
کارخانههای آبجوسازی آلمان در آستانه تعطیلی / «نسل زد» به الکل علاقه ندارد

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری دانشجو، یورونیوز ادعا کرد: کارخانه آبجوسازی لانگ-براو در شمال بایرن آلمان که ۱۷۲ سال قدمت دارد و از دو جنگ جهانی و فروپاشی پرده آهنین جان سالم به در برده بود، حالا به دلیل مشکلات مالی ناچار به تعطیلی شده است.
این کارخانه که تا کمتر از نیم ساعت با مرزهای سابق آلمان شرقی فاصله داشت، در سالهای اخیر با فشار شدید هزینهها مواجه شد. مالکان تابستان گذشته تصمیم گرفتند به دلیل نیاز به ۱۲ میلیون یورو برای نوسازی تجهیزات، فعالیت را متوقف کنند.
"ریچارد هوپ" مدیر این کسبوکار خانوادگی که اکنون بر روند تعطیلی نظارت دارد، گفت: «آبجوسازها توان تحمل سختیهای زیادی را دارند، اما وقتی فروش پایین میآید و هزینهها مدام بالا میرود، دیگر جایی برای برنامهریزی بلندمدت باقی نمیماند.»
فشار اقتصادی و تغییر ذائقه نسل جوان
لانگ-براو تنها نمونهای از صدها آبجوساز آلمانی است که با فشارهای مالی روبهرو هستند. تورم، افزایش قیمت انرژی و کاهش مصرف، صنعت آبجوسازی را با بحرانی جدی مواجه کرده است.
در کنار این عوامل، یک تحول فرهنگی نیز به نگرانیها دامن زده است: نسل Z در آلمان و بسیاری از کشورهای غربی تمایل کمتری به مصرف الکل دارد. برای بسیاری از جوانانی که بین سالهای ۱۹۹۷ تا ۲۰۱۲ به دنیا آمدهاند، نوشیدن آبجو دیگر یک عادت روزانه نیست بلکه به یک تجربه گهگاهی و حتی لوکس تبدیل شده است.
هنگامی هم که این نسل آبجو مینوشد، احتمال بیشتری دارد که به سراغ نسخههای بدون الکل برود.
بیش از ۸۰۰ نوع آبجوی بدون الکل در آلمان تولید میشود، اما این تنوع نتوانسته مانع کاهش کلی مصرف شود. آمارها نشان میدهد که مصرف سرانه آبجو در آلمان از ۱۲۶ لیتر در سال ۲۰۰۰ به ۸۸ لیتر در سال رسیده است.
دفتر آمار آلمان گزارش داد که تولید آبجو در نیمه نخست سال ۲۰۲۵ با کاهش ۶.۳ درصدی به پایینترین سطح خود رسید.
هولگر آیشله، رئیس انجمن آبجوسازان آلمان در این خصوص میگوید: «اگر بخواهم صادقانه بگویم باید پذیرفت که این یک وضعیت نگرانکننده است. شرایط اصلا خوب نیست. حتی کسانی که کسبوکارشان چندین قرن قدمت دارد، ممکن است مجبور شوند آن را رها کنند.»
روند جهانی و تغییرات فرهنگی
پرهیز جوانان از الکل محدود به آلمان نیست. در سراسر اروپا و آمریکا نیز همین روند دیده میشود.