آسیبشناسی و نقشه کلان، راهکار ارتقای هماهنگی نهادها در دانشگاهها و کشور

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، مصطفی مصلحزاده، دبیر هیئت عالی اندیشهورزی بسیج اساتید کشور، در نشست تخصصی با ۳۲ دبیر این هیات در استانهای سراسر کشور که در قالب دوره دانش افزایی و توانمندسازی اساتید بسیجی کشور با شعار «استاد بسیجی؛ اتحاد مقدس، استقلال ملی، ایران قوی» در مشهد مقدس درحال برگزاری است اظهار داشت: «آسیبشناسی ساختارها و فرآیندها» باید به عنوان یک ضرورت در دستور کار قرار گیرد.
وی خاطرنشان کرد: در این جلسه سه محور اساسی مورد توجه قرار گرفت؛ نخست آسیبشناسی ساختارها و فرآیندها در دو سطح ملی و استانی، دوم شناسایی ریشههای این آسیبها، و سوم ارائه راهحلهای عملی برای رفع آنها. مصلحزاده با بیان اینکه هیئتهای اندیشهورز بسیج اساتید وظیفه دارند هم به موضوعات داخلی این سازمان و هم به مسائل فراتر از آن بپردازند، گفت: بسیج اساتید نیز همچون سایر نهادها نیازمند آسیبشناسی درونی است و این موضوع در جلسات اخیر مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.
دبیر هیئت عالی اندیشهورزی بسیج اساتید یکی از مهمترین آسیبهای موجود را «فقدان هماهنگی میان نهادها» در سطوح استانی و ملی دانست و بیان کرد: عدم هماهنگی میان نهادها سبب موازیکاری و کاهش بهرهوری میشود و برای رفع این مشکل نیازمند تدوین یک «نقشه کل» یا Master Plan هستیم.
مصلحزاد عنوان کرد: بسیاری از نهادهای موجود در کشور به دلایل مختلف تأسیس شدهاند و هر کدام تعداد مشخصی نیرو و کارمند دارند، اما نبود یک طرح جامع سبب شده کارویژهها و وظایف آنها همپوشانی یا پراکندگی داشته باشد.
وی افزود: بر اساس این نقشه کل باید ساختار نهادها، تعداد نیروی انسانی، شرح وظایف و همچنین بودجهبندی آنها تعیین شود. بودجهها باید متناسب با کارویژه هر نهاد اختصاص یابد و مأموریتها نیز بر اساس نقشهای واحد تنظیم گردد. از همینرو، هیئتهای اندیشهورز موظف شدند در سطح ملی و استانی این موضوع را مورد بررسی دقیق قرار دهند و پیشنهادات اصلاحی خود را ارائه دهند.
دبیر هیئت عالی اندیشهورزی بسیج اساتید کشور با اشاره به تقسیم وظایف هیئتهای اندیشهورز در سطوح مختلف گفت: در تهران تمرکز اصلی بر مباحث کلان ملی خواهد بود، در حالی که در استانها نیمی از مباحث به موضوعات استانی اختصاص دارد و نیم دیگر به مسائل ملی میپردازد. این تقسیمبندی به ما امکان میدهد هم مسائل بومی و محلی شناسایی شوند و هم به صورت همزمان به آسیبهای سطح کشور پرداخته شود.
دبیر هیئت عالی اندیشهورزی بسیج اساتید ادامه داد: یکی از نمونههای بارز نیاز به هماهنگی، در سطح دانشگاهها مشاهده میشود. در دانشگاهها نهادهای متعددی همچون بسیج اساتید، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری، معاونت فرهنگی دانشگاه، بسیج دانشجویی، گروه معارف و دیگر گروههای علمی و فرهنگی فعال هستند؛ اما متأسفانه جلسات هماهنگی مؤثر میان این نهادها وجود ندارد. به گفته او، همین عدم هماهنگی باعث میشود امور فرهنگی و ارزشی در دانشگاهها پراکنده و بعضاً ناکارآمد پیش برود.
مصلحزاده تأکید کرد: اگر یک نقشه واحد برای دانشگاهها طراحی شود، تقسیم کار مشخص میان این نهادها صورت خواهد گرفت و هماهنگی و همافزایی آنها ارتقا مییابد. در این صورت نه تنها فعالیت بسیج اساتید ارتقا پیدا میکند بلکه کار نهادهای دیگری مانند نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری، معاونت فرهنگی دانشگاه، بسیج دانشجویی و گروههای معارف نیز به شکل هماهنگ پیش خواهد رفت و سطح کیفی فعالیتهای فرهنگی و ارزشی در دانشگاهها افزایش خواهد یافت.
وی تصریح کرد: نشستها و همایشهایی همچون گردهمایی امروز میتواند نقطه آغاز این همافزایی باشد؛ چرا که یکی از اهداف اصلی این جلسات، یافتن سازوکارهایی برای هماهنگسازی نهادها در چارچوب یک نقشه کلان است. مصلحزاده خاطرنشان کرد: در واقع، همانطور که در سطح ملی نیازمند یک نقشه کلان هستیم، در سطح دانشگاهها نیز باید نقشهای مشابه وجود داشته باشد تا فعالیتها همپوشانی نداشته باشند و با تقسیم وظایف روشن، به سمت تحقق اهداف فرهنگی و ارزشی حرکت کنیم.
این استاد دانشکده روابط بینالملل در پایان سخنان خود ضمن تأکید بر اهمیت استمرار اندیشهورزی و آسیبشناسی مستمر گفت: هیئتهای اندیشهورز باید علاوه بر شناسایی آسیبها، ریشهیابی کنند که چرا این آسیبها به وجود آمده و سپس راهکارهای اجرایی برای رفع آنها ارائه دهند. تنها در این صورت است که میتوانیم به ارتقای ساختارها و فرآیندها هم در سطح ملی و هم در سطح دانشگاهی دست یابیم.