پاسکاری دانش آموزان اول ابتدایی بین سنجش و مدرسه + فیلم

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو، ثبتنام پایه اول ابتدایی که قرار بود با اجرای طرح دولت الکترونیک تسهیل شود، امسال به یکی از پرچالشترین تجربههای برخی از خانوادهها بدل شد. سامانه «سیرت ۲» زیر نظر سازمان مدارس استثنایی که مسئولیت ثبتنام اولیه و دریافت نوبت سنجش حضوری دانشآموزان را بر عهده داشت، در برخی مواقع با اختلالات جدی همراه شد و روندی که باید ساده و بیدغدغه باشد، برای برخی از خانوادهها به کابوس بروکراسی و جنگ اعصاب تبدیل گردید.
تصور کنید کودکی که نخستین سال تحصیل خود را آغاز میکند، پیش از آنکه وارد کلاس درس شود، با استرس «آیا من ثبتنام میشوم یا نه؟» مواجه باشد. خانوادهای که باید شور و شوق جشن شکوفهها را تجربه کند، درگیر پاسکاری میان مدرسه، مرکز سنجش و اداره آموزش و پرورش میشود و انرژی خود را پیش از شروع سال تحصیلی از دست میدهد.
اختلالات سامانه و وعدههای بینتیجه
طبق گزارشها، سامانه «سیرت ۲» حتی پیش از آغاز جنگ ۱۲ روزه نیز با مشکلات فنی مواجه بود و برخی از خانوادهها عملاً امکان ورود و ثبتنام نداشتند. وقوع جنگ نیز باعث شد بخشی از خانوادهها فرصت ثبتنام را از دست بدهند.
در همین رابطه، پارسا، مدیرکل آموزش و پرورش تهران، در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجو با تأیید مشکلات سامانه گفت:
«سامانه سیرت ۲ از فروردینماه برای ثبتنام دانشآموزان فعال بوده و حتی از اسفندماه نیز توصیههای لازم به خانوادهها انجام شد تا زودتر اقدام کنند. دلیل این توصیهها جلوگیری از ازدحام در ایام شهریور و مهرماه بود. متأسفانه برخی از همشهریان عزیز در سطح شهر تهران این توصیهها را جدی نگرفتند. با وجود اینکه قرار بود سامانه در پایان تیرماه بسته شود، این اتفاق نیفتاد و سامانه تا حدوداً اواسط شهریور باز بود. اما اخیراً سامانه با اختلالاتی مواجه شده و بهصورت مقطعی بسته شده است. البته بهزودی بازگشایی خواهد شد و اطلاعرسانی لازم به اولیا انجام میشود تا بتوانند ثبتنام را تکمیل کنند. در حال حاضر، خانوادههایی که ثبتنام نکردهاند با مشکلاتی مواجه هستند، اما ما حتماً برنامهریزی خواهیم کرد تا این مسئله نیز بهزودی مرتفع شود.»
از سوی دیگر، خانم حکیمزاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، نیز در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری دانشجو اعلام کرد:
«با پیگیریهایی که صورت گرفته، هماهنگیها انجام شده تا هر کودکی که تاکنون نتوانسته سنجش را انجام دهد، با مراجعه به پایگاههای سنجش کار او انجام گیرد و ثبتنام دانشآموز تکمیل شود.»
با این حال، گزارشهای میدانی نشان میدهد بسیاری از خانوادهها هنگام مراجعه به پایگاههای سنجش همچنان با پاسخ منفی مواجه شدهاند؛ موضوعی که نشان میدهد تصمیمات ستادی در بدنه اجرایی وزارتخانه به درستی پیادهسازی نمیشود.
چالش دیگر این بود که برخی از خانوادهها اساساً نمیدانستند فرآیند ثبتنام چگونه است و چه مراحلی دارد. در مواردی نیز به دلیل شرایط اجتماعی خانوادهها، پدر یا سرپرست کودک توانایی یا انگیزه پیگیری ثبتنام را نداشت و همین مسئله میتوانست باعث محرومیت کودک از آموزش ابتدایی باشد.
اکنون تعدادی از این خانوادهها میان مدرسه، اداره و مراکز سنجش سرگرداناند؛ پاسکاریای که نتیجهای جز نارضایتی عمومی و فشار روانی برای خانوادهها و حتی کارمندان ادارات ندارد.
لزوم بازنگری در پروژههای دولت الکترونیک
تجربه ثبتنام امسال بار دیگر نشان داد که اجرای پروژههای دولت الکترونیک بدون توجه به ظرفیتهای زیرساختی و بدون پیشبینی مسیر جایگزین برای افراد، نتیجهای جز افزایش سردرگمی و نارضایتی نخواهد داشت.
سامانهها میتوانند به شفافیت و سهولت امور کمک کنند، اما زمانی که زیرساخت فنی پایدار و شبکه اطلاعرسانی کارآمد وجود نداشته باشد، همین سامانهها به مانعی جدید در برابر مردم بدل میشوند. باید مسئولان آموزش و پرورش در کنار توسعه سامانهها، برای شرایط اضطراری و موارد خاص نیز راهکار جایگزین طراحی کنند تا هیچ کودکی به دلیل مشکلات فنی یا بروکراسی از حق تحصیل باز نماند.
مهدی عندلیب/