بدون پیوند علم و صنعت، تحول در حمل‌ونقل ممکن نیست
آخرین اخبار:
کد خبر:۱۳۱۷۵۲۶
دبیر علمی همایش قوای محرکه نوین

بدون پیوند علم و صنعت، تحول در حمل‌ونقل ممکن نیست

دومین همایش بین‌المللی قوای محرکه نوین با محوریت خودروهای برقی و هیبریدی، فرصتی برای هم‌افزایی صنعت و دانشگاه در مسیر بومی‌سازی فناوری‌های نوین و توسعه ناوگان پاک کشور فراهم کرد.

بدون پیوند علم و صنعت، تحول در حمل‌ونقل ممکن نیست

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، با شتاب گرفتن روند جهانی گذار به سوی انرژی‌های پاک و توسعه خودرو‌های برقی و هیبریدی، ایران نیز در مسیر بومی‌سازی فناوری‌های مرتبط با قوای محرکه نوین گام‌های تازه‌ای برداشته است. دومین همایش بین‌المللی قوای محرکه نوین، که به همت دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران برگزار شد، فرصتی فراهم کرد تا مدیران صنعتی، متخصصان و دانشگاهیان برجسته کشور و همچنین کارشناسان خارجی در کنار هم، آخرین دستاورد‌ها و چالش‌های این حوزه را بررسی کنند.

 

ملایی منش، دانشیار دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت و دبیر همایش، در گفت‌و‌گو با خبرنگار دانش و فناوری خبرگزاری دانشجو اظهار داشت: همایش امسال صرفاً محدود به خودرو نیست؛ هر وسیله نقلیه‌ای از جمله کشتی، قطار، پهپاد و هواپیما دارای سیستم محرکه است و هدف ما ایجاد بستر همکاری میان تمام حوزه‌های مرتبط با فناوری‌های نوین محرکه است. با این حال تمرکز اصلی امسال بر خودرو‌های برقی و هیبریدی بوده است.

 

وی افزود که در این همایش، مجموعه‌ای از صنایع بزرگ داخلی مرتبط با خودروی برقی حضور دارند؛ از جمله شهرداری تهران به‌عنوان بزرگ‌ترین مشتری طرح‌های برقی‌سازی ناوگان حمل‌ونقل شهری، شرکت‌های خودروسازی نظیر ایران‌خودرو دیزل (تولیدکننده اتوبوس برقی)، کرمان‌موتور (تولیدکننده تاکسی برقی) و گل‌گهر، همچنین شرکت‌های فعال در حوزه زیرساخت شارژ نظیر شرکت مبنا و پژوهشگاه نیرو.

 

ملایی منش با اشاره به حضور گسترده دانشگاهیان و پژوهشگران گفت: «بیش از ۱۰۰ مقاله از دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی کشور به دبیرخانه همایش ارسال شد. در قالب ۹ نشست علمی، ۴۵ مقاله به‌صورت شفاهی و مابقی به‌صورت پوستر ارائه می‌شوند. همچنین هشت کارگاه تخصصی برگزار می‌شود که چهار کارگاه از آنها ماهیت بین‌المللی دارد.

 

وی از حضور یک مهمان خارجی در مراسم افتتاحیه خبر داد و افزود: «مدیر بخش هوشمندسازی یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های طراحی خودروی چین، که با برندهایی، چون BYD و Geely همکاری دارد، مهمان ویژه مراسم افتتاحیه بود. هدف ما این است که این ارتباطات شبکه‌ای در آینده حفظ شود و زمینه همکاری‌های بین‌المللی گسترده‌تری فراهم گردد.

 

دبیر همایش درباره نقش دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت در توسعه صنعت خودرو‌های برقی کشور نیز اظهار کرد: دانشکده خودرو از ابتدا با رویکردی کاملاً کاربردی تأسیس شده است؛ مأموریت ما تربیت نیرو‌های متخصص برای صنعت و اجرای پروژه‌های تحقیقاتی منتهی به محصول است. تقریباً تمام پروژه‌های پژوهشی دانشکده مستقیماً به تولید صنعتی منجر شده‌اند و بسیاری از مدیران فعلی صنعت خودرو از دانش‌آموختگان این دانشکده هستند.

 

وی در ادامه با اشاره به اهمیت تحقیق و توسعه در برقی‌سازی ناوگان حمل‌ونقل شهری گفت: حرکت به سمت اتوبوس‌های برقی و ناوگان پاک، علاوه بر الزامات زیست‌محیطی و اجتماعی، نیازمند توجیه اقتصادی و پشتوانه فنی است. این توجیه اقتصادی بدون ارتقای فناوری و کاهش هزینه تولید امکان‌پذیر نیست، و نقش دانشگاه در این زمینه کلیدی است.

 

ملایی منش در پایان ضمن قدردانی از شرکت‌کنندگان و حامیان همایش اظهار امیدواری کرد که این رویداد، نقطه عطفی در مسیر بومی‌سازی فناوری‌های قوای محرکه نوین در کشور باشد و گفت: شعار ما این است که ما می‌توانیم، و باور داریم که با تداوم همکاری صنعت و دانشگاه، این شعار در عمل محقق خواهد شد.»

پربازدیدترین آخرین اخبار