کد خبر:۱۴۲۴۰۷
مدير عامل شركت كنترل كيفيت هواي تهران خبر داد:

سال 90 ركوردار آلودگي هوا در تاريخ 200 ساله پايتخت

مدير عامل شركت كنترل كيفيت هواي تهران گفت:با گذشت 5 ماه از سال 90، تهران يك روز هم هواي پاك نداشته و در نيمه دوم سال به خاطر پايداري و وارونگي هوا، آلودگی هوا و انباشت آلودگي بيشتر خواهد شد.
به گزارش گروه اجتماعي «خبرگزاري دانشجو» دكتر يوسف رشيدي افزود: ايست قلبي، تنگي نفس و خيلي بيماري‌هاي ديگر، از جمله آثار و عوارض آلودگي هوا به شمار مي‌آيد.

وي با تأكيد بر اين كه خودروهاي استاندارد خارجي به درجه‌اي از تكنولوژي رسيده‌اند كه خروجي اگزوز برخي از آن‌ها از هواي تهران تميزتر است، اظهار كرد: اين در حالي است كه خودروهاي ما به زور استاندارد يورو 2 مي‌گيرند.

رشيدي با اشاره به اين كه با استانداردهاي اعمال شده مونو اكسيد كربن تا حد قابل ملاحظه‌اي كاهش پيدا كرده، تصريح كرد: این در حالی است که هنوز با هيدروكربن‌هاي سرطان‌زا و ذرات آزبست درگير هستيم.

وي با بيان اين كه در دنيا ميدان ديد يك عامل اصلي براي پاکی هوا شناخته مي‌شود، اضافه كرد: الآن وقتي از پنجره به بيرون نگاه مي‌كنيم، كوه‌هاي شمال تهران را نمي‌توانيم به خوبي ببينيم.
 
رشيدي با تأكيد بر اين كه امسال در ايام عيد كه شهر خلوت بود نيز تهران يك روز هم هواي پاك نداشت، گفت: ما بايد بتوانيم مقدار توليد آلودگي هوا را به توان تحمل اتمسفر رسانده و ميزان آلودگي هوا را به يك چهارم وضعيت كنوني كاهش دهيم.

وي با اشاره به اين كه اگر نتوانيم اين كار را انجام دهيم با مشكلات جدي روبه‌رو شويم، اظهار كرد: با گسترش حمل و نقل عمومي بايد به نقطه‌اي برسيم كه شهروندان استفاده از وسايل نقليه عمومي را به وسيله نقليه شخصي خود ترجيح دهند.

رشيدي با بيان اين كه 10 سال پيش كه براي نخستين بار بحث آلودگي هوا راه افتاد گفتيم اگر كاري نكنيم وضعيت بدتر مي‌شود، تصريح كرد: حالا هم مي‌گويم اگر كار جدي نكنيم 10 سال بعد اوضاع خيلي بدتر مي‌شود.

وي تجهيز ناوگان حمل و نقل عمومي به عنوان مهم‌ترين راه حل آلودگي هوا را مورد تأكيد قرار داد و اضافه كرد: بحث آلودگي هوا شايد مهم‌تر از بحث يارانه‌هاست، چون به صورت مستقيم با سلامتي شهروندان سر و كار دارد.

رشيدي با تأكيد بر اين كه خودروسازان بايد به سمت توليد خودروهاي با كيفيت و در عين حال كم مصرف بروند، گفت: تا وقتي خودروسازان به جاي استفاده از تكنولوژي مدرن، موتور پيكان را روي پژو بگذارند وضعيت از اين بهتر نمي‌شود.

وي استفاده از كاتاليست در خودرو و تعويض دوره‌اي كاتاليست ها را از جمله راهكارهاي كاهش آلودگي هوا بر شمرد و افزود: علاوه بر اين بايد استفاده از آزبست به صورت كامل حذف شده و جايگاه‌هاي بنزين به سيستم جذب بخارهاي بنزين مجهز شوند.
 
رشيدي با تأكيد بر اين كه ما در كشورمان از موتورسيكلت‌هايي استفاده مي‌كنيم كه ديگر در هيچ نقطه‌اي از دنيا از آن‌‌ها استفاده نمي‌شود، اعلام كرد: 75 تا 85 درصد آلودگي هوا ناشي از وسايل نقليه و باقي‌مانده آن ناشي از كارخانه‌ها و منازل است.
 
مدير عامل شركت كنترل كيفيت هواي تهران در پايان با تشبيه وضعيت آلودگي هواي امروز تهران به 10 سال پيش پایتخت مكزيك، خاطرنشان كرد: از نظر ذرات معلق هم شبيه عراق هستيم و در مجموع از نظر كيفيت هوا وضعيت خوبي در دنيا نداريم.
ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار