مسکینی در گفتوگو با خبرنگار «
خبرگزاری دانشجو» در ساری، با بیان اینکه امروزه طیف وسیعی از عرفانهای وارداتی در قالب های مختلف از جمله کتاب، پایگاه های مجازی مشغول فعالیت هستند، اظهار داشت: یکی از مهمترین آسیب معنویت های نوظهور از تعالی انداختن مفاهیم مقدس مانند دعا، فطرت، ندای درون، خدا، شکرگزاری است.
وی افزود: به گونه ای که مفهومی متعالی مانند دعا در این جریان ها به معنای ارتباط با خالق و درخواست کمک و استمداد از او نیست؛ بلکه به معنای فرمان دادن به کائنات و جذب امکانات مادی بیشتر است و به جای درخواست از خدا به جملات تاکیدی اکتفا می شود و انسان نه تنها به خدا نیازی ندارد، بلکه در جایگاه خدایی می نشیند و طبلکارانه فرمان می دهد.
مسئول دفتر نهاد رهبري در استان مازندران افزود: جنبش های معنوی جدید، نیامده اند که به داد فطرت خواهی و خداطلبی انسان برسند و کام تشنه آدمیان بریده از معنویت را سیراب کنند؛ بلکه آمده اند تا بشر خسته از زندگی ماشینی را آرام سازند و روان ناآرام او را به طور موقت تسکین دهند؛ بنابراین در این بازار یافتن حقیقت اهمیتی ندارد؛ بلکه تحصیل آرامش مهم است.
مسكيني اضافه کرد: در عرفان های جدید، دین و مذهب و در یک کلمه شریعت، جایی ندارد، عرفان های جدید هر چند مسجد و حسینیه و معبد و کلیسا را مردود اعلام کرده اند، هرکدام به طریقی، مکانی مقدس ابداع کرده به عنوان مکان عبادت و معبد مقدس، جایگزین کرده است.
مسکینی با اشاره به اینکه قرن حاضر قرن انفجار معنویت است، گفت: نیازهای انسان در حال افزایش است و معنویت هم یكی از این نیازهاست و غرب هم دیده است که دیگر نمیتواند این نیاز را از انسان بگیرد به فکر پدید آوردن عرفانهای نوظهور افتاده است.
وي عوامل بازگشت به معنویت را در راحتطلبی مردم و تجربه لذت معنوی، مباحث اقتصادی، سیاسی، مدرنیته شدن غرب و کاستیهای ادیان سنتی دانست.
مسئول دفتر نهاد رهبري در استان مازندران با بیان اینکه بیش از 13 هزار فرقه نوظهور در جهان وجود دارد و 400 سایت و وبلاگ فارسی زبان برای ترویج این عرفانها فعالیت میکنند، ادامه داد: عرضه فیلم و بازی کامپیوتری، تبلیغ چهره به چهره و مجالس پارتیهای شبانه نیز از راههای نفوذ این عرفانها است.
مسكيني گفت: خداوند در درون ما فطرت پاک و ناب قرار داده و از روح خود در ما دمیده است و اسلام معتقد است که انسان و فطرت او پاک بوده و پاک مانده است؛ اما با دنیا و طبیعت زیر حجاب رفته است.
وي با بيان اينکه بهترین راه مبارزه با عرفانهای نوظهور زنده کردن بعد فرهنگی عاشورا است، بیان داشت: احیای بعد سیاسی عاشورا انقلاب اسلامی را به وجود آورده که زنده کردن بعد فرهنگی آن بهترین روش برای مبارزه با عرفانهای کاذب است.
مسئول دفتر نهاد رهبري در استان مازندران خاطر نشان کرد: وجود ماه محرم و ماه صفر و حضور امام رضا (ع) يكي از موانع موجود و بروز این جنبشهای نوظهور در کشور ماست.