نایب رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمانی خراسان رضوی توجه به هویت اسلامی ایرانی را یکی از مهم ترین مسائل مقوله معماری دانست و بیان داشت: در این زمینه کمتر کاری صورت گرفته است و باید رشته ای در سطح کارشناسی ارشد و دکتری برای مقوله معماری اسلامی تدوین شود.
به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از مشهد، پور حسینی روز پنجشنبه در همایش جایگاه عناصر دینی در توسعه شهری در دانشگاه آزاد مشهد گفت: خوشبختانه استان خراسان رضوی امروز با داشتن 18هزار مهندس در هفت رشته دومین جمعیت بزرگ نظام مهندسی است.
پورحسینی با یادآوری این که مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام نیز انتخاب شده است، تصریح کرد: در قانون نظام مهندسی که سال 74 تأسیس شد ده خط مشی برای نظام مهندسی تعریف و از این تعداد شش عدد آن مربوط به بحث معماری اسلامی است.
نایب رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمانی خراسان رضوی ادامه داد: هنگامی که رهبری سیاست های کلی نظام را در بخش شهرسازی معرفی کردند، یکی از مهم ترین بندهای آن در خصوص هویت اسلامی ایرانی بوده است.
وي با اشاره به این که بخش ساخت و ساز کشور ما بیش از دو برابر صنعت نفت ارزش ریالی دارد و بیشترین سرمایه را دارا است، اذعان داشت: سازمان نظام هندسی در راستای اهداف قانون نظام مهندسی اقدامات خوبی را انجام داده که یکی از این ها بحث پژوهش در خصوص معماری اسلامی ایرانی بوده است.
نهادینه سازی اخلاق اجتماعی نیازمند حضور دین در معماری شهرها است
در ادامه پژوهشگر بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی با بیان اینکه بی هویتی در جوامع شهری به نحوه ساختار معماری در شهر وابسته است گفت: یک شهر، سازمانی یکپارچه است، اگر به تاریخ ادیان مراجعه کنیم کمتر دینی را خواهیم یافت که بدون سابقه فرهنگی و تاریخی شکل گرفته شده باشد. به صورت کلی جریان «مدینه» با جریان دین ریشه نسبی و سببی دارد، سکونت هایی که در شهرها شکل می گیرد و معماری هایی که به وجود می آورد در باطن دارای معناست.
جلالی ادامه داد: امروز التقاطی بودن فکر ها و اندیشه ها در جامعه شهری ملموس است و یکی از عوامل بی هویتی در جوامع شهری به نحوه ساختار معماری در شهر وابسته است، از این رو نیاز داریم که پارادایم جدیدی را در رابطه با توسعه معماری شهری ارائه دهیم.
وی با بیان این که نظام هستی شناختی نظام موضوعاتی است که ما در بحث توسعه شهری با آن روبه رو هستیم یعنی بحث های هنر، حکمت و علم در محور دین که می تواند مؤثر واقع شود، تشریح کرد: در نظام توحیدی ارزش ها، بر ضدارزش ها اولویت دارند ولی در نظام پست مدرنیسم یک فرد هرمقدار بتواند خود را به هم ریخته تر نشان دهد به پست مدرنیسم نزدیک تر می شود و این یعنی فاصله گرفتن و انکار ارزش ها؛ ارزش های خانوادگی در نظام پست مدرنیسم گسیخته است و این همان وضعیتی است که ما امروز شاهد آن در بخشی از جامعه خود و جوامع غربی هستیم.
این پژوهشگر حوزه و دانشگاه نیز بیان داشت: امروز باید مسئله دین به عنوان محور اسطوره شناسی، دانش ها و حکمت ها جدی گرفته شود و نپرداختن به این مقولات می تواند بهم ریختیگی را در نظام های شهری تقویت کند؛ حضور دین در فضای معماری شهر به جهت ایجاد وجود ربوبیت در میان افراد جامعه است و به دنبال آن فطرتهای پاک، زیبایی ها و اخلاقیات در جامعه توسعه پیدا می کند. جریان حکمت عملی نیز در جریان توسعه شهری نقش بسیار مؤثری دارد.