به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از شیراز، محمدرضا باعزت امروز در نشست خبری در دفتر ریاست دانشگاه جامع علمی و کاربردی فارس بیان داشت: این دانشگاه به منظور توسعه آموزش های عالی و به قصد ارتقای دانش و ایجاد مهارت های لازم در 18 مهرماه 1373 تأسیس شد و در حال حاضر با 950 مرکز و حدود 500 هزار دانشجو در گروه های صنعت، کشاورزی، خدمات اجتماعی و هنر در حال فعالیت است.
وی افزود: دانشگاه جامع علمی و کاربردی مقاطع کاردانی، کارشناسی پیوسته و ناپیوسته، به شکل های علمی و پودمانی و دوره های مهندسی فناوری ارشد را تحت پوشش خود قرار داده است.
رئیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی فارس با اشاره به اینکه این واحد دانشگاهی در فارس از سال 75 شروع به پذیرش دانشجو در مقطع کاردانی کرده است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر 36 مرکز دانشگاهی علمی و کاربردی در استان فارس وجود دارد که از این تعداد 22 مرکز در سطح شهر شیراز و 14 مرکز نیز در شهرستان ها فعال می باشند.
باعزت ادامه داد: استان فارس یکی از استان های پیش رو در آموزش های علمی و کاربردی در سطح کشور است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر دانشگاه جامع علمی و کاربردی فارس 21 هزار دانشجو دارد، تصریح کرد: از این تعداد حدود 15 هزار دانشجو در مقطع کاردانی، 6000 دانشجو در مقطع کارشناسی و حدود 20 دانشجو نیز در مقطع مهندسی فناوری ارشد در حال تحصیل می باشند.
رئیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی فارس با تأکید بر اینکه دانشگاه ما توجه خاصی به هرم تحصیلاتی نیروی انسانی دارد، عنوان کرد: 150 رشته تحصیلی در دانشگاه علمی و کاربردی فارس وجود دارد.
باعزت در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه از سوی مقامات مسئول عنوان شده که رشد علمی کشور بسیار چشمگیر بوده است، خاطرنشان کرد: این مسئله نیز از طریق سایت های معتبر علمی تأیید شده است.
وی با ابراز تأسف از اینکه رشد علمی کشور در بخش صنعت و تکنولوژی منطبق با رشد علمی کشور نیست، گفت: عدم وجود نیروی کار ماهر دلیل مشهود این قضیه است.
رئیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی فارس با بیان اینکه تنها 15 درصد از دانشجویان ما در دوره های مهارت و فناوری در حال تحصیل هستند، بيان کرد: این آمار در حالی است که 70 درصد از دانشجویان کشورهای پیشرفته ای همچون استرالیا و کانادا در دوره های مهارت و فناوری تحصیل می کنند.
باعزت بيان كرد: با توجه به پیگیری های مقامات مسئول در این زمینه در حال حاضر کشور ما دارای دو نظام آموزشی مهارت و فناوری و همچنین مهارت های نظری می باشد.
وی ادامه داد: براي اينكه رشد و گسترش آموزش های فناوری و مهارت با مشکل رو به رو نشود یک شورای گسترش در وزارت علوم تشکیل شده است.
رئیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی فارس با اینکه در همین راستا کمیته آموزش های مهارت و فناوری در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تشکیل شده، گفت: پیشنهاد سیاست ها و قوانین در خصوص سرمایه گذاری، مشارکت دستگاه هاب دولتی، تعاونی و بخش خصوصی برای توسعه آموزش های مهارت و فناوری و همچنین توسعه و تقویت مهارت و فناوری از جمله وظایف اصلی و مشخص این کمیته می باشد.
باعزت در پایان پیشنهاد سیاست ها و قوانین جهت ایجاد هماهنگی بین وزارتخانه ها و نهادهای مرتبط جهت اجرا و ارتقای آموزش های مهارتی را یکی دیگر از این وظایف عنوان کرد.