به گزارش گروه اجتماعی «خبرگزاری دانشجو»، حسین انواری در نشست سراسری مشاورین امور بانوان استانداری و دستگاه های اجرایی کشور که با حضور مریم مجتهدزاده، مشاور رئیس جمهور و رئیس مرکز امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری برگزارشد، با بیان اینکه مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری وظیفه سنگینی برعهده دارد،گفت:ممکن است بحث ها و تئوری ها تکرار شود؛ اما آنچه مهم است این است که در صحنه عمل با ناهنجاری هایی در حوزه زنان مواجه هستیم که نیازمند یک اقدام جدی در ابعاد مختلف هستیم تا معضلاتی که با این تهاجم فرهنگی بر ما تحمیل شده، مقابله شود.
وی ادامه داد: هنگامیکه صحبت از زنان می شود یک مقایسه با وضعیت مردان در ذهن تجلی می یابد و این مقایسه درست نیست و از مواردی است که از سوی مکاتب غیردینی به ما القاء شده است که زنان با مردان در تمامی ابعاد جسمی،روحی و روانی و ... مساوی هستند.
سرپرست کمیته امداد امام خمینی(ره) با بیان اینکه زنان از ویژگی خاصی برخوردارند که به عنوان یک هدیه الهی محسوب می شود،افزود:خداوند متعال برای زنان آنچنان ارزشی قائل شده است که قبل از مردان آنها را به حضور می پذیرد،بطوریکه سن تکلیف در دختران زودتر از مردان است،همچنین در تجلیل از مقام انسان بویژه پدر و مادر در قرآن کریم،کفه به سمت حمایت از مادران است و تجلیل از آنان در الویت قرار دارد.
انواری با بیان اینکه تجلی روح مادر به عنوان مهمترین عاملی است که افراد خانواده را به هم متصل می کند،خاطر نشان کرد: قانون رحم و محرمیت از دیگر ارزش های متعلق به زنان است؛ مهره اصلی خانواده ومحرمیت بر عهده زن است که این موارد جایگاه ویژه ای را از زنان ترسیم می کند که برای ترسیم الگوی اصلی و واقعی از جایگاه زن می تواند برای ما هدایت کننده باشد.
وی با بیان اینکه خداوند دو سرمایه با ارزش «جمال» و «عاطفه» را به زنان عطا کرده است که رقت قلب، محبت،ایثار و عاطفه سرشار از دگردوستی از آنها نشات می گیرد،اظهار کرد: اینکه زنان ما چگونه از این سرمایه ها استفاده کنند و با چه نسخه ای این دو سرمایه را هزینه کنند دو نوع دیدگاه وجود دارد:یکی از دیدگاه ها مربوط به پیامبران الهی است که بر اساس هدایت وحی الهی است و دیگری مربوط به پیامبران زمینی و از جنس بشر اند که مکاتب مادی را تشکیل می دهد که در هر برهه ای نسخه متفاوتی را ارائه کرده اند و سرگردانی بشر از آن ناشی می شود.
سرپرست کمیته امداد امام خمینی(ره) با اشاره به سرگردانی زنان در ارتباط با نسخه قابل قبول در جهت تضمین حقوق آنان،تصریح کرد:ما آنچه را از منابع دینی آموخته و تعلیم داده ایم تعیین کننده راه و روشی است که بر آن استوار شده ایم؛یعنی زنان ما با توجه به برداشتشان از دین و ارزش ها عمل می کنند که با توجه به این امر در آموزش و پرورش و خانواده برای دختران باید سرمایه گذاری طوری صورت گیرد تا رفتار و کردار و سخنان آنان منطبق بر ارزشهای اسلامی باشد.
انواری با تاکید بر طراحی گفتمانی ناظر بر آسیب ها،اظهار کرد: باید بر اساس این گفتمان بتوانیم ضایعات را دریافت و حذف کنیم و موارد دیگری را جایگزین آن کنیم؛ چرا که در آسیب شناسی باید درمان آسیب را مورد توجه قرار دهیم؛ ما گاهی وارد برخورد و آسیب شناسی می شویم؛ اما موارد جایگزین آن را تعیین نمی کنیم.
وی بر سرمایه گذاری برای شناخت ارزش ها و باور آنان و بازدارندگی از الگوهای وارداتی و مکاتب غیر دینی تاکید کرد و افزود:در مکاتب مادی و غربی که بر ما تحمیل شده است،تلاش می شود تا گناه را عادی سازی و سبک زندگی را با شهوات آمیخته کنند و هویت و معنویت ما را بگیرند و با ترویج فرهنگ نادرست و تغییر سلیقه و ذائقه تبعیت از الگوهای غربی را به صورت امری متداول رواج دهند و زنان نیز با تمام ویژگی هایی که خداوند به عنوان یک فرصت در آنان قرار داده است که می تواند انسانها را به معراج برساند،با تبعیت از این الگوها، دائم در آلودگیها غرق می شوند.
وی ادامه داد: زنانی هستند که در این شرایط از یک مشکل مضاعف؛یعنی نداشتن سرپرست برخوردارند و برای شرایطی که در آن قرار گرفته اند نیز آموزش ندیده اند و نیازمند مراقبت ویژه هستند و اکنون بیش از یک میلیون نفر از آنان تحت حمایت کمیته امداد امام (ره) قرار دارند؛اما این حمایت به تنهایی نمی تواند حمایت جامعی باشد؛چرا که این امر فرابخشی است.
عضو شورای مرکزی کمیته امداد امام خمینی(ره) تصریح کرد: وقتی خانواده ای بی سرپرست شد،زن در وضعیت آشفتگی جدید قرار می گیرد و استعدادهای ذاتی خودش را هم نمی تواند بارور کند و چنانچه این استعدادها در جهت منفی استفاده شود خود این امر فضای خانه را مخدوش می کند و فرزندان نیز در چنین محیطی با نارسایی جسمی، روحی و روانی مواجه می شوند و این امر هزینه سرمایه گذاری در حوزه مفاسد و ناهنجاریهای اجتماعی را افزایش می دهد و این در حالی است که چنانچه ریشه ای برخورد شود و موضوع را تحت کنترل بیاوریم بسیاری از مسائل قابل حل خواهد بود.
وی مسئله ازدواج مجدد را از دیگر مسائل زنان سرپرست خانوار معرفی کرد و گفت: از یک سو نگاه قبح آمیز در خانواده نسبت به ازدواج مجدد زنان سرپرست خانوار وجود دارد و از سویی دیگر نیز نگاه اجتماعی نسبت به زنی که سرپرست را از دست داده، نگاه تحقیر آمیز است که با توجه به این موارد باید نسبت به مسئله ازدواج مجدد سرمایه گذاری جدی صورت گیرد تا زندگی زنان سرپرست خانوار از این طریق سامان پیدا کند.