به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از شیراز، همایون روحیان امروز در نشست خبری مشترک با باعزت، رئیس دانشگاه علمی کاربردی فارس گفت: مدیریت امور مدرسان و اعضای هیئت علمی آن در دانشگاه علمی کاربردی از سال 79 به عنوان یکی از مدیریت ها آغاز به کار کرد.
وی با اشاره به اهمیت فعالیت مدرسان دانشگاه علمی کاربردی، افزود: اهمیت کار ما در جهت رشد و توسعه این حوزه به اندازه ای بود که تاکنون بسیاری از فعالیت های خود را به 31 استان کشور تفویض اختیار کرده ایم.
رئیس امور مدرسان دانشگاه علمی کاربردی کشور خاطرنشان کرد: 50 هزار مدرس این دانشگاه شناسایی شده اند که از این تعداد، به صورت پیوسته هر ترم تحصیلی حدود 20 هزار نفر به عنوان مدرس حق التدریس به کار گرفته می شوند.
روحیان سهم استان فارس از نظر تعداد کلاس را حدود 2000 کلاس دانست و گفت: 1200مدرس تاکنون در کشور این مأموریت را به عهده داشته اند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود از برگزاری اولین دوره تربیت مدرس دانشگاه علمی کاربردی فارس با 300 مخاطب از 15 تا 17 آذرماه جاری در شیراز خبر داد و تصریح کرد: مخاطبان این دوره آموزشی رؤسای مراکز می باشند.
رئیس امور مدرسان دانشگاه علمی کاربردی کشور ادامه داد: مدرسان شرکت کننده در این طرح از فارس و استان های همجوار همچون بوشهر، کرمان، هرمزگان و کهگیلویه و بویراحمد هستند.
روحیان با بیان دوره سه گانه در این طرح آموزشی عنوان کرد: مهارت های عمومی، دو دوره پایه 1 و 2 و سه دوره مهارت تخصصی از جمله محورهای سه گانه این دوره خواهد بود.
وی ادامه داد: آشنایی با فنون تدریس، آشنایی با آموزش های عالی نظامی، سنتی و نظری و همچنین آشنایی با نظام آموزشی مهارتی، در دوره 40 ساعته مهارت های عمومی در سه روز متوالی مطرح می شود.
رئیس امور مدرسان دانشگاه علمی کاربردی کشور اضافه کرد: روش های تدریس، فن برقراری ارتباط، رفتار و روابط انسانی، سنجش و ارزیابی فعالیت های آموزشی نظام آموزشی از جمله محتوای دروسی است که در این دوره سه روزه به مدرسان ارائه می شود.
روحیان با بیان اینکه تاکنون 1200 نفر در استان های تهران، البرز، زنجان و اردبیل در این طرح شرکت کرده اند، گفت: تمامی مدرسان دانشگاه علمی کاربردی در دوره های مختلف در جهت ارتقا و گرفتن پایه در این دوره ها به صورت الزامی باید شرکت کنند.
وی همچنین با بیان اینکه استان فارس با آموزش این 300 مخاطب حدود 25 درصد مدرسان خود را در این دوره شرکت می دهد، اذعان کرد: دانشگاه علمی کاربردی پیشرو در برگزاری دوره های آموزشی تربیت مدرس در کشور بوده است.
ما به حوزه نیروی انسانی به عنوان یک پارامتر به عنوان توسعه پایدار کشور توجه نکرده ایم
رئیس امور مدرسان دانشگاه علمی کاربردی کشور در پایان سخنان خود با بیان اینکه اعتقاد ما این است که ما به حوزه نیروی انسانی به عنوان یک پارامتر به عنوان توسعه پایدار کشور توجه نکره ایم، تصربح کرد: در دانشگاه علمی کاربردی هدف ما این است که نیروی متخصص و حرفه ای وارد جامعه شوند.
باعزت، رئیس دانشگاه علمی کاربردی فارس نیز در ادامه با اشاره به اینکه با بررسی هایی که در کشور انجام شده، شاهد رشد مقالات علمی در منطقه و جهان هستیم، گفت: متأسفانه در حوزه تکنولوژی رشد چندانی نداشته ایم.
وی افزود: طبق آیین نامه مصوب نظام آموزش های مهارت و فناوری در سال گذشته که به تصویب هیئت وزیران رسید، دانشگاه علمی کاربردی در تمامی رشته ها بازنگری انجام داده و در حوزه درسی نیز حدود 900 عنوان درسی تاکنون بازنگری شده است.
رئیس دانشگاه علمی کاربردی فارس با اشاره به بحث کاربینی در ابتدای ورود دانشجو به دانشگاه، عنوان کرد: دانشجویان دانشگاه جامع علمی کاربردی در همان ابتدای ورود به دانشگاه با یک دوره کاربینی در محیط کار واقعی آشنا خواهند شد.
باعزت در پایان با اشاره به دو دوره کارورزی در اواسط و پایان فارغ التحصیلی دانشجویان دانشگاه علمی کاربردی بیان کرد: در دوره اول، دانشجو در محیط کار واقعی آموزش می بینند و در پایان سال تحصیلی و همزمان با دوره دوم کاروزری نیز از دانشجو انتظار می رود که تحولی به عنوان یک نیروی کارآمد ایجاد کند.