به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از شیراز، میزگرد فعالین دانشجویی پیرامون 16 آذر (روز دانشجو) با موضوع «دانشجو، جنبش دانشجویی و رسالت آنها» امروز به همت بسیج دانشجویی دانشگاه سلمان فارسی کازرون در این دانشگاه با حضور فعالین دانشجویی برگزار شد.
نتیجه تلاش در راستای ایجاد الگوی واحدی از رفتار اجتماعی برای دانشجویان در سالهای اخیر هرچه باشد، رشد و تربیت دانشجوی عدالتخواه دردآشنای مورد نیاز آینده جامعه نیست
عضو شورای مرکزی اتحادیه جنبش عدالتخواه دانشجویی با بیان ویژگی های جنبش دانشجویی گقت: از مهمترین ویژگیهای یک جنبش خصوصاً در عرصه سیاسی و اجتماعی باید به عدم ارتباط ساختاری با هرم قدرت اشاره کرد.
اشکان صفری ادامه داد: به عبارت دیگر قرار داشتن در بطن اجتماع، جهتگیری اجنماعی و جامعهساخت بودن از شرایط اساسی تعریف یک جنبش اجنماعی است.
این فعال دانشجویی ضمن توضیح پیرامون وضعیت دانشجوی کنونی و آنچه که باید باشد، خاطر نشان کرد: در ذکر وضعیت فعلی دانشجویان خصوصا در حوزههای سیاسی- اجتماعی که موضوع بحث ماست، کار سختی نداریم، چرا که تا اندازهای وضعیت مشخص است، اما در حوزه بایدها، دچار ضعف اساسی هستیم.
رتبه اول کنکور کارشناسی ارشد علوم سیاسی با اشاره به سردرگمی در تعریف الگوهای مناسب، سالم و متناسب دانشجو بیان داشت: در واقع ما درگیر نوعی سردرگمی شدهایم و طبیعتا مشابهانگاری و تلاش در راستای ایجاد الگوی واحدی از رفتار اجتماعی برای دانشجویان در سالهای اخیر نه تنها موفق نبوده که تاثیرات عکس نیز داشته است.
صفری اضافه کرد: خصوصا اینکه این الگوها بدون در نظر گرفتن تغییرات زمانی، محیطی و اندیشهای عرضه شده و حتی بین قشرهای گوناگون دانشجویی نیز تمیزی قایل نمیشود؛ نتیجهی چنین روندی هرچه باشد، رشد و تربیت دانشجوی عدالتخواه دردآشنای مورد نیاز آیندهی جامعه نیست.
مطالبه گری یعنی دانشجو نباید در گفتن حق اسیر صلاح ها و مصلحت ها شود. باید از مسئولان کشوری، شهرستانی و دانشگاهی خود جواب بخواهد و دائم پیگیر مطالبات برای رسیدن به آرمان هایش باشد
محسن احمدی، سردبیر نشریه «مصلح» متعلق به بسیج دانشجویی دانشگاه تربیت مدرس تهران ضمن بیان اهمت دانشگاه در کشور ما به ذکر اتفاقات و رخدادهای شکل گرفته در تاریخ دانشگاه پرداخت و گفت: در طول این چند دهه که از عمر دانشگاه های این مملکت می گذرد، این مکان مهم همواره بستر اتفاقات و جریانات شگفتی بوده است. وی ادامه داد: در طول تاریخ چند نیم قرن اخیر دانشگاه تنها نهادی است که می توان بر روی آن انگشت گذاشت که اینقدر در تاریخ و سرنوشت کشور تاثیر گذار بوده است.
مدیر مسئول سابق نشریه مستقل «دریچه» دانشگاه سلمان فارسی کازرون به بیان ویژگی ها و شاخصه های اصلی دانشجو پرداخت و گفت: برای عیار سنجی زرِ دانشجو بودن و سوا کردن سره از ناسره!. بی شک «عدالتخواهی» از مهم ترین شاخصه های دانشجوست.
وی اضافه کرد: قلب جوان به دلیل پاکی و سرزندگی طبیعی دوران جوانی، و الهام از آموزه های فرهنگ ایرانی اسلامی، اجرای عدالت و تلاش برای گفتمان سازی آن را سر لوحه امور خود قرار می دهد.
این فعال دانشجویی «مطالبه گری» را دیگر عنصر هویت بخش برای دانشجو قلمداد نمود و خاطرنشان کرد: حضرت آقا در دیدار با دانشجویان فرمودند: «بدترین اِشکال بر محیط دانشجویی این است که دانشجو دچار محافظه کاری شود و حرفش را با ملاحظه موقع و مصلحتِ خیالی بیان کند. نه، دانشجو باید حرفش را صریح بزند.»
وی توضیح داد: مطالبه گری یعنی دانشجو نباید در گفتن حق اسیر صلاح ها و مصلحت ها شود. باید از مسئولان کشوری، شهرستانی و دانشگاهی خود جواب بخواهد و دائم پیگیر مطالبات برای رسیدن به آرمان هایش باشد، حتی اگر جایی را اشتباه کند و به خطا برود.
این فعال دانشجویی داشتن «بصیرت» را سومین ویژگی برای دانشجو دانست و تصریح کرد: بصیرت یعنی دیدن کُنه مطلب؛ دانشجو نباید سطحی نگر باشد و تحلیلش از مسائل و اتفاقات دور ورش شبیه تحلیل بقال سرکوچه شان باشد. باید با پیگیری و خواندن و جست و جوکردن عمق مسائل و اتفاقات را ببیند. به گفته های این و آن به دیده شک نگاه کند و دنبال پیدا کردن حقیقت باشد.
جنبش دانشجویی باید با توجه به شرایط فعلی جهان اسلام و موقعیت حساس انقلاب اسلامی به پیشبرد اهداف انقلاب جهت ایجاد وحدت جامع مسلمین بکوشد
محمد هادی صحرابان، جانشین مسئول بسیج دانشجویی کازرون با اشاره به اهمیت جنبش های دانشجویی در تبیین رسالت آنها در شرایط کنونی بیان داشت: انتظاری که از تشکلهای دانشجویی و جوامع دانشگاهی میرود اتخاذ راهبرد برخورد فعال جهت پیوند با جامعه و مسائل نظام و کشور میباشد که به معنای واقعی کلمه به جنبش دانشجویی حیاتی دیگر بخشیده و یکبار دیگر دوره شکوفایی این جنبش را در تاریخ کشورمان احیا کند. چرا که از واژه «جنبش» و از قشر نخبه «دانشجو و دانشگاهی» انتظاری جز این نیست که در پیشبرد اهداف ملت و دولت خویش پیشگام و پیشتاز باشد.
وی گفت: تشکلهای دانشجویی باید فرصت استثنایی فعلی را مغتنم شمرده و موقعیت حساس نظام در برابر فشارهای غرب درک نموده و با روشنبینی و اهرم علم و تقوی خالق صحنههایی زرین در عرصه مختلف علمی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی باشند تا به رسالت تاریخی خویش عمل نمایند.
در حال حاضر به نظر میرسد جنبش دانشجویی به معنای واقعی کلمه برای انجام رسالت خویش با سه مسئولیت ویژه روبروست. اگر جنبش دانشجویی بخواهد به مفهوم واقعی به رسالت تاریخی خویش عمل نموده و یا اگر یک تشکل دانشجویی قصد داشته باشد جنبش دانشجویی را نمایندگی کند، حداقل باید سه کارکرد داشته باشد
این فعال دانشجویی کارکرد درون صنفی را یکی از کارکردهای جنبش دانشجویی خواند و اضافه کرد: یک تشکل سیاسی دانشجویی لازم است در مقیاس دانشگاه ها و میان سایر تشکلها و دانشجویان به تحرک اجتماعی و فهم و قدرت تحلیل سیاسی مخاطبین خویش کمک نماید.
وی کارکرد ملی را دیگر رسالت جنبش های دانشجویی خواند و اظهار داشت: تشکلهای دانشجویی در شرایطی میتوانند از عنوان جنبش دانشجویی بهره گیرند که در قالب جنبش نرمافزاری به پیشرفت علمی و فرهنگی کشور کمک نموده و برتری نرمافزاری دشمنان انقلاب اسلامی را به چالش بکشانند. در این صورت جنبش دانشجویی میتواند ضمن ساماندهی مطالب مردم و تشخیص مصالح ملی نیازهای علمی دولت را جهت پاسخگویی به نیازهای مردم یاری رساند.
مسئول سابق بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد کازرون کارکرد فراملی را دیگر وظیفه جنبش دانشجویی به شمار آورد و خاطر نشان کرد: در این حالت جنبش دانشجویی باید با توجه به شرایط فعلی جهان اسلام و موقعیت حساس انقلاب اسلامی به پیشبرد اهداف انقلاب جهت ایجاد وحدت جامع مسلمین کوشیده و با ارتقای موقعیت علمی، فرهنگی، سیاسی کشور به ارائه یک الگوی جهانی، منطقهای از ایران اسلامی کمک نماید.
امروزه دانشجو و جنبش دانشجویی باید درباره مسائل مهم دانشگاه، کشور، منطقه و جهان موضع داشته باشد و نسبت خود را درباره آن ها مشخص کند
محسن رحمانی، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه سلمان فارسی کازرون با اشاره به اهمیت 16 آذر در تاریخ جنبش دانشجویی گفت: 16 آذر در تاریخ جنبش دانشجویی ایران به عنوان یک مبدأ و یک نقطه عطف به شمار می آید که ویژگی و ماهیت بارز آن آرمانگرایی، عدالت خواهی، سلطه جویی و به ویژه آمریکا ستیزی است.
وی ادامه داد: جنبش دانشجویی با بزرگداشت این روز، در واقع نفرت و انزجار خود را نسبت به استکبار نشان می دهد و ماهیت ضد آمریکایی و خود را به نمایش می گذارد. این فعال دانشجویی «آرمانگرایی» را مشخصه اصلی جنبش های دانشجویی دانست و خاطر نشان کرد: اگر آرمان گرایی با عقلانیّت و بدون کندروی و تندروی همراه باشد، می تواند بازکننده بسیاری از گره های کشور باشد.
عضو شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی کازرون در خصوص وظیفه جنبش دانشجویی گفت: امروزه دانشجو و جنبش دانشجویی باید درباره مسائل مهم دانشگاه، کشور، منطقه و جهان موضع داشته باشد و نسبت خود را درباره آن ها مشخص کند.
وی گفت: حضرت امام (ره) نگاه بسیار ویژه ای به دانشگاه داشتند و آن را «منشأ سعادت و سقاوت ملت» و «مبدأ همه تحولات » قلداد می کردند.
رحمانی با اشاره به رسالت دانشجو به عنوان افسران جنگ نرم در شرایط کنونی خاطر نشان کرد: همواره نوک پیکان حملات دشمن متوجه دانشگاه های ما بوده و هست و جنبش دانشجویی باید به عنوان افسران جنگ نرم با بالا بردن سطح بصیرت خود، خود و دانشگاه را در مقابل این حمله بیمه کند.
نسبت به دهه گذشته که برخی از تشکل های دانشجویی مورد سوء استفاده های اهرم های قدرت قرار گرفته بودند، امروزه جنبش دانشجویی وضعیت بهتری دارد اما هنوز جایگاه واقی خود را پیدا نکرده است
هادی طاهری، مسئول تحلیل و بررسی بسیج دانشجویی دانشگاه سلمان فارسی کازرون ضمن توضیح پیرامون ویژگی های یک دانشجوی مسلمان گفت: دانشجو مسلمان باید علاوه بر اینکه در عرصه های علمی پیشرو باشد می بایست در جنبه های عقیدتی، سیاسی و تربیتی الگوی دیگر اقشار جامعه به حساب آید و به بیان دیگر دانشجو باید کارخانه تولید علم و اندیشه باشد تا به بیان شهید مطهری در ردیف انسان های کامل قرار گیرد.
وی بیان داشت: در دوره سازندگی شعاری مطرح شد که «دانشجوی خوب، دانشجوی درس خوان است» و فعالیت های سیاسی و اجتماعی در این مقطع معنی ندارد ولی آیا واقعاً دانشجو، چنین معیار و مشخصه ای دارد؟
این فعال دانشجویی با اشاره به معیارهای دانشجوی بسیجی از منظر امام خامنه ای (مدظله) گفت: ایشان در یکی از بیانات خود خطاب به دانشجویان بسیجی می فرمایند که دانشجوی بسیجی باید زبده ترین، برترین، بهترین، درس خوانترین و قوی ترین دانشجویان باشند.
عضو شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی کازرون ضمن اشاره به وضعیت جنبش دانشجویی کشور خاطر نشان کرد: نسبت به دهه گذشته که برخی از تشکل های دانشجویی مورد سوء استفاده های اهرم های قدرت قرار گرفته بودند، امروزه جنبش دانشجویی وضعیت بهتری دارد اما هنوز جایگاه واقی خود را پیدا نکرده است.
وی ادامه داد: روحیه عدالت طلبی و مطالبه گری باید در بین جنبش های دانشجویی تقویت شود. طاهری در ادامه دانشجوی ارزشی را دانشجویی دانست که موقعیت شناس باشد اضافه کرد: دانشجو باید در دشواری های پیش روی خود و جامعه تحلیل درستی از شرایط موجود و آینده داشته باشد و در مورد مسائل مهم کشور و جهان به سرعت پیشداوری نکند و به عنوان قشر فرهیخته و روشنگر در مورد مسائل موضع درستی اتخاذ کند.
16آذر یکی از برگ های روشن و شاخص، از دفتر نگاره های عاشقانه انقلاب است
اسماء نظری، کارشناس انجمن های های علمی دانشگاه سلمان فارسی کازرون ضمن اشاره به وجود لحظه هایی حساس در تاریخ کشور که فقط افراد خاصی قادر به ایفای نقش کارآمد هستند بیان داشت: هنگامی که این قشر دانشجو باشد، انتظار میرود ایفای نقش او، از سر دانش و آگاهانه باشد؛ چرا که او از امکانات و فرصت ها و موقعیت بهتری برای کسب دانش برخوردار بوده است.
وی ادامه داد: اگر ایفای این نقش ها در لحظات لازم و مناسب باشد، بصیرت شخص را نشان می دهد. این فعال دانشجویی ضمن بیان حرکت هایی که توسط جنبش های دانشجویی در تاریخ ایران اسلامی، به خصوص تاریخ انقلاب اسلامی، صورت گرفته است خاطر نشان کرد: در این میان 16آذر یکی از برگ های روشن و شاخص، از دفتر نگاره های عاشقانه انقلاب است.
مسئول سابق مطالعات فکری- فرهنگی بسیج دانشجویی دانشگاه سلمان فارسی کازرون در تبیین بزرگداشت روز دانشجو گفت: آنچه که امروز به عنوان روز دانشجو، بزرگ داشته می شود، تکه آیینه ای از نقش نمایی دانشجویانی است که در لحظه، فسادِ ظلم را شناختند و تا پای جان در مقابل آن ایستادند، تا حقیقت دست آهنی پنهان شده در دستکش مخملی را به همگان بنمایانند.
کسب مکارم اخلاقی و دانش اندوزی در شرایط فعلی از رسالت های دانشجویی به شمار می رود
حمزه نجیب، فعال دانشجویی داشگاه سلمان فارسی کازرون با اشاره به اهمیت روز دانشجو در تاریخ ایران، به بیان رسالت دانشجو پرداخت و گفت: کسب مکارم اخلاقی و دانش اندوزی در شرایط فعلی از رسالت های دانشجویی به شمار می رود.
وی ادامه داد: کسب فضیلت های اخلاقی و تهذیب نفس برای جوان مسلمان، تعهد به بار می آورد که در جامعه کنونی تعهد یکی از ملاک ها برای یک شخص به ویژه دانشجو به شمار می آید.
عضو شورای مرکزی بسیج دانشجویی دانشگاه سلمان فارسی کازرون کسب علم آموزی را اولویت بعدی برای دانشجو دانست و خاطرنشان کرد: از انجایی که با علم آموزی انحصارات علمی شکسته می شود، کسب علم برای دانشجو از اهمیت بسزایی برخوردار است.
این فعال دانشجویی با اشاره به توصیه ای از امام خامنه ای (مدظله) خطاب به دانشجویان در خصوص لزوم پرداختن به تهذیب، تحصیل و ورزش گفت: به فضل خدا امروز دانشجویان ما توانسته اند الگوی مناسبی برای سایر اقشار جامعه و دیگر ملل اسلامی باشند.