عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: امام سجاد (ع) توانست پیام عاشورا را بر محورهای ولی امر، رسول الله و خداوند تبیین و منتشر کند.
به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از بندرعباس، آیت الله محی الدین حائری شیرازی ظهر امروز در دومین همایش بین المللی سیدالساجدین که در سالن برق منطقه ای در حال برگزاری است، تصریح کرد: امام سجاد(ع) توانست پیام عاشورا را بر محورهای ولی امر، رسول الله و خداوند متعال تبیین و منتشر کند و این سه محور مبنای اصلی چرخه بزرگ عاشورا شد.
وی با اشاره به نقش امام سجاد(ع) در گسترش فرهنگ عاشورا، افزود: اگر عاشورا را یک جرقه و دایره کامل متصور کنیم؛ امام حسین(ع) با ایجاد قیام و شهادت یک سوم مسئولیت آن را برعهده داشت.
عضو مجلس خبرگان رهبری بیان داشت: دو سوم مسئولیت برعهده امام سجاد(ع) بود که شامل اسارت و انتقال فرهنگ عاشورا به نسل های آینده است که به خوبی توانست آن را مدیریت کند.
آیت الله محی الدین حائری شیرازی ادامه داد: اگر عاشورا را به عنوان یک پروسه دایره مانند ببینیم میتوان گفت 120 درجه از این دایره را شهادت، 120 درجه را اسارت و 120 درجه را انتقال اهداف و فرهنگ عاشورا تشکیل میدهند.
وی تصریح کرد: حضرت امام سجاد (ع) هم رهبری اسرا را بر عهده داشت و هم در انتقال فرهنگ عاشورا بیشترین نقش را داشت و نقش او در واقعه عاشورا نقشی سنگین است.
عضو مجلس خبرگان رهبری در بخش دیگری از سخنان خود ادامه داد: جوامع غربی در بحث انسان شناسی به مشکل برخورد کرده اند؛ هرچند در رشته های علمی سیطره آنها به کهکشان ها می رسد؛ اما به لحاظ انسان شناسی دارای تمدنی استوار، سلسله وار و ژرف نیستند.
آیت الله حائری شیرازی گفت: امام سجاد(ع) توانست پیام عاشورا را بر محورهای ولی امر، رسول الله و خداوند متعال تبیین و منتشر کند.
بیچارگی غرب، عدم شناخت اسلام و انسان شناسی است
وی تصریح کرد: امام راحل(ره) بیچارگی غرب را در عدم شناخت آنها از اسلام و انسان شناسی می دانست و هم اکنون ما شاهد زوال و نابودی جوامع غربی به لحاظ اجتماعی و فرهنگی هستیم.
این اندیشمند برجسته دینی علاوه بر غرب، در شرق نیز کشورهایی همچون روسیه به مدت 70 سال با کتاب های الحادی، جوامع خود را به افکار ضد دین و ضد خدا عادت دادند و اعتقاد داشتند که می توانند انسان را در قالب های مخفی و طبق دیدگاه های خود تربیت کنند؛ اما در پایان دیدیم نتیجه این اقدام رویگردانی مردم از حاکمانشان بود.
آیت الله حائری شیرازی در ادامه سخنان خود در خصوص جایگاه و نقش عزت باطنی فرد در انجام مسئولیتها، گفت: خدا آگاهانه در انسان جهل قرار داد که این عنصر را در فرشتگان قرار نداد.
وی افزود: این جهل به معنای تکبر و خودپسندی است و خداوند میگوید آن چیزی را که از ملائکه میخواستم بدون جهل از آنها برنمیآمد؛ چراکه فرشتگان تک شخصیتی و از نور هستند و انسان نور و ظلمت را توأمان با هم دارد.
این اندیشمند برجسته دینی با اشاره به اینکه نتیجه نور و ظلمت جنگ پایان ناپذیری است که همیشه در انسان ادامه دارد، گفت: بنی صدر با 11 میلیون رأی در آن زمان عزت ظاهری یافت؛ اما اندوخته او از اندوخته باطنی کفاف حفظ عزت ظاهری او را نداشت. بنی صدر زمانی که استاد دانشگاه بود کتابهای خوبی در زمینه توحید نوشت.
آیت الله حائری شیرازی تصریح کرد: در مقابل شخصیتی مانند رجایی با فشارهایی که ساواک بر او وارد آورد عزت باطنی یافت و اینچنین شد زمانی که از دبیری ریاضی به وزارت رسید عزت او مشخصتر شد.
وی خاطرنشان کرد: عزت باطنی رجایی حاصل تحمل شکنجههای ساواک بود و بدین طریق در او احساس مسئولیت پدید آمد و در واقع میزان مسئولیت رجایی در احساس مسئولیت او میگنجید.