فیلمنامهنویس فیلم «من مادر هستم» گفت: این فیلم میخواهد از یک زندگی بیاصالت و روشنفکری که من آن را زندگی سگی مینامم، انتقام بگیرد.
به گزارش خبرنگار فرهنگی «خبرگزاری دانشجو»، رحمان سیفیآزاد در نشست نقد و بررسی فیلم «من مادر هستم» که عصر امروز با حضور دانشجویان و منتقدین در مجتمع فرهنگی 13 آبان برگزار شد، بیان داشت: این فیلم نمایانگر جامعه ایرانی نیست، بلکه نمایانگر قشر کوچکی از خانوادههای بیبندوبار است که فریدون جیرانی در سریال قبلی خود یعنی «مرگ تدریجی یک رویا» هم آن را به نقد کشیده بود.
وی با تاکید بر اینکه سیاهنمایی جامعه هدف اصلی این فیلم نبوده است، بیان داشت: در این فیلم اصلا کلیت جامعه مطرح نمیشود، بلکه یک زندگی تازه به دوران رسیده و شبهه روشنفکری مورد نقد قرار میگیرد.
فیلمنامهنویس فیلم «من مادر هستم» در ادامه با اشاره به انتقاد اللهکرم، استاد دانشگاه تهران در خصوص تعمیم فیلم به کل جامعه گفت: مصداقی بگویید که نشان دهد این فیلم به کل جامعه بر میگردد، نه یک قشر خاص؛ کاملا مشخص است که تمام خانواده این فیلم هیچ بویی از دیانت نبردهاند و سبک زندگی بی اصالتی دارند.
سیفی آزاد در خصوص بحث قصاص در «من مادر هستم» گفت: زمانی فرد حق قصاص دارد که شما بتوانید ثابت کنید آن فرد مستحق قصاص است و اصلا بخشی از نقد ما به این نوع زندگی که خلاف عرف و قانون است، نیز همین است.
وی در ادامه بیان داشت: استفاده فراوان از مسکرات در این فیلم و اینکه آقا در لحظه زنا برای دفاع از ناموس خود قتل نکرده، بلکه فردای آن روز و با نقشه قبلی تصمیم به قتل فرد گرفته است نیز باعث شده که حکم قصاص در مورد وی صادر شود.
این فیلمنامه نویس همچنین گفت: با عدم رعایت اصول دینی و مصرف مشروبات الکلی آوا دیگر نمیتواند از خود در حضور دادگاه دفاع کند؛ ما تنها بر اساس حس خودمان صحبت میکنیم، ولی قاضی بر اساس اطلاعات و ادله حکم میدهد که آوا گناهکار است.
سیفی آزاد هدف اصلی فیلم «من مادر هستم» را منزجر کردن جامعه از این نوع سبک زندگی دانست و خاطرنشان کرد: این سبک زندگی شبهه روشنفکری بوی تعفن و کثیفی میدهد.
وی در پاسخ به سوال مجری برنامه در خصوص علت دلسوزی مخاطب برای شخصیت آوا بیان داشت: علت دلسوزی برای آوا این است که در دامان یک زندگی افسار گسیختهای گرفتار است و این بیاعتقادی و بیدینی باعث نابودی او میشود.
این فیلمنامه نویس در خصوص نقد اللهکرم، استاد دانشگاه تهران نیز تصریح کرد: اللهکرم مطرح شدن بحث مکافات عمل در فیلم را با واقعه کربلا مقایسه کردهاند، در صورتی که این فیلم اصلا هیچ ارتباطی با کربلا ندارد و اساسا این قیاس با معصومین درست نیست؛ زیرا نادر در چنبره رفتاری و مکافات عمل خودش گرفتار است که دخترش را نیز گرفتار کرده است.