به گزارش خبرنگار « خبرگزاری دانشجو» از مشهد، نماینده مردم مشهد در مجلس ظهر امروز در جلسه پرسش و پاسخی که به همت بسیج دانشجویی حوزه امام حسین (ع) در محل موسسه آموزش عالی مطهر برگزار شده بود، با بیان این که مقام معظم رهبری حدود 10 سال پیش مراحل مختلف جریان اسلام انقلابی را تشریح و به پنج قسمت تقسیم کردند، تصریح کرد: انقلاب اسلامی یک دوره حضور شعار اسلام انقلابی را داشت که اصطلاحا به آن دوره تاسیس می گوییم، در واقع تئوری حضور اسلام در اداره کشور به زبان جدید توسط امام و شاگردانش تبیین شد.
تبدیل تئوری اسلام انقلابی به یک جریان اجتماعی
وی ادامه داد: محوریت این تبیین کتاب ولایت وفقیه و تدریس در حوزه های علمیه است که کم کم گسترش پیدا و به دانشگاه سرایت کرد؛ بعد از آن به عموم مردم منتقل شد و یک جریان اجتماعی ایجاد کرد.
نماینده مردم مشهد در مجلس با بیان این که این جریان اجتماعی منجر به انقلاب و پیروزی آن شد، گفت: اسلام انقلابی توانست در طول دو الی سه سال مبانی اش رابه یک اجماع حداکثری در یک سرزمین تبدیل کند.
دو مرحله پیروزی انقلاب اسلامی براستبداد داخلی و تفکرات لیبرال
قاضی زاده پیروزی انقلاب اسلامی را در دو مرحله دانست و بیان داشت: مرحله اول پیروزی علیه استبداد داخلی بود که در سال 57 رخ داد و پیروزی بعدی بر تفکرات لیبرال و افراد با این تفکر بود؛ البته این پیروزی همراه با خون هایی بود که در حوادثی مانند هفت تیر ریخته شد.
وی سمبل پیروزی بر تفکرات لیبرال و حذف آن را در تسخیر لانه جاسوسی دانست و در خصوص دوره دوم جریان اسلام انقلابی بیان داشت: دوره دوم دوره تثبیت بود که در آن ارکان اداره کشور ایجاد شد؛ در راس این ارکان، رابطه امام امت و امت امام بود که بر خلاف رابطه دولت و ملت است.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان این که در مبانی لیبرال دولت ها شکل می گیرند که حقوق انسان ها محقق شود، تصریح کرد:اما تئوری امت امام و امام امت، رابطه حق و تکلیفی است، یعنی در برابر هر حقی تکلیفی نیز وحود دارد؛ محور هستی و حق نیز خداست.
قاضی زاده ادامه داد: در این تئوری هرآنچه برای خدا باشد، سلامت است و غیر آن، بیماری است؛ اما در نگاه لیبرال همه چیز برای انسان است، بنابراین مرگ افول بر همه چیز است.
وی با اشاره به بازه سال های 60 الی 84 به عنوان دوره شکل گیری و ثبت تئوری در روابط اجتماعی و حکومت مبتنی بر رابطه امت امام و امام امت، افزود: جنگی که طی این مدت نیز رخ داد، تبلور همین ایده امام امت و امت امام است.
نماینده مردم مشهد در مجلس، دوره سوم را دوره دولت اسلامی دانست و تصریح کرد: در دولت اسلامی بعد از تثبیت ارکان، دین باید در جزیئات نفوذ کند و از این جاست که به سبک زندگی می رسیم که باید مبتنی بر دین باشد.
قاضی زاده با بیان این که رهبری از سفر به خراسان شمالی به طوری جدی سبک زندگی را پیگیری کرده اند، بیان داشت: این جامعه مبتنی بر دین و سبک زندگی دینی زمانی شکل می گیرد که مدیریت جامعه هم این گونه باشد، مقدم تغییر رفتار جامعه، تغییر رفتار مدیریت جامعه است؛ این تغییرها تنها شامل مدیریت نمی شود، بلکه باید در رفتارها، قوانین و ساختار ها نیز باشد.
جهانی سازی اسلام مرحله نهایی اسلام انقلابی
وی مراحل بعدی اسلام انقلابی را جامعه اسلامی و جهانی سازی اسلام دانست و تاکید کرد: به اعتقاد امام (ره) جهانی سازی اسلام به عهده حضرت امام زمان (عج) است.
نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس بابیان این که در حال حاضر در دوره اسلامی کردن مدیریت کشور هستیم، خاطر نشان کرد: نسل امروز نسلی هستند که باید وارد جزئیاتی شوند که مبتنی بر اعتقادات باشد، جزئیاتی مانند حقوق زن و شوهر، حقوق همسایه ها و اپارتمان نشینی؛ همان چیزی که رهبری هم تاکید دارند، وقتی برای دیگران حقی قائل نباشیم، حاضر می شویم که به حقوق دیگران تجاوز کنیم.
قاضی زاده دلیل نداشتن تفاهم را نشان دهنده ندانستن همین حقوق و جزئیات دانست و تاکید کرد: مهم ترین مسئله در سبک زندگی تغییر ذهنیت و مبانی ارزشی است، در یک برنامه استراتژیک باید یک چشم انداز ترسیم کرد و بعد از آن در قالب بیانیه رسالت چارچوب ذهنی و ارزشی برای رسیدن به این چشم انداز را تعیین کرد.
وی با بیان اینکه نمی توان به هر وسیله ای به چشم انداز رسید، گفت: به طور نمونه قرار است به رشد هشت درصد اقتصادی برسیم، برای این کار نیاز به تولید زیاد و ارزان داریم.
باید روی نظام ارزشی جوانان کار کرد
نماینده مردم مشهد در مجلس ادامه داد: با ایجاد فضای رقابت بین نیروی انسانی، کاری می کنیم که نیرو انسانی ارزان کار کند و مصرفش نیز بیشتر شود؛ غرب راحت ترین راه حل را خارج کردن زنان از خانه و کار کردن دانسته است.
قاضی زاده با بیان این که از این طریق شغل های دیگر همچون مهدکودک، رستوران و پرستاری بچه رونق پیدا می کند، تصریح کرد: سوال پیش رو این است که آیا می خواهیم با این روش و بدون خانواده به رشد اقتصادی برسیم؟
وی با بیان این که نشاط اجتماعی،حضور تحصیلی و فعالیت های بیرونی می تواند برای زنان وجود داشته باشد،گفت: در عین حال به خانواده و فرزندان نیز برسد.
نماینده مردم مشهد درپایان این بخش از سخنانش گفت: باید روی نظام ارزشی جوانان کار کنیم.
قاضی زاده در ادامه به سوالات دانشجویان پاسخ داد.
از جمله سوالات دانشجویان ، مسئله طرح اصلاح قانون انتخابات و مسئله کنترل مرز ها بود که قاضی زاده به آن ها پاسخ داد.
نمی توانیم در اقتصاد لیبرال و در فرهنگ اسلامی باشیم
نماینده مردم مشهد و کلات در پاسخ به پرسشی که در خصوص اقتصاد لیبرال بود،گفت: بعد از جنگ با شعار مبارزه با فقر، دولتی آمد و گفت که برای مبارزه با فقر نیاز به نقدینگی داریم و از آن جائی که نداریم باید از خارج بیاید؛ از این طریق مناطق آزاد اقتصادی شکل گرفت.
قاضی زاده بابیان این که مناطق آزاد اقتصادی، مناطق آزاد فرهنگی هم بودند، گفت: موضوع این کار اقتصادی بود اما سیاست هایش در نهایت فرهنگی شد، تساهل و تسامح در روابط بین الملل اثرش را بر سیاست خارجی ما هم گذاشت.
95 درصد جوانان تمایل به ازدواج دارند
قاضی زاده در ادامه در ادامه در خصوص مسئله هویت و کمرنگ شدن آن در بین جوانان نیز بیان داشت: این بدبینی به نسل جوان است، در مسئله حقظ ارزش های اخلاقی و رفتاری، جامعه ما نسبت به جوامع دیگر اخلاقی است؛ در یک طرح که ایران را باغرب مقایسه کردیم، تمایل به ازدواج در غرب 20 درصد است و حدود 80 درصد نیز تمایلی به فرزند آوری ندارند، در حالی که در ایران 95 درصد جوانان تمایل به ازدواج دارند و حدود 80 درصد نیز می خواهند فرزند داشته باشند.
وی افزود: این نشان می دهد که جامعه ما هنوز ارزشی و توحیدی است اما باید تلاش کنیم این میزان رشد کند و در همه شئون زندگی خدا را ببینیم.
افزایش نقدینگی دلیل تورم
نماینده مردم مشهد و کلات در خصوص اقتصاد ایران نیز بیان داشت: مجموعه اعتبارات دولت در ایران به نفت اختصاص دارد در حالی که در تولید ناخالص داخلی در کشورهای توسعه یافته سهم نیروی انسانی 85 درصد است مثل ژاپن؛ در ایران این رفم در خوش بینانه ترین حال 37 درصد است البته بنا به گزارش بانک جهانی 12 درصد است و مابقی از طریق منابع فیزیکی و زیر ساختی تامین می شود.
قاضی زاده با بیان این که از این طریق ارز وارد کشور می شود، گفت: در کشورهای کوچک که کار معنا ندارد، ارز مستقیم تبدیل به کالا می شود و تعادلی بین نقدینگی در داخل وجود دارد اما در کشور ما از آن جائی که خرید کالا از خارج موجب نابودی تولید داخلی می شود، ارزمان را به بانک مرکزی می دهیم و بانک هم به پشتوانه آن ریال چاپ می کند.
تحریم ها فرصتی برای رفع وابستگی به نفت
وی با بیان این که از این طریق حجم نقدینگی در کشور زیاد می شود، گفت: تورم دو دلیل دارد یکی همین نبود کالا که در زمان جنگ رخ داد و یکی همین افزایش نقدینگی.
نماینده مردم مشهد وکلات در پایان بیان داشت: البته در این سال ها میزان وابستگی نفت به 50 درصد رسیده است در حالی که در گذشته 80 درصد بوده است؛ تحریم ها یک فرصت است تا وابستگی به نفت را قطع کنیم.