گروه سیاسی «خبرگزاری دانشجو»، ارائه لایحه بودجه بعنوان سند اقتصادی کشور که بر اساس قانون باید 15 آذرماه هر سال به مجلس برود، و این در حالی است که لایحه بودجه سال 92 هنوز به مجلس نرفته است.
این اتفاق در حالی رخ میدهد که تاخیر در ارائه لایحه بودجه در دولتهای قبلی نیز رخ داده و کمکم تبدیل به قانون نانوشته دولتها شده است.
در ادامه با نگاهی اجمالی به دوره ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی مشاهده میکنیم که بودجه در دولت وی تقریبا به موقع به مجلس ارائه شده ولی به طور مثال بودجه سال 1376 چهارم آذر به مجلس رفت و در 14 بهمن همان سال به تصویب مجلس رسید.
کارنامه 8 ساله سیدمحمد خاتمی نیز در ارائه لایحه بودجه با تغییراتی همراه بوده،نگاهی به کارنامه دولت خاتمی نشان میدهدتاخیر درارائه بودجه در دولت وی شتاب و تعداد بیشتری به خود میگیرد به طور مثال بودجه سال 1380 ششم آذر سال 1379 تقریباً بدون تأخیر و کمی زودتر راهی مجلش شد، اما سه سال بعدی را با تأخیر همراه بود.
بودجه سال 1381 دوم دی سال 1380 با 17 روز تأخیر، بودجه سال 1382 نوزدهم دی سال 1381 با 34 روز تاخیر، بودجه سال 1383دوم دی سال 1382 با 17 روز تاخیر و بودجه سال 1384 نوزدهم دی با 34 روز تاخیر ارائه شد که تقریباً مجلس شورای اسلامی همه بودجهها را 24 یا 25 بهمن همان سالی که ارائه شده، تصویب کرده است.
اما نگاهی به کارنامه 8ساله دولت احمدی نژاد نشان میدهد رکورد تاخیر ارائه بودجه به دست رئیس دولت نهم و دهم بیافتد.
بنا بر این گزارش، احمدی نژاد و تیم اقتصادیاش در دولت نهم بودجه سال 1385 را 25 دی سال 1384 با 40 روز تاخیر، بودجه سال 1386 را 30 دی با 45 روز تاخیر، بودجه سال 1387 را 17 دی با 32 روز تاخیر و بودجه سال 1388 را 9 بهمن با 54 روز تاخیر به مجلس ارائه کرد که مجلس مثل سابق بیشتر این لایحهها را در 24، 25 و 26 بهمن همان سال تصویب کرده و همه اینها در حالی است که احمدی نژاد در سال اول دولت نهم گفته بود میخواهیم که بودجه کشور را به صورت یک کتاب جیبی کوچک تنظیم کنیم و آن را در اختیار عموم برای مطالعه قرار دهیم، ولی معلوم نشد نوشتن یک کتاب جیبی کوچک چه میزان زمان می برد.
اما در دولت دهم داستان وخیمتر شد و رئیس جمهور رکورد تاریخی 76 روز تاخیر را با اختلاف زیاد نسبت به سایر روسای جمهور قبلی به دست خود گرفت.
بودجه سال 89 در 4 بهمن با 49 روز تاخیر، بودجه سال 90 در 6 اسفند با 76 روز تاخیر و بودجه سال 91 را در 12 بهمن با 57 روز تاخیر به مجلس ارائه کرد و طبق معمول مجلس در 25 و 26 اسفند همان سال تصویب کرد.
شاید تاخیر در ارائه بودجه بدعت تازه برای دولت احمدی نژاد نباشد ولی به طور قطع از نظر رکورد تاریخ ارائه در دستان او و تیم اقتصادیاش است.
هر پرس و جو مورد عوامل تاخیر بیشتر دولتها و نمایندگان آنها در اختیار گرفتن دولت در اولین سال حضور در ریاست جمهوری و زمان کم در ارائه بودجه را از جمله دلایل خود میدانند.
برهمین اساس در آخرین سال ریاست جمهوری نیز به دلیل درگیری در مورد مسئله انتخاب ریاست جمهوری را نیز میتوان از عوامل تاخیر ذکر کرد.
بنابراین گزارش همه این اطلاعات آمار و ارقام در حالی است که بودجه سال 92 از چند جهت حائز اهمیت است.
اول اینکه نخستین بودجهای است که مجلس نهم بررسی آن را برعهده دارد و دوم اینکه شاید برای اولین بار است که با توجه به موانع بسیار زیاد بر سر راه درآمدهای ارزی حاصل از فروش نفت، بودجه امسال بنا به گفته مسئولان دولتی به شدت انقباظی باشد.
براساس آییننامه داخلی مجلس دولت موظف است تا لایحه بودجه را تا 15 آذر سال قبلش به مجلس تسلیم کند اما پاستورنشینان در این رابطه حرف قابل تاملی زده اند.
به گفته خود مسئولان دولتی، دولت هنوز نتوانسته درآمد حاصل از واگذاریهای فروش نفت و اموال و دارایی را پیشبینی کند و به همین دلیل بودجه 92 با تاخیر به مجلس میرود و هرگاه بخش درآمدها پیش بینی شده و به جمعبندی رسید لایحه بودجه را به مجلس ارائه خواهد شد.
در واکنش به احتمال ارائه تنخواه توسط دولت روحالله بیگی نماینده مردم میاندوآب شاهیندژ در مجلس تأکید کرد: برای حل مشکل مالی و رفع نیاز فعلی جامعه ابلاغ هر چه سریعتر و جامعتر بودجه سال 92 ضروری است.
وی در ادامه روشن نبودن وضعیت نرخ ارز و سیاستهای پولی را موجب بلاتکلیفی بودجه 92 دانست و تصریح کرد: هرچه زودتر باید لایحه بودجه به مجلس ابلاغ شود تا در پارلمان بتوانیم نواقص و کاستیهای آن را برطرف کنیم.
این در حالی است که برخی کارشناسان نزدیک به دولت معتقدند یکی دیگر از دلایل تأخیر لایحه بودجه سال آینده ابلاغ دیر هنگام بودجه سال 91 است و با توجه به اینکه دولت برای ارائه لایحه بودجه 92 به گزارش عملکرد بودجه 91 نیاز دارد حال باید منتظر بود و دید که آیا دولت بودجه سال 92 را با تأخیر کمتری ارائه میدهد یا قصد ثبت رکورد دست نیافتی از خود را دارد.