به گزارش گروه فرهنگی «خبرگزاری دانشجو»، اسماعیل براری در خصوص جشنواره فجر با اشاره به بخش بین الملل این جشنواره بیان داشت: هر جشنواره ای که نامش بین المللی است، باید در آن فیلم های ارزشمند و روز سینمای جهان را به نمایش درآورد و این مسلم است و جشنواره فجر هم از این مستثنا نیست.
کارگردان فیلم «رقص شیطان» با اشاره به اینکه در سالهای اخیر بخش بین الملل جشنواره فجر انتظار من را برآورده نکرده است، گفت: به نظرم بخش بین الملل جشنواره ظرف سالهای اخیر افت کرده است؛ چون دهه 60 که من دانشجو بودم، استقبال از بخش بین الملل خیلی بیشتر بود و صفهای طولانی برای تماشای فیلم وجود داشت، در حالی که در سال های اخیر چنین نبوده است.
وی افزود: در دهه 60 بخش بین الملل جشنواره فجر فیلم های به روزتری را پخش می کرد. به طور مثال فیلم ایثار تارکوفسکی تازه در یکی از جشنواره ها معتبر به نمایش درآمد و خیلی زوددر جشنواره آن سال نمایش داده شد. در حالی که در سال های اخیر به این شکل نبوده است و کمتر شاهد چنین اقداماتی در بخش بین الملل بودهایم.
براری با اشاره به مشکلات بخش بین الملل جشنواره گفت: برای نمایش بسیاری از فیلم ها در ایران مشکلاتی وجود دارد؛ بسیاری از فیلم ها به گونهای هستند که نمیتوان آنها را کامل نمایش داد و با توجه به اینکه جشنواره مالک فیلم ها نیست، صاحبان آن فیلم حاضر نیستند که فیلمشان را به جشنواره فجر بدهند و همین باعث میشود که هر فیلمی را نتوان در جشنواره نمایش داد.
کارگردان فیلم سینمایی «12 صندلی» پخش دیجیتالی فیلمها را یک اتفاق دیرهنگام، اما بسیار خوب برای سینمای ایران دانست و بیان داشت: این تنها مربوط به ایران نیست و در تمامی دنیا سالهاست که پخش فیلمها دیجیتالی شده و در ایران هم دیر یا زود باید این اتفاق میافتاد.
وی در این رابطه به بیان خاطرهای پرداخت و افزود: 10 سال پیش یکی از فیلمهایم به جشنوارهای در آلاسکا راه پیدا کرد که برای فرستادن آن باید کپی 35 میلیمتری را میفرستادم؛ حجم کپی 35 خیلی زیاد است، بنابراین فیلمم با کلی مشکلات به آن جشنواره رسید، اما آنها ایمیل زدند که در سینماهای ما دیگر پخش 35 وجود ندارد و فیلمها دیجیتالی پخش میشود و از من عذرخواهی کردند!
براری افزود: در حال حاضر بسیاری از جشنوارهها دیگر فیلم ها را با کپی 35 قبول نمی کنند و تنها کپی دیجیتال مورد قبول آنهاست؛ این اتفاق کمی دیرهنگام، اما خوب است و می تواند حرکتی رو به جلو برای سینمای ایران باشد.
کارگردان «روز باران» در خصوص حل اختلافات پیش آمده در سینما بزودی اظهار تردید کرد و بیان داشت: متاسفانه در مملکت ما فرهنگ گفت و گو و نقدپذیری بسیار ضعیف است، بنابراین نمی دانم آیا جشنواره می تواند یک شبه این فرهنگ را ایجاد کند.
کارگردان فیلم «گزارش مریم» بودن بخش سینمای مستند را در جشنواره فجر یک ضرورت دانست و گفت: باید به همه فیلم ها اجازه نمایش داده شود، باید جشنواره بخش های مختلف داشته باشد و فیلم مستند هم که یکی از بخش های مهم سینمای جهان است، باید در جشنواره فجر فرصتی برای دیده شدن بیابد.
وی افزود: باید بخش فیلم کوتاه و حتی فیلم های نوظهور هم در جشنواره فجر حضور داشته باشند تا استعدادها بیش از پیش شناخته شوند و با دیدگاههای متفاوت در سینمای کشورمان آشنا شویم، خصوصاً فیلم های نوظهور که می تواند تلفیقی از فیلم های مختلف باشد و گاهی در هیچ دسته از فیلم ها قرار نمی گیرد؛ این در حالی است که تکنیک های موجود در این نوع فیلم ها در برخی موارد می تواند سینمای نه تنها ایران، بلکه جهان را دچار دگرگونی کند.
براری با طبیعی دانستن تولید بیشتر فیلم در هر سال بیان داشت: با توجه به اینکه رشد جمعیت داشتهایم و افرادی که در سینما فعال بوده اند نیز بیش از گذشته شده اند، بالا رفتن آمار تولید به هیچ وجه عجیب نیست.
این کارگردان سینما افزایش تولید فیلم را در صورت افزایش تعداد سالن های سینما در کشور مفید دانست و گفت: امیدوارم مسئولان فکری برای اکران این همه فیلم داشته باشند؛ زیرا با این وضعیت از 100 فیلم تولید شده در سال، در بهترین حالت، 50 فیلم امکان نمایش خواهد داشت و این یعنی 50 فیلم دیگر هیچ گاه رنگ پرده را نخواهند دید.
وی وضعیت اکران را در سال های اخیر چندان مناسب ندانست و بیان داشت: برخی فیلم ها سه تا پنج ماه روی پرده اکران باقی میمانند، در حالی که برخی دیگر از فیلم ها حتی یک ماه هم نمی توانند اکران خوبی داشته باشند و به طور مثال تک سئانس اکران می شوند.
براری سینمای ایران را برای دنیا بسیار ارزشمند توصیف کرد و گفت: سینمای نوین ایران بعد از انقلاب اسلامی شکل گرفته است و باید قدر آن را بدانیم؛ زیرا بسیاری از روسای جشنواره های خارجی اعتقاد دارند همان طور که هر هتل اروپایی یک فرش ایرانی برای زیبایی در سالن خود پهن کرده است، هر فستیوال اروپایی هم با فیلم های ایرانی منظر خود را زینت می بخشد.
کارگردان فیلم «رقص شیطان» در پایان خاطرنشان کرد: سینمای ایران به حمایت مسئولان نیاز دارد؛ زیرا با سینما می توان بسیاری از پیام های خود را به گوش جهانیان رساند، همچنین جوانان زیادی را هم در این مملکت می توان به سرمنزل مقصود رساند؛ جوانانی که تازه وارد سینما شده اند و می خواهند تمام عشق و زندگی شان را برای این سینما بگذارند.