آیت الله احمد بهشتی در گفت گو با خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» در شیراز در حاشیه اختتامیه همایش بین المللی حکیم قطب الدین شیرازی در مرکز اسناد ملی فارس با اشاره به شخصیت این علم بزرگ ایرانی در جهان اسلام عنوان کرد: علامه قطب الدین تلاش های زیادی را در علوم مختلف از جمله: طب، نجوم، ریاضی، فلسفه و ... انجام داد و در اقسام حکت عملی و نظری خوش درخشیده است.
وی با اشاره به این مطلب که قطب الدین نزد استادان بزرگ و صاحب نامی چون علامه خواجه نصیرالدین طوسی فلسفه، ریاضی و نجوم آموخت، افزود: وی اردات خاصی به استاد بزرگوار خود خواجه نصیر داشت و درتمامی عمر خود سعی بر معرفی این عالم فرزانه کرد.
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در ادامه به احترام متقابل استاد و شاگرد در برابر هم در باره قطب الدی اشاره و گفت: همانگونه که شاگرد باید در برابر استاد تعظیم کند، متقابلا استاد هم باید شاگرد پروری کند و استعداد شاگرد خود را کشف کند که این رابطه بین خواجه و قطبالدین کاملا نمود دارد.
آیتالله بهشتی با تأکید بر اینکه تعریف و تمجیدهای فراوانی در آثار دیگر عالمان در مورد قطب الدین وجود دارد، تصریح کرد: شخصیت قطبالدین مورد تکریم علما زیادی است که این بهدلیل گستردگی ابعاد وجودی این شخصیت بزرگ ایرانی اسلامی است.
وی اضافه کرد: با وجود اینکه ابنسینا بنیانگذار حکمت اشراق است، اما قطبالدین بر روی این مسئله تلاش میکند؛ چراکه حکمت ذوقی و بحثی میراث انبیا و اولیای الهی است که بهدست ما رسیده است و ابنسینا این کار را شروع کرد و این حرکت را بهوجود آورد تا اندیشمندان ما فقط به حکمت بحثی و مشایی اکتفا نکنند.
رئیس دانشگاه قم در ادامه به رابطه میان عرفان و فلسفه پرداخت و اذعان کرد: امام خمینی(ره) فرمود: «کسی که میخواهد عرفان بخواند باید اول فلسفه را خوانده باشد»، یعنی باید اول فیلسوف شد و سپس عارف و بدون مقدمه نمیتوان وارد بحث عرفان شد؛ چرا که نتیجهای در بر ندارد.
آیت الله بهشتی در پایان عنوان کرد: کتاب «شرح حکمت الاشراق» قطب الدین شیرازی یکی از کتابهای بزرگ در زمینه فلسفه است که در آن قطبالدین وعده کرده است که شارح باشد و انصافا هم به وعده خود وفا کرده است.
گفتنی است، همایش بینالمللی علامه قطبالدین شیرازی بهمدت دو روز در 29 و 30 آذرماه در مرکز اسناد ملی فارس در شیراز برگزار شد.