به گزارش گروه فرهنگی «خبرگزاری انشجو»، نشست نقد و بررسی فیلم کوتاه داستانی «… و دیگر هیچ نبود» از تولیدات سازمان هنری رسانه ای «اوج» با حضور حجت الاسلام علیرضا پناهیان، محمدباقر مفیدی کیا، کارگردان این فیلم و محمدرضا شفاه، تهیه کننده آن در محل سالن نمایش این سازمان برگزار شد.
حجت الاسلام پناهیان در این نشست با اشاره به اینکه مخاطب هنگام دیدن این فیلم احساس خوبی دارند، اظهار داشت: نکته قابل توجه این فیلم، تعلیق های خوب آن بود؛ یعنی به سادگی گره هایی ایجاد شده و در طی فیلم هم گشوده می شد و به گره های بعدی می رسید، در کل روند پیشرفت خوبی در طول فیلم وجود داشت و در یک خط ممتد و مساوی پیش نمی رفت؛ به نحوی که اگر نموداری از فیلم کشیده شود به سمت یک اوج و قله ای پیش می رود که این نکته از نظر من خیلی خوب بود.
وی با اشاره به اینکه در فیلم «…و دیگر هیچ نبود» به خوبی به جزئیات پرداخته شده بود، افزود: دقت به جزئیات، آن هم در یک فیلم کوتاه، کار قابل توجهی است و خوب است که در ساخت فیلم های دفاع مقدسی به این موضوع توجه شود.
حجت الاسلام پناهیان با اشاره به مضمون فیلم سینمایی «طلا و مس» بیان داشت: هر اثری اگر به دقت، زیبا و موشکافانه به جزئیات بپردازد، مورد تحسین و استقبال قرار خواهد گرفت؛ مثل فیلم «طلا و مس» که برای اولین بار به طرز صحیحی به جزییات ریز زندگی طلبه ها پرداخت و به همین دلیل از رهبر معظم انقلاب، یک امتیاز مثبت گرفت.
این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به وجود ایده داستانی جدید در شکل گیری فیلم کوتاه «…و دیگر هیچ نبود» افزود: در ابتدای تماشای این فیلم بر این باور بودم که مانند فیلم های دیگر دفاع مقدسی به صورت غیرحرفه ای به ایجاد خط دوستی ایران و عراق و اینکه جنگی وجود نداشته پرداخته شده، اما بعد متوجه شدم قصه این کار متفاوت است.
حجت الاسلام پناهیان تصریح کرد: بازی کردن با ذهن مخاطب در فیلم امر مطلوبی است که در «...و دیگر هیچ نبود» اتفاق افتاده، ضمن اینکه ساختن این فیلم داستانی کوتاه از نظر محتوا و مضمون از ضرورت های امروز جامعه ماست.
وی ادامه داد: ساخت چنین فیلم هایی در بهبود ارتباط بین ایران و عراق، از نظر تأثیرگذاری بر روی افکار عمومی شیعیان عراق در خصوص ایرانیان بسیار موثر است؛ چرا که این روزها غربی ها بشدت در حال کار کردن بر روی افکار عراقی ها هستند.
این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه یکی از پیام های استراتژیک این فیلم، ایجاد اتحاد بین شیعیان ایران و عراق است، افزود: بهتر است که فیلم های داستانی بلند با این مضامین ساخته شود، این درحالیست که در فیلم های کوتاه اگر خیلی به جزئیات پرداخته شود، حوصله مخاطب سر می رود، اما این اتفاق در « ... و دیگر هیچ نبود» رخ نداده است.
برخی کارگردانان جنگی حتی به خودشان زحمت نمی دهند به شهرک دفاع مقدس بروند!
حجت الاسلام پناهیان با اشاره به اینکه اصل دو خطی داستان و ایده، فوق العاده بوده است، افزود: در ساخت برخی از فیلم های دفاع مقدس گروه سازنده حتی به خودشان زحمت نمی دهند برای فیلمبرداری به شهرک دفاع مقدس بروند و به جای آن از مکانی که مقداری خاک در آن ریخته شده استفاده و شبیه سازی می کنند که مخاطب حوصله اش از دیدن چنین فیلم هایی سر می رود.
وی با اشاره به اینکه در این فیلم معجزه و امداد الهی به خوبی به تصویر کشیده شده است، تصریح کرد: داستان «... و دیگر هیچ نبود» دچار شعار زدگی نشده و برای مخاطب باور پذیر است، در واقع هوشمندی فوق العاده ای در طراحی ایده و پرداختن به جزئیات آن وجود دارد.
این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: در نشان دادن مسائل مربوط به دفاع مقدس اسراری وجود دارد و نباید این طور نشان داده شود که شهید شدن یک نفر امر ساده ای می باشد، به نظر من مسائل معنوی و عالم غیب در این فیلم به خوبی نشان داده شده است.
پناهیان در پایان خاطرنشان کرد: ایده ساخت این فیلم از یک اعتقاد شکل گرفته و مهم این است که گروه توانسته داستان را به زبان یک قصه سینمایی درآورد و فیلمنامه نیز به گونه ای است که قصه را از آخر به اول تعریف کرده که این روش ایده را خوب در می آورد؛ به نظر من موضوع داستان این فیلم حتی از طرف عراقی ها هم مورد استقبال قرار خواهد گرفت.
مفیدی کیا: سرگذشت شهدای گمنام جزو کنجکاوی هایم بود
در ادامه این نشست، محمدباقر مفیدی کیا، کارگردان « ... و دیگر هیچ نبود» نیز با اشاره به نحوه شکل گیری داستان این فیلم اظهار داشت: ایده داستان این فیلم سال 1385 یعنی زمانی که برای پایان نامه ام در دانشکده کار می کردم، به ذهنم رسید.
وی ادامه داد: همیشه به قطعه شهدای گمنام در بهشت زهرا(س) سر می زدم و سرگذشت آدم های آنجا به نوعی جزو کنجکاوی ها و دغدغه هایم بوده و همیشه وقتی به آنجا می رفتم برای خودم این سوال وجود داشت که ممکن است در میان این شهدا بعضی از آنها ایرانی نباشند.
این کارگردان ادامه داد: ایده اولیه ام به این صورت بود که یک خبرنگار خارجی بعنوان مثال خبرنگار بی بی سی، به ایران می آید و می خواهد در مورد جبهه ها برای شبکه اش خبر ببرد، به این فکر می کردم که در میانه راه با یک گروه بسیجی همراه می شود؛ گروه بسیجی در محاصره قرار می گیرند و همه گم می شوند و همه با هم شهید می شوند و خبرنگار خارجی هم بین آنها شهید می شود، بعدها این ایده را برای استاد راهنمایم، محمد مهدی عسگرپور تعریف کردم و با مشاوره های ایشان یک قصه تلفیقی با استفاده از گفته های وی درآمد و در نهایت آنچه که می بینید آماده شد.
مفیدی کیا بیان داشت: برای من این ایده وجود داشت که وقتی یک سرباز عراقی از صدام بعنوان نماد باطل فرار کرده و به دنبال مادرش می گردد، در طول مسیرش یک نفر از طرف امام خمینی (ره) که به نظر من پیکی است از طرف ایشان، از او می خواهد به او بپیوندد، در واقع بسیجی برای سرباز صدامی که قصد جنگ ندارد، پیک راه گشا می شود.
وی ادامه داد: در حقیقت ولایت تکوینی حضرت امام(ره) که بر روی مردم پاک داشتند، از طریق این پیک به آن عراقی هم منتقل می شود و در این صورت می شود که عراقی جزو شهدای گمنام و سرباز ایرانی هم جزو مفقودالاثرها می شود و بعد از آن مادر سرباز ایرانی هم با توجه به وصیت پسرش که در خواب به او می رساند، مادر عراقی هم می شود؛ اینها مفاهیمی بود که من در طول فیلمنامه به آن اضافه کردم.
رازگشایی از سرگذشت یک شهید گمنام
بنا بر این گزارش، فیلم کوتاه داستانی «... و دیگر هیچ نبود»، روایتی تازه از موضوع دفاع مقدس و رازگشایی از سرگذشت یک شهید گمنام است که سازمان هنری رسانه ای «اوج» آن را تهیه کرده است.
محمدباقر مفیدی کیا، نویسنده و کارگردان این فیلم است که پیش از این ساخت فیلم های کوتاه مختلفی را در کارنامه کاری خود دارد و ساخته هایش در جشنواره های مختلف از جمله جشنواره فیلم های 100 ثانیه ای و جشنواره فیلم دفاع مقدس برگزیده شده است.
فیلمنامه این اثر در جشنواره فیلم های کوتاه جم در سال 1386 جزو آثار منتخب بوده است.
شهرک سینمایی دفاع مقدس و بهشت زهرا برخی از لوکیشن های این فیلم هستند.
محمد عفراوی، سپهر حیدری نژاد، نصرت شاه نظری، محمد مهدی شیخ صراف و محمد علی چمیگو در این فیلم کوتاه به ایفای نقش می پردازند.
سایر عوامل ساخت « ... و دیگر هیچ نبود» عبارتند از: : محمد مهدی عسگرپور، مشاور فیلمنامه؛ احمد گودرزی، تصویربردار؛ امیر شاهوردی، صدابردار؛ قاسم مربی، طراح صحنه و لباس؛ هادی قالیخانی، طراح گریم؛ پیمان سبزه علی، مدیر تولید؛ مهدی سلیمانی منصور، دستیار کارگردان و برنامه ریز؛ محمود عرفانی، دستیار کارگردان و مدیر صحنه؛ ریحانه سعیدیان، منشی صحنه؛ محمد مهدی شیخ صراف، عکاس و تصویربردار پشت صحنه؛ حمید سلیمانی، جلوه های ویژه میدانی؛ گروه اکشن علی رضا قره خانی، بدل کاران و احسان میرزایی، اجرا و ...