به گزارش گروه فرهنگی «خبرگزاری دانشجو»، مهدی عظیمی میرآبادی در مورد برگزاری جشنواره بین المللی فیلم فجر گفت: اگر این جشنواره از یک سیاستگذاری درست و مداومی برخوردار باشد، بی شک می تواند تاثیرات زیادی بر روی فیلمسازان داشته باشد، به گونه ای که آنها را به سمت و سویی که خواسته دست اندرکاران جشنواره و مدیران سینمایی است، سوق دهد.
سرپرست اداره کل نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی کشور افزود: اما اگر اهداف و سیاست های هر جشنواره نسبت به دوره های قبل و حتی ماقبل متفاوت باشد، مسلماً از این جشنواره نمی توان جهت گیری و هدف دهی خاصی را انتظار داشت تا بتواند سیاستگذاری قدرتمندی در تولیدات سال آینده کشور داشته باشد.
وی اضافه کرد: به اعتقاد من اگر سیاستگذاری ها در جشنواره فیلم فجر به درستی انجام بگیرد، هیئت انتخاب به صورت کارشناسی انتخاب شود و هیئت داوری جشنواره نیز بر مبنای اهداف از پیش تعیین شده انتخاب گردد، حتماً چنین روشی می تواند در سینمای کشور مفید واقع شود.
عظیمی میرآبادی در پاسخ به این سوال که آیا جشنواره فیلم فجر توانسته در ترسیم افق های نو در سینمای ایران موثر باشد، با رد این موضوع تصریح کرد: متاسفانه این گونه نبوده است؛ چرا که هر سال ما شاهد یک دبیر جشنواره جدید، هر سال شاهد یک شورای سیاستگذاری جدید و هر سال شاهد یک هدف گذاری متفاوت بودیم که بعضاً هر کدام شان با دوره های قبل نه تنها متفاوت، بلکه مغایر بوده است.
سرپرست اداره کل نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی کشور با بیان اینکه در برخی از دوره ها ما شاهد سیاست های ضد ارزشی در جشنواره فیلم فجر بودیم، گفت: ما در این 30 سال از برگزاری جشنواره فیلم فجر نتوانستیم در سیاستگذاری های سینمایی کشور و در جهت دهی سینماگران موثر باشیم؛ دلیلش هم این بوده که همواره سیاستگذاری های جشنواره متغیر بوده است، بنابراین تا زمانی که این تغییرات و مغایرت ها وجود داشته باشد، این جشنواره نمی تواند تاثیر آن چنانی در سینمای ایران داشته باشد، به عبارت دیگر جشنواره فیلم فجر فقط در حد یک جشن برای آثاری که در طول سال ساخته شده، عمل کرده است.
وی یادآور شد: متاسفانه برخی دوره های جشنواره فیلم فجر فقط معرف بهترین فیلم های سال از نظر هیئت داوران بوده و به نوعی جشن برگزیده ها بوده نه یک جشنواره سیاستمند و سیاستگذار که بتواند جریان سینمای ایران را تغییر دهد، بنابراین به نظر من با تغییر سیاست ها و با تغییر برگزارکنندگان جشنواره نمی توان جریان سازی کرد.
عظیمی میرآبادی در مورد همزمانی جشنواره فیلم فجر با برخی از استان های کشور گفت: طبیعی است که گستره برگزاری جشنواره فیلم فجر در معرفی هر چه بیشتر محصولات موثر خواهد بود؛ اگرجشنواره فیلم فجر صرفاً در تهران برگزار شود، معلوم است فقط کسانی که در تهران حضور دارند، می توانند از این جشنواره استفاده کنند، اما هنگامی که در استان ها هم برگزار شود، به صورت منطقی افراد بیشتری از مردم می توانند از آثار این جشنواره بهره مند شوند، که اگر این مورد را وارد حوزه داوری کنیم به نظر من منطق جدی نخواهد داشت.
سرپرست اداره کل نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی کشور در مورد اکران برخی از فیلم های حاضر در جشنواره فیلم فجر به صورت دیجیتالی گفت: قضیه اکران دیجیتالی در دو ساحت قابل طرح است، اول در ساحت محتوا و کیفیت فنی و هنری و دیگری در شیوه عرضه؛ در مورد محتوا به نظر من تفاوتی بین فیلم 35 میلیمتری با دیجیتال در خود فیلم وجود ندارد و هیچ نقشی در کیفیت اثر نخواهد داشت، بلکه ممکن است هزینه هایی را کم یا زیاد کند؛ آنچه که در فیلم اهمیت دارد قصه، پرداخت و ساخت هنرمندانه است که باید با مخاطب ارتباط پیدا کند، اگر این موارد را هر فیلمی دارا باشد، هیچ تفاوتی نمی کند که 35 میلیمتری ساخته شود یا دیجیتال، اما در مورد عرضه من فعلاً بحثی را مطرح نمی کنم؛ چرا که ضرورتی در این زمینه نمی بینم.