به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از قم، آیت الله میرباقری 17 دی ماه در حسینیه آیت الله مرعشی نجفی با اشاره به اینکه در مسیر حرکت به سمت خدا انسان نیاز به سکوت دارد تا بتواند تامل کند، گفت: باید اهل صمت بود تا بتوان تفکر کرد و به نتیجه رسید و انتخاب درست کرد، در این خلوت باید به دنیا و آخرت و خدا و محبوب های دنیوی خود فکر کنیم تا به نتیجه برسیم، کدام برتر است.
وی رسیدن به نتیجه در تفکر به دین بخشی را از هدایت دانست و بیان کرد: صرف رسیدن به نتیجه هدایت صادق نمی شود، بلکه باید راه درست را برگزید و وارد حوزه انتخاب شد.
رئیس فرهنگستان علوم اسلامی با تاکید بر اینکه آغاز مجاهده انسان با انتخاب راه خداست، بیان داشت: هنگامی که فرد راه خدا را بر می گزیند، وارد مبارزه با نفس و شیطان می شود و تا وقتی که دنیایی است، همراه آنان پیش می رود.
میرباقری با بیان اینکه سیر عملی وادی توحید در مناجات ائمه نهفته است، اظهار داشت: یکی از مناجات های راهگشا در این وادی مناجات های 15 گانه امام حسین مجتبی(ع) است که معروف به خمسه عشراست و از نکات مهم آن این می باشد که انسان را نسبت به عجزش آگاه می کند.
وی عجز را از ویژگی های انسان با معرفت در وادی توحید دانست و خاطرنشان کرد: انسان زمانی که از دنیا دل برید و در وادی توحیدی گام گذاشت، دیگر دنیا برایش کوچک می شود؛ ولی در مسیر توحید نیز ناتوان می گردد و به جایی می رسد که از خود هیچ توانی نمی بیند و از خدا یاری می طلبد، چنانکه در مناجات دوازدهم از خمسه عشر که مناجات عارفان است، انسان ناتوان از وصف و درک ذات اقدس الهی توصیف شده است.
رئیس فرهنگستان علوم اسلامی با بیان اینکه انسان گام برداشته در وادی توحید، افق دور دست را نمی تواند ببیند، بیان کرد: تنها راه رسیدن به معرفت رسیدن به عجز است؛ این یعنی انسان همت کرده و تلاشش بی نتیجه مانده و حال می فهمد که برای رسیدن به لقا الله فقط به کمک خود خدا می تواند به این مرتبه دست یابد و تکیه بر توانایی خویش کاری بیهوده است.
میر باقری دعاهایی حاوی این مضامین را در ادعیه امام سجاد(ع) نیز قابل رویت خواند و افزود: کسی که در این مسیر وارد و پیش می رود تمام وجودش پر از حسن ظن الهی می شود، عبادات ما سرمایه بسیار کمی است و ما در این مسیر با حسن ظن و توکل به خدا پیش می رویم.
وی در ادامه با اشاره به اینکه برای سالک بیشترین خوف از عقوبت است، تصریح کرد: در دعای کمیل نیز به این مضمون اشاره شده است، البته در این وادی رجا هم هست که از پس معرفت نسبت به کرم خداوند به میان می آید.
این استاد حوزه علمیه با تاکید بر نقش انبیا در باز کردن مسیر سالکان در سیر الی الله گفت: البته آنان بودند که با جهد خود مسیر را به ما شناساندند، در این مسیر انسان اول در خلوت خود فکر می کند و راه درست را می یابد، سپس راه درست را انتخاب و جهاد می کند تا به ناتوانی و اضطرار می رسد و متوجه می شود که با تکیه بر خود نمی توان به لقا الله رسید؛ پس از خود پروردگار یاری می جوید.
میرباقری با اشاره به اینکه وراثت به معنی رسیدن شئون مادی و معنوی یک فرد به فرد دیگر است، گفت: بسیاری از صفات از پیامبران تا امامان نسل به نسل به ارث رسیده است، یکی از مهم ترین شئون معنوی پیامبر (ص) که به امام رسید، علم بی انتهاست؛ زیرا مهم ترین میراث انبیا معارفشان است
وی یکی از سرمایه های سالکان را بلا سید الشهدا(ع) برشمرد و بیان کرد: در بلاهای سید الشهدا گشایشی برای اولیای خدا موجود است، بلاهای دیگر توان رساندن افراد به لقا الله را ندارد؛ یک از جلوه های تحمل بلا توسط امام حسین(ع) شفاعت است که محدود به بخشش گناهان بندگان نیست و جنبه های بسیار وسیع تر تا حتی اداره هماهنگ دنیا را در پیش می گیرد؛ این یعنی اینطور نیست که گوشه ای از جهان بیش از گوشه دیگر رشد کند، بلکه دنیا زیر نظر معصوم هماهنگ در حال رشد است.