به گزارش خبرنگار فرهنگی «خبرگزاری دانشجو»، حضرت آیت الله جوادی آملی طی پیامی تصویری که به اربعین ارتحال آیت الله مجتبی تهرانی ارسال شده بود، مقام علمی این عالم وارسته تجلیل کرد.
آیت الله جوادی آملی در ابتدا ارتحال این عالم ربانی را به پیشگاه امام زمان (عج)، روحانیون، حوزههای علمیه، مردم تهران و بیت ایشان تسلیت گفته و از خداوند، حشر ایشان را با علمای بزرگوار مسئلت کرد.
وی در این پیام تصریح کرد: مرحوم حاج آقا آیت الله تهرانی عمری را در کسب علم دینی صرف کرد؛ نکتهای که باید توجه داشت این است که برخی برآنند که علم را بر حسب موضوع تقسیم کنند و برخی نیز معتقدند که علم را باید بر حسب غایت تقسیم کرد؛ خواه در نظر اول و خواه در نظر دوم، آیت الله تهرانی راه به علم پویید.
آیت الله جوادی آملی افزود: اگر تمایز علوم به تمایز موضوع باشد، این بزرگوار از آیات و احادیث استفاده میکرد و آنها را به شاگردان می آموخت، بنابراین ایشان یک عمر را به علم دینی صرف کرد، اگر تمایز علم به غایت باشد باز هم عمری را صرف علم دینی کرد؛ اگر غایت علم تهذیب نفس و تهذیب شاگردان باشد، آیت الله تهرانی عمر خود را صرف علم دینی نمود، طبق آیات قرآن هدف از علم خوف از آتش و خداست اگر کسی نتواند در جامعه تأثیرگذار باشد و از خدا و قیامت نترسد به علم نرسیده است، آیت الله تهرانی به جایی رسیده بود که پس از تفقه در دین در جامعه تأثیرگذار بود.
وی ادامه داد: اگر تمایز علوم به موضوع است، به این دلیل یک طبیب به ابدان می رسد که این علم، علم دینی نیست، اما اگر تمایز به غایت باشد و اگر طبیبی برای خدا کار کند، علم او دینی میشود؛ آن طبیبهایی که در جبهه برای نجات جان رزمندگان تلاش میکردند، به این دلیل که کارشان نجات مومنین بود، علمشان دینی بود، به هر حال اگر تمایز علوم به موضوع باشد، آیت الله تهرانی عمری را به علوم دینی گذراند و اگر تمایز به غایت باشد، باز هم آیت الله تهرانی عمری را به علم دینی صرف کرد.
جوادی آملی در بخش دیگری از پیامش گفت: مطلب دیگر آن است که برخی بر آنند که علوم یا آلی هستند یا اصالی، مثلاً ادبیات، علمی است آلی؛ زیرا ابزار فهم، متون عربی میباشد، منطق نیز علمی آلی است؛ زیرا این علم انسان را از خطا و اشتباه مصون میدارد، اما علوم اصالی علومی هستند که خود غایت و هدفاند، مثلاً اصول، علمی آلی است، اما فقه علمی اصالی است.
این فیلسوف بزرگ کشورمان در ادامه گفت: اما از منظر اهل معرفت همه علوم آلی هستند و معرفت به اسمای الهی، اصالت دارد؛ به هر حال چه به تعریف اول، علوم را به آلی و اصالی تقسیم کنیم و چه به تعریف دوم، همه علوم را آلی بدانیم و معرفت حضرت حق را اصالی، حضرت آیت الله تهرانی سعی میکرد هم علوم آلی را یاد بگیرد و به شاگردان بیاموزد و هم سعی داشت به علوم اصالی برسد، بخصوص به اصیل ترین علم که نور معرفت است.
جوادی آملی در پایان گفت: این فقیه بزرگوار به هر حال عمری را در راه دین صرف کرد و امیدوارم خداوند این ملت، انقلاب، رهبر ما و این فوز عظیمی را که خداوند به ما ارزانی داشته زیر سایه حضرت صاحب الزمان (عج) حفظ کند.