به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از مشهد، موسی نجفی روز گذشته در نشست هم اندیشی با موضوع «تاثیر انقلاب اسلامی ایران بر سپهر اندیشه در ایران» در دانشگاه فردوسی مشهد، با بیان عدم قبول جهانی شدن فرهنگ غربی توسط تفکر انقلاب اسلامی تصریح کرد: مدرنیته به دنبال جهانی سازی این فرهنگ است و جهانی شدن به این معنا می باشد که میخواهیم فرهنگ غرب را بر کشورها تحمیل کنیم.
وی شیعه را تفکری انقلابی دانست و افزود: نشانه این مسئله وجود افرادی چون امام حسین (ع) است و اساسا شیعه از گفتن «نه» امیرالمومنین آغاز شد که عمل به سیره شیخین را نپذیرفت.
رئیس پژوهشکده فرهنگ، انقلاب و تمدن اسلامی شیعه اثنی عشری را جامع بیان کرد و افزود: شیعه قوانینی را قبول دارد و روحیه انقلابی خود را حفظ میکند و باید دید که چه رویکردی در قبال دین وجود دارد، آیا حکومت و عصر و بالطبع مدرنیته به دین خط میدهد مانند دوران پهلوی و یا اسلام مبنای تشکیل حکومت میشود و تمامی مفاهیم در ذیل او ارزش گذاری می شوند.
نجفی بیان داشت: مدرنیته باید ها و نباید های خود را بر انسانها تحمیل کرده است؛ ولی در ایران هنوز سنت جریان دارد که این امر را مدرنیته قبول ندارد و اساسا مدرنیته برای از بین بردن سنت به وجود آمده است.
وی با اشاره به انتخاب یک مسیر برای افرادی که همه راهها را به چالش می کشند، خاطرنشان کرد: تا کی باید به دنبال چالش بود و زمانی باید یک راه را انتخاب کرد و اینکه ایرانیان شیعه و تفکر آن را انتخاب کرده اند، بیانگر این است که این تفکر ماهیت و ویژگی ای دارد که در بقیه مکاتب نیست.
رئیس پژوهشکده فرهنگ، انقلاب و تمدن اسلامی، انقلاب اسلامی ایران را حرکتی پویا دانست و بیان داشت: در سالهای پس از انقلاب اسلامی و دفاع مقدس سه رئیس جمهور داشته ایم که هر سه انقلاب را به سوی اهداف پیش برده اند؛ ولی خود از این حرکت جامانده اند و این نشانگر پویایی این تفکر است که در بند اشخاص نیست.
نجفی شکل گیری انقلاب را در خارج از تفکر مدرنیته دانست و گفت: حقانیت ذاتی اسلام به گونه ای است که انقلاب اسلامی ایران در شرایطی خارج از تفکر مدرنیته شکل گرفت که غرب مدعی بود که بیرون مدرنیته حقیقتی وجود ندارد.
وی جمع شدن تمام قدرتهای جهان در مقابل اسلام را نشان از قدرتمندی آن دانست و تصریح کرد: همه قدرتهای دنیا در قالب 5+1 کنار هم جمع می شوند و به همه امتیاز می دهند تا ایران هسته ای نباشد و این بیانگر قدرتمندی تفکر اسلام است.
رئیس پژوهشکده فرهنگ، انقلاب و تمدن اسلامی با بیان نبود هیچ قرابت و نزدیکی ای میان مدرنیته و انقلاب اسلامی ایران افزود: مدرنیته ذاتی، سکولار دارد؛ در حالی که انقلاب ایران در بستری دینی شکل گرفت؛ بنابراین هیچ قرابتی میان این دو وجود ندارد.
فرهنگ کالاست و برای تحقق آن باید آزادی وجود داشته باشد
مصطفی مهر آیین، مدیر موسسه مطالعاتی رخداد تازه در این نشست تصریح کرد: وقتی بحث از رویکرد دینی به فرهنگ است و از آنجا که فرهنگ کالاست و به منابع نیاز دارد، باید منابع از طریق دانشگاه ها به سمت آن هدایت شود.
وی افزود: در این شرایط باید آزادی وجود داشته باشد تا در تقابل اندیشه ها، فرهنگ تولید شود؛ در صورت جهت دهی نهادهایی چون دانشگاه به منابع تولیدات عینی فرهنگ ظهور خواهد کرد.
مدیر موسسه مطالعاتی رخداد تازه با بیان شرایط اوج اسلام در دوران قبل از انقلاب گفت: زمانی اسلام توانست به اوج برسد که مارکسیست ها به نقد اسلام پرداختند.