یک کارشناس جنگ نرم گفت: امروز اگر بناست از هویت، ارزش های انسانی، ایرانی و اسلامی خود دفاع کنیم باید از قدرت نرم خویش استفاده کنیم.
به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از بندرعباس، احمد باصری امروز در کارگاه آموزشی جنگ نرم با موضوع «قدرت نرم؛ عناصر و شاخص ها » که به میزبانی بسیج اساتید هرمزگان در حال برگزاری است، اظهار داشت: دعوای ما بحث هسته ای و سرزمین و نوع حکومت نیست، بلکه سر هویت ارزش ها و آرمان هاست؛ لذا اگر می خواهیم از هویت خود، ارزش های انسانی و ایرانی و اسلامی دفاع کنیم باید از قدرت نرم خود استفاده کنیم.
وی در ادامه با اشاره به اینکه زمانی درگیری ما با استکبار تمام می شود که این هویت انقلابی ما را بگیرند، بیان داشت: دعوای ما با قدرت های سلطه طلب و غرب بحث هسته ای و سرزمین و نوع حکومت نیست، بلکه سر هویت ارزش ها و آرمان هاست.
این استاد حوزه جنگ نرم بیان کرد: تا زمانی که این روحیه ظلم ستیزی و کمک به محرومان کشور هست این درگیری هم وجود دارد و نقطه پایان درگیری ما زمانی است که این ارزش ها را از خود دور کنیم؛ اما این خوابی است که غرب درسر می پروراند؛ چراکه تجربه هشت سال دفاع مقدس به ما نشان داد هرچه این ارزش ها بیشتر شود، این روحیه و هویت عاشورایی بیشتر می شود.
باصری افزود: آمریکا با فشار اقتصادی نمی تواند ملت ایران را از ارزش هایش دور نگه دارد؛ لذا در جنگ نرم تکیه بر روی سپاه، ارتش و نیروی انتظامی نیست؛ بلکه تکیه روی منابع قدرت نرم ماست که همان اراده، راهبرد ها، دستور العمل ها و نفوذ در افکار عمومی از سوی ماست.
وی تصریح کرد: در عصر صنعت منبع اصلی قدرت «تکنولوژی» بود و این تکنولوژی هم نیازمند به سرمایه و نیروی انسانی داشت؛ اما در پایان قرن بیستم وارد «آگاهی» شدیم و در این عصر منشا قدرت آگاهی و اطلاعات است؛ لذا کسی قدرتمند است که تولید آگاهی می کند.
این کارشناس جنگ نرم در ادامه سخنان خود به بحث مدیریت افکار اشاره کرد و افزود: در مدیریت افکار عمومی کسی قدرتمند است که بتواند افکار این را به سمت و سویی که می خواهد هدایت کند و امروز جمهوری اسلامی ایران این قدرت را دارد.
باصری در این خصوص گفت: در بررسی قدرت های دنیا در اعصار مختلف می بینیم در قرن 16 اسپانیا قدرتمند بود؛ چون مستعمرات زیادی داشت و یا درقرن 17 هلند؛ چراکه درآمدهای مالی زیادی داشت و یک کشور قدرتمند محسوب می شد و در قرون های 18 و 19 بریتانیا؛ چون انقلاب صنعتی کرد و بسیاری از مستعمرات اسپانیا و هلند را تصاحب کرد و قدرت دریایی داشت.
وی ادامه داد: در قرن 20 آمریکا قدرتمند بود؛ چون انرژی هسته ای و قدرت فرهنگی و اقتصادی داشت؛ اما در قرن 21 هر کشوری که ایدئولوژی و بهترین اطلاعات را داشته باشد، قدرتمند محسوب می شود؛ لذا با نسل چهارم جنگ در قرن حاضر مواجه هستیم یعنی جنگ بین افکار.
این مدرس دانشگاه افزود: به عنوان مثال در جنگ 33 روزه در لبنان، ارتش لبنان بی طرف بود یا القاعده سرزمینش هیچ جایی نیست؛ اما یک عده را متقاعد کرده که در هرجای دنیا اراده کند، می تواند منافع آمریکا را به خطر بیاندازد، و بمب به خودشان می بندند و خود را منفجر می کنند؛ بنابراین امروز دیگر منشا قدرت تکنولوژی و ابزار نظامی نیست.
باصری با اشاره به اینکه ادعای قطر به منبع قدرت بودن وجود شبکه الجزیره است، گفت: این شبکه چون قدرت متقاعد سازی افکار عمومی را دارد؛ لذا قدرت برتر قطر به شمار می رود و ما در این عصر می خواهیم با این قدرت های نرم مبارزه کنیم؛ چراکه برای تاثیر در افکار عمومی جهان نیازمند راهبردهای خودمان هستیم که این را باید فرماندهان و افسران جنگ نرم ما طراحی کنند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: استفاده از قدرت نرم ارزان ترین شیوه است؛ اما منابع قدرت نرم توزیع شده و در اختیار مردم است و برای بکار گیری قدرت نرم به دلیل پیچیدگی آن سالها باید تلاش کرد.
این کارشناس جنگ نرم خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی هر سه قدرت سخت، نیمه سخت و قدرت نرم یعنی توان تحمیل دیگران با استفاده از نفوذ در افکار عمومی را دارد؛ لذا وقتی بحث مقابله با جنگ نرم پیش می آید، فرماندهان متفکران و اساتید و افسران نخبگان و دانشجویان علمی هستند که باید پای کار باشند.
باصری خطاب به اساتید گفت: امروز جنگ در حوزه علمی است شما باید جامعه را متقاعد کنید که چه کاری به صلاح آنهاست؛ زیرا در قدرت نرم اولویت اصلی جذب و تنظیم اولویت هاست.
وی گفت: سیاست های ما مبتنی بر فرهنگ و ارزش های ماست و دپیلماسی ما هم دیپلماسی عمومی است.
این مدرس دانشگاه در ادامه سخنان خود با طرح این پرسش در عصری که بحث ارتباطات چند لایه است، چگونه می توان برآورد قدرت نرم داشت، تاکید کرد: فرمانده باید منابع قدرت نرم که شامل عنصر روانشناختی، جامعه شناختی، فرهنگی و سیاسی است را در اختیار داشته باشد و هر عاملی که این قدرت ها را داشته باشد، قدرتمند است.
باصری بیان کرد: هر عاملی که منجر به افزایش انسجام اجتماعی شود در آن چند گانگی ها و واگرایی ها از بین می رود و هویت جمعی افزایش می یابد، اینها قدرت نرم محسوب می شوند.
وی ادامه داد: عید نوروز ما، فرهنگ عاشورا و محرم و هر هنجاری که در جامعه بتواند دلبستگی ملی را افزایش دهد، منبع قدرت نرم ما محسوب می شود.
این مدرس دانشگاه با اشاره به ابعاد فتنه 88 خاطرنشان کرد: آگاهی و مشارکت و اعتماد سه عنصر سرمایه اجتماعی به شمار می رود و اگر سطح آگاهی های عمومی اجتماعی بالا برود، مردم فریب توطئه ها و فتنه ها را نخواهند خورد؛ ولی اگر این عناصر را خوب نشناسیم احتمال انحراف زیاد است.