گروه فرهنگی «خبرگزاری دانشجو»؛ بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران حدود4-5 روز دیگر آغاز می شود تا دری دیگر از نور و روشنایی به روی مخاطبان کتاب باز شود.
یکی ازمهمترین مسائل در بهتر برگزار شدن این گردهمآیی بزرگ فرهنگی اطلاع رسانی دقیق و موثر به مراجعان است که البته همیشه به گفته مسئولان این نمایشگاه غرفههای خاصی برای پاسخگویی به مراجعان برپا شده است.
تنها «کروکی» نمایشگاه گره کار مخاطب را باز نمی کند
از سوی دیگر در این غرفهها،نقشههای راهنما یا به اصطلاح «کروکی» نیز به مراجعان داده میشود، نقشهای که در آن نحوه استقرار و سالن بندی نمایشگاه به بازدیدکنندگان ارایه شده، اما در این میان هستند کسانی که می خواهند بدانند نشر مورد علاقه شان چه کتابی را به نمایشگاه آورده یا جدیدترین کتاب های نمایشگاه چه کتاب هایی است، این مسئله هر ساله در هیاهوی نمایشگاه گم می شود و شاید هر بازدیدکننده ای به نمایشگاه می آید با آثار جدید حاضر در نمایشگاه روبرو نشود.
سال های گذشته و در نمایشگاه های قبل مدیران نمایشگاه تصمیم داشتند قبل از شروع نمایشگاه، کتابی از آثار جدید نمایشگاه چاپ شود و به دست مخاطبان دراین فضای نمایشگاهی برسد اما این اتفاق فعلا در حد حرف باقی مانده است.
صحرایی: نمایشگاه کتاب باید بانک اطلاعات داشته باشد
اکبر صحرایی، نویسنده در مورد این مسئله می گوید: بهترین کار برای نمایشگاه کتاب، تهیه بانک اطلاعاتی است که طی چند دوره آخر نمایشگاه یک مقدار به آن توجه شده است ولی کافی نیست. این بانک اطلاعاتی باید در نمایشگاه کتاب وجود داشته باشد البته نه به صورتی که 3 یا 4 غرفه را برای حجم عظیمی از مراجعه کنندگان در نظر بگیرند، باید این بانک اطلاعاتی همانگونه که دستگاه های کارتخوان در نمایشگاه وجود دارد، ایجاد شود و مراجعین بتوانند به آن دسترسی سریع داشته باشند. اگر این قبیل کارها در نمایشگاه کتاب الکترونیکی شوند قطعا سرعت کارها بیشتر می شود.
البته در این میان هستند ناشرانی که این کار را انجام داده اند و با دسته بندی کتاب های جدید و قدیم کار را برای مخاطبانشان راحت کرده اند، اما این کار هم با توجه به گستردگی نمایشگاه کتاب خیلی به چشم نمی آید.
پارسی نژاد: داشتن اطلاعات کتاب های جدید حق مسلم مخاطب نمایشگاه است
کامران پارسی نژاد، نویسنده دفاع مقدس درباره این موضوع می گوید: بهترین راهکار برای اطلاع رسانی بهتر در نمایشگاه کتاب این است که اسامی همه کتاب ها بر اساس موضوع توسط وزارت ارشاد در کتابی به چاپ برسد و قبل از برپایی نمایشگاه در اختیار مردم قرار بگیرد و مراجعه کنندگان راحت تر بتوانند کتاب هایی خود را در نمایشگاه پیدا کنند.
این نکته حائز اهمیت است که بازدید کننده ای که به نمایشگاه کتاب می اید در آن مدت زمان محدود مطمئنا نمی تواند همه آنچه را که می خواهد، بیابد. پس باید اطلاع رسانی در خصوص جدیدترین کتاب ها به نحو قابل توجه ای در دسترس وی قرار بگیرد تا بتواند به خواسته خود برسد.
عرب لو: آثار جدید به صورت الکترونیکی قبل از نمایشگاه در اختیار مخاطب قرار بگیرد
احمد عربلو، نویسنده هم با این موضوع موافق است که اطلاع رسانی کتب جدید در نمایشگاه کتاب ما به خوبی صورت نمی گیرد.
وی می گوید: اگر اطلاعات کتاب و انتشارات به صورت الکترونیکی و در قالب نرم افزار در اختیار مراجعه کنندگان قرار بگیرد، هم سرعت اطلاع رسانی بالا می رود و هم مراجعه کننده وقت زیادی را برای پیدا کردن کتاب مورد نظر خود از دست نمی دهد.
الکترونیکی کردن اطلاعات کتب جدید نکته ای است که در حال حاضر در تمامی نمایشگاه های دنیا لحاظ می شود؛ مثلا نمایشگاه کتاب فرانکفورت که از سال 1949 برگزار می شود و یکی از نمایشگاه های مهم در زمینه کتاب در جهان به شمار می رود.
هر ساله نزدیک 7٬000 ناشر از 100 کشور در این نمایشگاه شرکت میکنند و حدوداً 286٬000 نفر از این نمایشگاه بازدید میکنند.
یکی از بخش های مهم این نمایشگاه کتاب های جدید است که هرساله در بخشی جداگانه به آن پرداخته می شود و علاوه بر این بخش نرم افزار کتاب های جدید در اختیار مخاطبان قرار می گیرد تا به راحتی به آنچه که می خواهند، دسترسی پیدا کنند.
برادران: سایت نمایشگاه کتاب با به روز بودن می تواند اطلاعات خوبی به مخاطب بدهد
مریم برادران، نویسنده نکته ای جدید را برای نمایشگاه مدنظر دارد. وی معتقد است: ایجاد یک وبلاگ یا یک سایت برای نمایشگاه کتاب بهترین کار است. سایتی که همیشه به روز باشد و در صورت تمام شدن یک کتاب به مخاطبان اطلاع رسانی کند. در این صورت دیگر لازم نیست در گرمای طاقت فرسا مدت زمان زیادی را برای پیدا کردن کتاب مورد نظرمان از دست بدهیم.
البته چند سالی است که در نمایشگاه کتاب سالنی را به اسم یاس برپا کرده اند تا کسانی که می خواهند از تازه های نشر اطلاع داشته باشند، با مراجعه به این سالن گمشده های خود را پیدا کنند.
اما باز هم عدم اطلاع رسانی در مورد این سالن یا جای نامناسب آن باعث شده است که مخاطب عام کمتر به سراغ این سالن برود.
رمضانی: خانه کتاب می تواند آثار جدید را به راحتی اطلاع رسانی کند
علی رمضانی، مدیر فرهنگی انتشارات سروش معتقد است؛ بودن سالن یاس بسیار خوب است اما کامل کننده نمایشگاه کتاب با این وسعت نیست.
وی می گوید: قبل از شروع نمایشگاه می شود کتاب های جدید هر نشر که یک نسخه از آن در خانه کتاب وجود دارد، به صورت الکترونیکی قبل از نمایشگاه یا مانند نقشه های نمایشگاه در زمان ورود مخاطب به او داده شود.
مطمئنا تمام این راه حل ها مناسب است تا وقتی که چنین نمایشگاهی با این عظمت برپا می شود و مراجعه کنندگان از راه های دور و نزدیک می ایند، کاری کنیم که کمتر دچار سردرگمی شوند و از موهبت نمایشگاه نیز بی بهره نماند.