به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از رشت، محمد مهدی زاهدی، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی عصر روز گذشته در مراسم بزرگداشت روز معلم در دانشگاه گیلان، با اشاره به سند چشم انداز 1404 جمهوری اسلامی ایران گفت: جمهوری اسلامی ایران در این سند کشوری توسعه یافته با جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه با هویت اسلامی، انقلابی و الهام بخش در جهان اسلام با تعامل سازنده و موثر در روابط بین المللی است.
وی برخورداری از دانش پیشرفت، توانا در تولید علم و فناوری، متکی به سهم برتر منابع انسانی و سرمایه اجتماعی در بخش تولید را از ویژگی چشم انداز 1404 در بخش آموزش عالی عنوان کرد و گفت: برای تحقق حماسه اقتصادی متکی به سهم برتر منابع انسانی و سرمایه اجتماعی در بخش تولید هستیم.
زاهدی با بیان اینکه در افق 1404 ایران باید به عنوان کشور اول در منطقه باشد، تصریح کرد: برای رسیدن به این هدف باید با تاکید بر جنبش نرم افزاری و رشد پرشتاب و مستمر اقتصادی حرکت کنیم.
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی پیشتازی در منابع دانش با مرجعیت علمی جمهوری اسلامی ایران و توانایی در توسعه و تولید علم و فناوری را از دیگر ویژگی چشم انداز 1404 در بخش آموزش عالی برشمرد و گفت: استقرار جامعه دانش بنیان، عدالت محور و با برخورداری از انسانهای شایسته و نخبه و نیز افزایش سهم محصولات و خدمات مبتنی بر دانش و فناوری به بیش از 50 درصد تولید ناخالص کشور از دیگر این ویژگی هاست.
وی فقدان یا کمبود در هم تنیدگی بین صنعت و دانشگاه را از دیگر چالش های آموزش عالی کشور عنوان و بیان کرد: دانشگاه و صنعت هر کدام راه خودشان را می روند؛ در حالی که تعامل بین صنعت و دانشگاه مهم و حائز اهمیت است.
زاهدی گسترش روز افزون آموزش عالی بدون توجه به آمایش سرزمین در حوزه آموزش عالی را به عنوان دیگر چالش های آموزش عالی نام برد و گفت: گسترش آموزش عالی باید براساس نیاز، تقاضا محوری، مقتضیات و شرایط منطقه باشد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی عرضه و تقاضا را موضوع مهم در توسعه آموزش عالی در ایجاد رشته ها و تربیت دانشجو دانست و خاطرنشان کرد: بایستی هرچه سریعتر موضوع آمایش سرزمین در آموزش عالی با توجه به تقاضا، استعداد و مقتضیات محلی معرفی و مورد حمایت قرار گیرد.
عبدالله حاتم زاده، رئیس دانشگاه گیلان در این مراسم به ارائه گزارشی اجمالی از دستاوردهای علمی - پژوهشی دانشگاه گیلان در هشت سال گذشته پرداخت و افزود: 7500 دانشجو در سال 84 در دانشگاه گیلان مشغول به تحصیل بوده که این تعداد در سال 91 به 18 هزار دانشجو افزایش یافت. همچنین از 102 رشته - گرایش دایر در سال 84 به 360 رشته - گرایش در سال 91 ارتقا یافتیم.
وی پذیرش طرح های برون دانشگاهی را یکی از مولفه های موفقیت و پیشرفت دانشگاه و همچنین صنعت دانست و گفت: در سال 84 تنها هفت طرح برون دانشگاهی در دانشگاه گیلان داشتیم که هم اکنون 25 طرح در سال به مرحله اجرا درمی آید.
حجت الاسلام سعید مهدوی، مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه گیلان نیز در این مراسم یکی از مهم ترین وظایف معلم را رفع جهل از انسان دانست و گفت: هنر معلم در این است که بتواند اسما و صفات باری تعالی را در شاگردان ظهور بدهد.
وی دانشگاه و نظام آموزشی اسلامی را زمینه ساز تولد تمدن و پیشرفت اسلامی دانست