به گزارش خبرنگار اقتصادی «خبرگزاری دانشجو»، مرکز آمار ایران با تجدیدنظر در سال پایه و تغییر آن از 81 به 90، نرخ تورم فرودین ماه را 29.8درصد اعلام کرد.
در این گزارش آمده است: ﺑﺎ ﮔﺬﺷﺖ زﻣﺎن و ﺑﺎ ﺗﻐﯿﯿﺮاﺗﯽ ﮐﻪ در ﺷﺮاﯾﻂ زﻧﺪﮔﯽ اﻗﺘﺼﺎدی و اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ اﻓﺮاد ﺟﺎﻣﻌﻪ، از ﺟﻤﻠﻪ ﺗﻐﯿﯿﺮ در اﻟﮕﻮی ﻣﺼﺮف (ﺗﺮﮐﯿﺐ ﺳﺒﺪ ﻣﺼﺮﻓﯽ) ﺧﺎﻧﻮارﻫﺎ، ﺗﻐﯿﯿﺮات درآﻣﺪی (ﻗﺪرت ﺧﺮﯾﺪ اﻓﺮاد)، ﻧﯿﺎزﻫﺎی ﺟﺪﯾﺪ و ﺗﻮﻟﯿﺪ و ﻋﺮﺿﻪ ﮐﺎﻻﻫﺎی ﺟﺪﯾﺪ، ﻻزم اﺳﺖ ﮐﻪ در دوره ﻫﺎی زﻣﺎﻧﯽ ﻣﻌﯿﻨﯽ، ﺳﺎل ﭘﺎﯾﻪ ﺷﺎﺧﺺ ﻣﺬﮐﻮر ﻧﯿﺰ ﺑﻬﻨﮕﺎم ﺷﻮد.
ﺑﻪ ﻫﻤﯿﻦ ﻣﻨﻈﻮر در ﻣﺮﮐﺰ آﻣﺎر اﯾﺮان ﮐﻪ ﺑﻪ اﺳﺘﻨﺎد ﻣﺎده 54 ﻗﺎﻧﻮن ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﭘﻨﺠﻢ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻣﺮﺟﻊ اﺻﻠﯽ آﻣﺎر رﺳﻤﯽ ﮐﺸﻮر از ﺟﻤﻠﻪ ﻧﺮخ ﺗﻮرم ﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ، اﯾﻦ ﻣﻮﺿﻮع ﻣﻮرد ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻮده و ﺑﺎ ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت و ﺑﺮرﺳﯽ ﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ از ﺳﻮی ﮐﺎرﺷﻨﺎﺳﺎن ﻣﺮﮐﺰ در ﯾﮏ ﻓﺮاﯾﻨﺪ زﻣﺎﻧﯽ ﺣﺪوداً ﭼﻬﺎر ﺳﺎﻟﻪ اﻧﺠﺎم ﺷﺪه اﺳﺖ. ﺳﺎل ﭘﺎﯾﻪ ﺷﺎﺧﺺ ﻗﯿﻤﺖ ﮐﺎﻻﻫﺎ و ﺧﺪﻣﺎت ﻣﺼﺮﻓﯽ ﺧﺎﻧﻮارﻫﺎ (ﻣﺒﻨﺎی ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﻧﺮخ ﺗﻮرم ﮐﺸﻮر) ﻣﻮرد ﺗﺠﺪﯾﺪ ﻧﻈﺮ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺖ و از ﺳﺎل ﭘﺎﯾﻪ 1381 ﺑﻪ ﺳﺎل ﭘﺎﯾﻪ 1390 ﺗﻐﯿﯿﺮ ﯾﺎﻓﺖ.
ﮔﺰارش ﭘﯿﻮﺳﺖ ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺣﺎﺻﻞ از ﻣﺤﺎﺳﺒﺎت ﺷﺎﺧﺺ ﻗﯿﻤﺖ ﮐﺎﻻﻫﺎ و ﺧﺪﻣﺎت ﻣﺼﺮﻓﯽ ﺧﺎﻧﻮارﻫﺎی ﺷﻬﺮی ﮐﺸﻮر در ﻓﺮوردﯾﻦ ﻣﺎه ﺳﺎل 1392و ﺳﺎل 1391ﺑﺮ اﺳﺎس ﺳﺎل ﭘﺎﯾﻪ ﺟﺪﯾﺪ (ﺳﺎل 1390) ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ ﺑﺮﺧﯽ از ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺣﺎﺻﻠﻪ ﺑﻪ ﺷﺮح ذﯾﻞ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ:
شاخص کل (بر مبنای100=1390) در فروردینماه سال 92 عدد 155.1 را نشان میدهد که نسبت به ماه قبل 3.2 درصد افزایش داشته است.
افزایش شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل یعنی تورم نقطه به نقطه فروردین سال جاری 38.7 درصد بوده که نسبت به دوره قبل 1.9 کاهش یافته است.
درصد تغییرات شاخص کل به عبارتی نرخ تورم شهری در 12ماه منتهی به فروردینماه سال 92 نسبت به دوره مشابه سال قبل 29.8 درصد است که نسبت به تورم 12 ماه منتهی به اسفندماه 91، 28.6 درصد افزایش یافته است.
تورم 46.8 درصدی خوراکیها در فروردین ماه 92
شاخص گروه عمده «خوراکیها، آشامیدنیها و دخانیات» در فروردینماه به رقم 194.5 رسید که نسبت به ماه قبل 7.1 درصد افزایش را نشان میدهد.
شاخص گروه اصلی خوراکیها در ماه مورد بررسی به 193 رسیده است که نسبت به ماه قبل 7.4 درصد افزایش داشته است.
از اینرو شاخص گروه اصلی خوراکیها نسبت به ماه مشابه سال قبل 59 درصد افزایش داشته و نرخ تورم 12 ماهه این گروه 46.8 درصد بوده است.
شاخص گروه عمده خوراکیها، آشامیدنیها و دخانیات نسبت به ماه مشابه سال قبل 60.4 درصد را افزایش را نشان میدهد و درصد تغییرات این گروه در 12 ماه منتهی به فروردینماه سال 92 نسبت به دور مشابه سال قبل 47.8 درصد است که نسبت به تورم 12 ماهه منتهی به اسفندماه 91، 45.8 درصد افزایش یافته است.
شاخص گروه عمده کالاهای غیرخوراکی و خدمات در فروردینماه 92 به 141.5 رسید که 1.5 درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته است.
تورم 23.5 درصدی خدمات و کالاهای غیرخوراکی
میزان افزایش شاخص گروه عمده کالاهای غیرخوراکی و خدمات نسبت به ماه مشابه سال قبل 30.4 درصد بوده و نرخ تورم 12ماهه منتهی به فروردینماه سال 92 نسبت به دوره مشابه این گروه 23.5 درصد است که نسبت به تورم 12 ماهه منتهی به اسفندماه 91، 22.6 درصد افزایش یافته است.
شاخص کل ( بر مبنای 100= 1390) در سال 91، 128.6 درصد بوده که نسبت به سال قبل (تورم سالانه) 28.6 درصد افزایش یافته است.
شاخص گروه عمده «خوراکیها، آشامیدنیها و دخانیات» در سال 91 به رقم 145.8 رسید که نسبت به سال قبل(تورم سالانه) 45.8 درصد افزایش یافته است.
شاخص گروه اصلی خوراکیها نیز در سال مورد بررسی به 145 افزایش یافته که این افزایش نسبت به سال قبل نزدیک به 45 درصد بوده است.
شاخص گروه عمده کالاهای غیرخوراکی و خدمات در سال 90 به رقم 122.6 رسید که 22.6 درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته است.