به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از یزد، نشست صمیمی دانشجویی با عنوان «دولت یازدهم بایدها و نبایدها» شب گذشته با حضور دو گروه موافق با اصولگرایی و موافق با اصلاح طلبی در سالن آمفی تئاتر دانشگاه یزد برگزار شد.
گفتمان اصولگرایی معتقد است که غرب را از فیلتر اسلام ناب عبور دهیم
دانشجوی موافق با اصولگرایی در ابتدای این مراسم گفت: دو جریان اصولگرایی و اصلاح طلبی امروز در کشور ما می باشد که معتقدم اصلاح طلبی در کشور، شعار پیشرفت را مبتنی بر نظریات غربی مطرح کرده و اصولگرایی نیز در این راستا شعار پیشرفتشان مبتنی بر اسلام ناب و امام(ره) بوده که هرچند ما کامل تمدن غرب را نفی نمی کنیم؛ اما تفکر اصولگرایی در این جهت بیان می کند که ما غرب را از فیلتر اسلام ناب عبور دهیم و هرکجا که مطابق با میراث عظیم تاریخی تمدنی ما بود می پذیریم و هرکجا نیست خواهیم پذیرفت و آن را کنار می گذاریم.
وی بیان کرد: اصلاح طلبان بیان می کنند که ما راهی جز پیشرفت به شیوه غرب نداریم و ما دست هایمان را در مقابل غرب بالا می بریم و با وادادگی فرهنگی روبرو می شویم تا جایی که خاتمی در سال 75 می گوید هیچ تمدنی کارساز نخواهد بود؛ مگر اینکه از تمدن غرب بگذرد که این صحبت ها گویای راه آنهاست و ما به آنها اعتقاد نداریم.
این دانشجوی رشته اقتصاد دانشگاه یزد با اشاره به تمدن غرب گفت: آنچه که ما از ظاهر غرب می بینیم نباید باطن آن را نیز همان طور ببینیم، بلکه باطن آن تفکر اوست و آنها می خواهند منافع خودشان را به ما تحمیل کنند که باید از افرادی که می خواهند با غرب رابطه برقرار کنند، پرسید می خواهید با چه کسانی مذاکره کنید؟!
تفکر اصولگرایی می گوید: اگر ما با گرگ بخواهیم مذاکره کنیم باید شیر باشیم
این دانشجوی اصولگرا گفت: با وجود این تفکر غرب ما هنوز یادمان هست که در مجلس ششم برخی از نمایندگان به مجلس سنا نامه ای می نویسند و بیان می کنند بیایید با ما آشتی کنید؛ ولی در حرکت متقابل آمریکا چند روز بعد پنج سال تحریم ها را تمدید می کنند که باید از این آقایان خواست که آیا این حرکت ها ذلیلانه نبود و باید گفت که این تفکر غرب است که اگر از موضع ضعف بیایید بر شما تحمیل و تهدید می کنند؛ ولی در مقابل آن نیز تفکر اصولگرایی می گوید: اگر ما با گرگ بخواهیم مذاکره کنیم باید شیر باشیم و از حقمان دفاع کنیم.
وی تصریح کرد: بحث دیگر درتفکر اصلاح طلبی سکولاریزم می باشد که اینها معتقدند که دین نمی تواند در عرصه سیاست، اقتصاد و فرهنگ برای ما کاری انجام دهد؛ ولی ما می گوییم که در تفکر اصولگرایی همان خداوندی که برای آخرت ما برنامه ریزی کرده بخیل و عاجز نیست، بلکه قادر است و بلکه در اقتصاد و سیاست نیز می تواند برای ما برنامه ریزی کند و دنیا و آخرت را برای ما در بر داشته باشد.
هتاکی اصلاح طلبان به جایی رسید که گفتند حتی علیه خدا هم می توان تظاهرات کرد
این دانشجویی منتقد اصلاح طلبی تصریح کرد: در این بحث اصلاح طلبان تا جایی پیش می روند که در تریبون خود ( نشریه کیان) می گویند: اسلام نیز مانند مسیحیت قابلیت سکولاریزه شدن دارد و یا در جای دیگر بیان می کنند که حتی علیه خدا هم می توان تظاهرات کرد.
وی با اشاره به شاخص های اصولگرایی و اصلاح طلبی خاطرنشان کرد: شاخص بعدی لیبرالیزم به معنای غربی آن است که اصلاح طلبان عین آن را در کشور ما اجرا کردند تا جایی که عقاید و مقدسات را نیز زیر سوال بردند تا جایی که حجاریان می گوید که همجنس بازی هم باید در کشور ما آزاد شود.
این دانشجوی اقتصاد دانشگاه یزد در پایان بخش اول صحبت های خود گفت: اقتصاد از دیگر شاخص های غرب است که به دنبال آن اصلاح طلبان بیان می کنند که رقابت، تنازع بقا و سودمحوری از شاخص های ما می باشد که این شاخص های آنها بیانگر این است که عده ای برای رسیدن به پیشرفت باید دیگران را له کنند تا به جایی برسند.
دانشجوی اصلاح طلب: ما در برابر غرب نباید فقط به برخی از شاخص ها توجه کنیم
دانشجوی طرفدار گفتمان اصلاح طلب دانشگاه یزد نیز در بخش اول صحبت های خود گفت: ما در برابر غرب نباید فقط به برخی از شاخص ها توجه کنیم؛ زیرا بسیاری از مبانی ما مثل تفکیک قوا براساس نظریات غربی منتسکیو است و حتی نظریه ولایت فقیه نیز برخی از قسمت ها آن مثل نظریه هابز است و نباید کامل آن را کنار زد.
وی بیان کرد: در بحث سکولاریزم نیز معتقدیم که دین را در مشاغل تخصصی و تصمیم گیری های تخصصی دخالت نمی دهند بدین معنی که برای انتخاب یک بحث ارزش ها را ملاک قرار نمی دهند.
این دانشجوی منتقد اصولگرایی افزود: گفتمانی که ما برای دولت آینده مناسب می دانیم و اصلاحات نیز هشت سال تلاش کرد تا آن را پیاده کند بحث توسعه سیاسی می باشد که براساس معیارها و شاخص ها باید به آن پرداخت و در این راستا تاریخ نشان داده که هر جا نظامیان در سیاست دخالت کردند قدرت سیاسی به سمت قدرت مطلقه سیاسی حرکت کرد و گفتمان جای خود را به زور و عصیان می دهد و بحث اقناع جای خود را به حذف مخالفان می دهد.
این دانشجوی فعال اصلاح طلب خاطرنشان کرد: الان ما بحث بسیج را داریم که شاخه ای شبه نظامی از سپاه پاسداران در هر مدرسه و هر نهاد و ارگانی می خواهد تمام قدرت را به دست بگیرد که ما از دولت آینده می خواهیم در هیات دولت از نظامیان و یا تفکرهای نظامی استفاده نکند که امام(ره) نیز در سخنان خود به این مورد اشاره ای داشتند و معتقدیم که نظامیان در دولت دخالت نکنند.
شایسته سالاری باید در دستور کار دولت آینده قرار گیرد
وی در پایان بخش اول صحبت های خود ادامه داد: در بحث توسعه سیاسی از جمله موارد دیگر شایسته سالاری در گزینش می باشد که ما از دولت آینده انتظار داریم که برای تصدی مناسب دولتی فارغ از هرگونه گزینش سیاسی، اعتقادی و ایدئولوژیک به گزینش افراد بپردازد و از فرد تخصص درخواست شود که در این راه نیز نباید از گردش نخبگان غافل شد بدین معنی که نخبگان سیاسی پس از مدتی جای خود را به جوانان بدهند.
چند برهه تقابل ایدئولوژیک پس از انقلاب اسلامی
دبیر سیاسی جامعه اسلامی دانشگاه یزد نیز در ابتدای صحبت های خود گفت: ما از اول انقلاب تقابل مادی گرایان و خداگرایان را داشته ایم؛ بدین معنی که عده ای براساس مبانی و فلسفه سیاست موجود در آن زمان طرفدار مادی گرایی بوده و خداوند را از صحنه تصمیم گیری ها جداکرده بودند و در مقابل نیز عده ای دیگر مانند امام(ره) طرفدار ورود خداوند و ارزش های الهی به درون تصمیمات سیاسی و دستگاهی بودند.
وی بیان کرد: این تقابل ایدئولوژیک باعث ایجاد چند برهه در انقلاب شده که در اولین برهه در اول انقلاب، تقابل اسلام با مارکسیست و لیبرالیسم بوده که به رهبری امام(ره) انجام شد و شاهد کنار رفتن توده ای ها از حکومت به دلایل جنایت ها و تقابل های مبنایی آن بودیم.
این دانشجوی فعال در اصولگرایی تصریح کرد: در برهه دوم نیز شاهد تقابل خط امام و لیبرالیسم بودیم که از اول با بازرگان شروع شد و پس از آن نیز با بنی صدر و منتظری ادامه پیدا کرد که این تقابل نیز توسط امام (ره) و هدایت های ایشان رهبری شد و نهضت آزادی از صحنه کشور جدا شد و به جای آن بنی صدری آمد که کتاب اقتصاد توحیدی را نوشت.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: سومین بحث نیز منتظری بود که ایشان با توجه به نامه ای که امام(ره) به ایشان دادند و با توجه به اینکه کشور را بدست لیبرال ها داده بودند بیان کردند که این خطر بزرگ مارکسیسم و لیبرالیسم خطر بزرگ اعتقادی می باشد که در ظاهر اسلام را داشتند ولی مبانی آنها اسلامی نبود.
این دانشجوی منتقد اصلاح طلبی افزود: پس از رحلت امام(ره) نیز ما سه دولت هاشمی، خاتمی و احمدی نژاد را داشتیم که هاشمی با شعار سازندگی وارد صحنه شد؛ اما تیم، کابینه و هیات دولت او کسانی بودند که در خارج از کشور درس خوانده بودند و یا اعتقاد و التزامی به اجرای اسلام در مفاهیم تخصصی نداشتند که ترجمه اش این بود که ما شاهد تکنوکراسی و فن سالاری در کشور بودیم به این معنا که اقتصاد کشور به دست لیبرال های مسلمان افتاد.
ضربه بزرگی که دولت هاشمی به کشور زد، فضای بسته سیاسی بود
وی ادامه داد: ضربه بزرگی که دولت هاشمی به کشور زد، فضای بسته سیاسی بود که در این قضیه اصولگرایان اکنون و نه راست گرایان سنتی و اصلاح طلبان آن موقع نیز بر آن توافق دارند که فضای بسته سیاسی دولت هاشمی سم مهلکی بود که دولت هاشمی به کشور وارد کرد که ادامه آن نیز گردش هاشمی به سمت خاتمی را به دنبال داشتیم و نیتجه آن این شد که خاتمی با رای بیست میلیونی مردم و البته انتخاب درست مردم نسبت به ناطق نوری روی کار آمد.
مشکل عمده دولت فعلی ورود بحث ملی گرایی همچون دوران جاهلیت اعراب بود
دبیر سیاسی جامعه اسلامی دانشگاه یزد گفت: دولت خاتمی نیز با شعار تساهل و تسامح نه به صورت ظاهری، بلکه با ورود تئوریسین ها به اقتصاد، فرهنگ و سیاست وارد شد و پس از آن نیز احمدی نژاد که مشکل عمده آن را الان می بینیم بحث ملی گرایی را مانند دوران جاهلیت اعراب وارد کرده است.
وی بیان کرد: غایت نظام غرب حرکت به سمت حکومت واحد جهانی است که ما نیز در اندیشه اسلامی یک تبصره داریم که این شامل رهبری صالحان، خداگرایان و مومنان واقعی است و انقلاب ما نیز به بیان امام(ره) ایجاد ظرف و امکان انقلاب حضرت مهدی(عج) می باشد.
این دانشجوی اصولگرا ادامه داد: اگر قبول کنیم که کشور جمهوری اسلامی بر طبق آرمان های سال 57 بر اساس انقلاب جهانی حضرت مهدی(عج) را امکان سازی کند باید یک سری پله ها را طی کند که در اول حکومت را از دست کسانی که واقعا ضد خدا هستند، بگیریم و در ادامه نیز با نظام سازی بر طبق مبانی اسلام کنیم و پس از آن نیز دولت سازی بر اساس اسلام انجام دهیم و ادامه آن نیز جامعه اسلامی را تشکیل دهیم که الان نیز باید بررسی شود که تا چه میزانی پیشرفت کرده ایم
انتقاد لازمه هر حکومت در جامعه اسلامی است
دانشجوی دیگر طرفدار اصلاح طلبی با اشاره به عدالت اجتماعی از نظر امام علی(ع) گفت: عدالت اجتماعی یک بحث همگرا و مشروع حکومتی است که فرمانداری نیز در آن یک مدل حاکم، رعیتی نیست، بلکه رفاه اجتماعی مردم و بودجه مردم را نیز در بر می گیرد که برای توسعه در ابعاد گوناگون حکومت نیز انتقاد را لازمه آن می دانستند و بر آزادی بیان و تکثر نظر تاکید می ورزند.
وی بیان کرد: جامعه ای که امتیازات موهوم مثلا آقا زاده بودن و سرمایه دار بودن به روش های غیر متعارف و نامشروع و اتصال حکومتی داشتن را برای خود دانسته و به واسطه شایستگی افراد درآمد و ثروت توزیع نمی شود، عدالت خارجی هم تحقق نخواهد پذیرفت.
این دانشجوی منتقد اصولگرا نیز تصریح کرد: در این راستا نیز کسی که صاحب منصبی حکومتی است باید لیاقت آن را نیز داشته باشد و نباید به قدرت حریص باشد و زمانی که دید مردم دیگر تمایلی به او ندارند بدون حرص و ولع میز ریاست را کنار بگذارد.
عدم اطلاع رسانی شفاف مهمترین مشکل این دولت بود/ اداره کشور محل آزمون و خطا نیست
وی افزود: اصل اطلاع رسانی نیز از دیگر موارد خوب برای حکومت داری است؛ زیرا که حکومت برای مردم می باشد و در این راستا نیز ریاست وسیله ای برای حکومت اسلامی باید باشد که در آن نیز باید با عدالت اجتماعی آن را تحقق بخشند و از این طریق مردم را در حکومت داخل نماییم.
دانشجوی اصلاح طلب دانشگاه یزد ادامه داد: بحث ما این است که اداره کشور آزمون و خطا نیست؛ چراکه باعث می شود تمامی هزینه آن را مردم بدهند و در این جهت نیز معتقدیم که یک مدل اقتصادی که امتحان شده و به نتیجه رسیده است باید آن را در جنبه ملی و مذهبی بومی کنیم.
وی خاطرنشان کرد: آنچه که مشکلات اقتصادی ما را بوجود آورده مشکل سیاسی است و معتقدیم که نظام سیاسی حاکم عامل بوجود آورنده آن است و در داخل و خارج نیز این اثر را داشته؛ به نحوی که در خارج با ایجاد تحریم ها بر داخل نیز اثر گذار بوده است.
دانشجوی اصلاح طلب دانشگاه یزد بیان کرد: منظور من از سیاسی بودن این است که برای داشتن حیات اقتصادی پویا، گردش پولی در دست مردم صورت گیرد و در این نظام نیز دولت موظف است که به این گردش کمک کند و با تولید خوب نظام اقتصادی سالم و مشروع را درست انجام دهیم.
دو خدشه وارده در نظریات منتسکیو در خصوص ولایت فقیه
دانشجوی فعال اصولگرا در بخش دوم از صحبت های خود با اشاره به نظریات منتسکیو و روسو گفت: ما باید تمدن غرب را یک شاکله ای ببنیم که پازل ها در کنار هم رنگ پیدا می کند و اینکه از یک طرف می گوید سود و از طرف دیگر نیز می گوید مردم، هیچ کدام از اینها قابل جمع در کنار هم نیستند و اما اگر در نتیجه آن تفکیک قوا صورت گرفته، دو خدشه به آن وارد است اول کنار هم قرار گرفتن سیاست و اقتصاد و همچنین در اقتصاد نیز سرمایه در دست سرمایه داران قرار گرفته است.
وی ادامه داد: در این راه 90 درصد ثروت در دست 10 درصد مردم قرار گرفته است که عملا این ثروتمندان حکومت را در دست گرفته اند و به آرا مردم خدشته وارد می کنند و همه امکانات را نیز در دست خود گرفته اند و به ضرر قشر ضعیف جامعه عمل می کنند که به این صورت دموکراسی غرب در ظاهر دموکراسی است و در باطن حکومت سرمایه داران است.
ولایت فقیه ضامن آرای مردم است
این دانشجوی بسیجی دانشگاه یزد تصریح کرد: اما در بحث ولایت فقیه باید بگوییم که ولایت فقیه ضامن آرای مردم است بدین صورت که ولایت فقیه با دستورات الهی بر مردم رهبری می کند و ایشان نیز خود از آن تبعیت می کند و در چارچوب اسلام نیز عمل کرده و در صورت عمل کردن به خارج از آن حکم وی ساقط می شود و خود به خود عزل می شود.
وی افزود: سکولاریزم همان عرفی سازی دین می شود بدین معنی که دین فقط مخصوص کلیسا و مکان های خاص باشد و جدا از زندگی در جامعه وجود داشته باشد و شما که می گویید ارزش ها و ایدئولوژیک نباید در گزینش بررسی شود این همان سکولاریزم می باشد و مشکل کشور ما نیز این است که که ما نیروهای شایسته را براساس تعهد و تخصص مشخص نکرده ایم و از فیلتر تعهد و ایمان استفاده ای نمی کنیم و در صورتی که این انجام گیرد دیگر مشکلاتی از جمله جاسوسی و اقتصادی را نداشتیم.
این دانشجوی منتقد اصلاح طلبی با اشاره به ایجاد شبهه در خصوص ورود سپاه به صحنه کشور گفت: ما نیز معتقدیم که سپاه نباید در مسائل حزبی وارد شود؛ اما بسیج از یک طرف یگانهای نظامی دارد و از طرف دیگر نیز کادری عمومی و مردمی دارد و همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند: ورود به آن برای همه باز می باشد که در این راستا ما نیز معتقدیم که یگان های نظامی هیچ حقی در ورود به مسائل حزبی ندارند؛ ولی فرهنگ بسیج یعنی اینکه حضرت علی (ع) که وجودش وقف اسلام بود و کسی که حتی جانش را وقف اسلام می کنند و در عرصه های مختلف اقتصاد، فرهنگ و اجتماعی خود را در این راه فدا کند و از اسلام پاسداری کند این یک بسیجی است و حق پاسداری دارد.
بسیاری از مردم ما افتخارشان این است که بسیجی هستند
وی بیان کرد: بسیاری از مردم ما افتخارشان این است که بسیجی هستند و عموم مردم که غیر نظامی هستند نیز به عنوان بسیجی شناخته می شوند حتی اگر در بسیج هم ثبت نام نکرده باشند؛ اما به داشتن تفکر بسیجی افتخار می کنند.
چرا اصلاح طلبان دچار بحران معرفتی شده اند؟! زیرا که...
این دانشجوی دانشگاه یزد تصریح کرد: الان اصلاح طلبان هم از لحاظ فکری و معرفتی و هم از لحاظ عملیاتی در بن بست دو طرفه قرار گرفته اند؛ زیرا که هر وقتی ما به اصلاح طلبان می گفتیم که جامعه آرمانی خود را نام ببرید آنها غرب را نام می برند؛ اما اصولگرایی جامعه مهدوی را نام می برند و باید در این راستا بگوییم که الان جامعه غرب نیز به بن بست رسیده است و باید گفت که شما الگوی ما را به جامعه ای که به سمت بحران رفته، می خواهید سوق دهید؟! برای همین است که دچار بحران های معرفتی شده اید.
وی خاطرنشان کرد: اما اصولگرایان به معنی تمامی مردمی هستند که به آرمان های امام(ع) و انقلاب دل بسته اند و در این شرایط بحرانی غرب بود که به حرکت پیامبرگونه امام(ره) با احیای اسلام ناب مبتنی بر فطرت حقیقت جو و حقیقت طلبانه مردم و مبتنی بر عقلانیت و معنویت توامان جامعه بشری را به سعادت رساند که هدف اصولگرایی معنویت در کنار عقلانیت قرار می گیرد و هدفش در حوزه فردی پرورش انسان هایی همچون ابوذر در صدر اسلام و سلمان فارسی است که در حوزه جهانی نیز تمدن نوین اسلامی داریم.
چرا اصولگرایان الان موفقیت هایی ندارند؛ زیرا که...
این دانشجوی ارزشی دانشگاه یزدافزود: اما اینکه چرا اصولگرایان الان موفقیت هایی ندارند، به این دلیل است که برخی مواقع به دلیل سوء مدیریت ها دچار انحرافات می شوند و الان تئوری عملیاتی که بخواهد اندیشه اسلامی را پیاده کند، ندارد که این نیز مشکلی از حوزویان و دانشگاهیان ماست؛ لذا دولت نیز مجبور است که از تفکر لیبرال ها استفاده کند؛ ولی لااقل اصولگرایان این مردانگی را دارند که بگویند ما می توانیم به نقطه برسیم و حرکت کنیم و موفقیت هایی را بدست آوریم.
وی ادامه داد: آرمان های ما در بسیاری از جهات محقق شده تا جایی که شیعیان لبنان را به جهانیان معرفی کرده و ثمره آن را نیز در جنگ 33 روزه لبنان دیدیم که این افتخاری برای شیعه است و در این راستا نیز بیداری اسلامی از نمونه های دیگر دستاوردها می باشد که هرچند بیداری اسلامی فراز و نشیب هایی دارد؛ اما به سمت آن حرکت می کند.
ما باید در رده های بالا تعهد و تخصص را دخالت دهیم، نه رده های پایین!
دانشجوی اصلاح طلب دانشگاه یزد نیز در بخش دوم صحبت های خود در خصوص تعهد و تخصص گفت: ما در رده های بالا باید تعهد و تخصص را دخالت دهیم؛ اما یک کارمند رده پایین را اگر بخواهیم بر اساس تعهد استخدام کنیم در این حالت کسی پیدا نمی شود و در این راستا نیز باید رده های پایین حکومتی را براساس تخصص انتخاب کنیم.
اگر می گویید اصلاح طلبان در بن بست هستند، پس خاتمی را رد صلاحیت نکنید!
وی بیان کرد: اگر ما مسلمان ها خیلی خوب هستیم، چرا کسی از غرب به کشور ما مهاجرت نمی کند و اگر که می گویید اصلاح طلبان در بن بست هستند پس خاتمی را رد صلاحیت نکنید! ما هم که رای نمی آوریم !!! لااقل دلمان به این خوش باشد که این از ترس شما است و اگر کسی مثل خاتمی با این پایگاه بیاید حتما رای 40 میلیون خواهد داشت.
این دانشجوی منتقد اصولگرایی بیان کرد: جامعه مدنی حوزه ای در مقابل دولت است که دولت بر آنها نظارت ندارد و جامعه مدنی جایی است که مطبوعات اجازه بیان هر مطلبی دارد و مردم نیز خود آزاد برای انتخاب هستند.
انتخابات ما کمی است نه کیفی!!
دانشجوی اصلاح طلب دانشگاه یزد با اشاره به انتخابات آزاد گفت: در علوم سیاسی ما دو نوع انتخابات کمی و کیفی داریم که در انتخابات کمی پس از انتخاب فرد، اجازه ای به نظارت بر فرد نداریم و کیفی نیز انتخابی است که پس ار انتخاب به افراد اجازه نظارت نیز داده می شود و انتخابات آزاد یعنی اینکه وقتی بگذارند تمام سلایق فکری وارد انتخابات شوند در فضای رقابتی نیز افراد حضور داشته باشند.
وی بیان کرد: اخلاق و سیاست این است که ما از دولت بعدی بخواهیم که اخلاق مدار باشد و به هرشیوه ای نخواهد رای بیاورد، بلکه اخلاق مدار بوده و بگم بگم نکند و پاسخگوی ملت باشد و انتطار داریم تمام اندیشه ها را در کار خود دخالت دهد و صرف استفاده از تفکر خاص نباشد.
زیر انبر گذاشتن روحیه بسیجی و حزب اللهی در دوران اصلاحات بیشتر از دوران های دیگر بود
دانشجوی پیرو گفتمان اصولگرایی نیز در بخش دوم صحبت های خودگفت: گفتمان عدالتی که سر کار آمد، دقیقا همان چیزی بود که می خواستیم؛ اما دولت نهم و دهم فرق می کند به نحوی که دولت نهم بخوبی به مردم پاسخگو بود و اتفاقا انتخاب ایران در حوزه اصولگرایی کیفی است؛ زیرا که به طور کلی دولت پاسخگو بوده است.
وی با اشاره به بداخلاقی های صورت گرفته بیان کرد: این بی اخلاقی ها دوسویه است و زیر انبر گذاشتن روحیه بسیجی و حزب اللهی در دوران اصلاحات بیشتر از دوران های دیگر بود و انتخابات کمی انتخاباتی بود که 80 و 76 اتفاق افتاد که دولت با تشکیل نشریه های زنجیره ای اجازه نداد که از ایشان انتقاد کنند؛ یعنی همان کاری که هاشمی کرد و مورد نقد بود در دولت خاتمی نیز اتفاق افتاد و کسی که جامعه مدنی را نقد می کرد متهم به تهجد می شد.
دبیر سیاسی تشکل جامعه اسلامی دانشگاه یزد بیان کرد: دولت احمدی نژاد از روزی که در آن انحراف اتفاق افتاد همه اصولگرایان از وی فاصله گرفتند و گفتند: احمدی نژاد! هر قدر از مواضع 84 و گفتمان سوم تیر فاصله بگیری ما نیز از شما فاصله می گیریم که این نشان از مرد انتخابات بودن است، نه اینکه فردی که انرژی هسته ای را تحویل داده و تعلیق اجباری را به تعلیق داوطلبانه تبدیل کند، بگوید ما به شما لبخند می زنیم که این نشان از چگونگی این شاخص در اصلاحات است.
دولت آینده در ایران و جهان در 4 و 8 سال آینده درگیر بحران هویت اقتصادی است
وی افزود: دولت آینده در ایران و جهان در 4 سال و حداقل 8 سال آینده درگیر بحران هویت اقتصادی است؛ یعنی نمی داند این اقتصاد کلاسیک به رهبری آدام اسمیت و اقتصاد بازار آزاد درست است یا اقتصاد به رهبری نئوکینز؟
این دانشجوی اصولگرا ادامه داد: ما در کشور دو جریان را داریم که در آن اصلاح طلبان پیرو نئوکینز بودند و خاتمی هرسال با اضافه کردن قیمت ها به صورتی عمل می کرد که تورم نقطه به نقطه به 20 درصد می رسید و بعد دوباره ثبات داشتیم و در این راستا نیز ساخت شهرک های صنعتی در روستا و شهر عملکردی مثبت بود؛ اما اینکه حسن روحانی نیز کتابی نوشته که اقتصاد ما نئوکینزی است، ولی الان می بینیم که اصولگرایان با اقتصاد آدام اسمیت قائل به آزاد سازی یکباره قیمت ها هستند که این در دولت احمدی نژاد نیز اتفاق افتاد که هرچند با مشکلاتی روبرو بودیم و اما آثار بسیار خوبی داشت؛ زیرا که هر فردی که کاندیدا می شود بیان می کند که این راه را ادامه می دهد که این نشان از نقاط قوت این راه است.