کد خبر:۲۳۹۰۴۰
شیوه قیمت گذاری تغییر می‌کند؟

احتمال افزایش دوباره قیمت خودرو

در حالی که پرونده قیمت‌گذاری خودرو در شورای رقابت بسته شده، خبرها حاکی از تصمیم دوباره شورای رقابت در خصوص تغییر شیوه قیمت‌گذاری خودرو است.
احتمال افزایش دوباره قیمت خودرو

به گزارش گروه اقتصادی «خبرگزاری دانشجو»، پس از آنکه قیمت ها در بازار خودرو در بازه زمانی کوتاهی به یکباره دو برابر افزایش یافت و وعده های پی در پی مسئولین هم راه به جایی نبرد، متقاضیان همه چشم به دهان رئیس شورای رقابت دوختند تا شاید فرجی حاصل شود. اما پس از آنکه دستور العمل شورا پس از تاخیر چند باره سرانجام منتشر شد، نه خودروسازان و نه مصرف کنندگان از آن راضی نبودند.

 

 اما رئیس شورای رقابت با دفاع از قیمت های اعلام شده مدعی شد که از ابتدا نیز بحث کاهش قابل توجه قیمت‌ها مطرح نبود چرا که این امر نتیجه‌ای جز ورشکستگی خودروسازان در بر ندارد و قطعا وقوع این اتفاقات تاثیرات منفی بسیار بیشتری بر مردم وارد می کند.

 

به گفته علی خاکسار کارشناس صنعت خودرو، اگرچه عملکرد ابتدایی این شورا جدی، علمی و قابل ستایش بود اما خروجی آن متاسفانه چیزی نبود که مصرف‌کنندگان انتظار داشتند و دلیل اصلی این وضعیت نیز قدرت چانه‌زنی بالای خودروسازان است که همیشه و همه جا می‌توانند منافع خود را پیگیری و تامین کنند و در مورد اخیر نیز این اتفاق افتاد.

 

خودروسازان پس از آن در یک نشست با شورا به توافق رسیدند و مصرف کنندگان در این میان تنها ماندند و آخرین روزنه امید نیز بسته شد. اما در حالی که به گفته عیسی امامی عضو شورای رقابت پروند قیمت‌گذاری خودرو در شورای رقابت بسته شده است خبر ها حاکی از تصمیم دوباره شورای رقابت در خصوص تغییر شیوه قیمت‌گذاری خودرو است.

 

به گفته منابع آگاه، شورای رقابت می‌خواهد از این پس خودروهای داخلی را در دو گروه متفاوت قیمت‌گذاری کرده و برای هر خودرویی نیز ضرایب مخصوص مربوط به ارزبری آن را لحاظ کند. بر این اساس، خودروها به دو دسته «داخلی» و «مونتاژی» تقسیم می‌شوند، که گروه اول شامل محصولاتی مانند پراید، پژو 405 و پارس خواهد بود و مگان و ماکسیما و تندر-90 و سوزوکی گرند ویتارا و... نیز در گروه دوم قرار می‌گیرند. بر این اساس پیش بینی می شود قیمت خودروهای مونتاژی افزایش یابد.

 

این وعده در حالی است که بازار انحصاری خودرو راهی جز پذیرش شرایط کنونی برای مصرف کننده باقی نگذاشته است. بر این اساس به گفته عبدالله بابایی مدیر فروش ایران خودرو طی شش روز (از شنبه هفته گذشته تا صبح جمعه) بین 16 تا 18 هزار خودرو فروخته شده است.  آمار فروش این شرکت در دو ماه اول سال نسبت مدت مشابه سال قبل یه برابر افزایش یافته است. دلیل عمده این وضعیت پایین بودن قیمت پیش فروش نسبت به قیمت بازار است.

 

به گفته عیسی امامی عضو شورای رقابت بررسی ها نشان می دهد که 70 درصد تولید خودرو وابسته به واردات است و ملی بودن این صنعت تنها ادعایی بیش نیست. با افزایش تقاضا در بازار خودرو و عدم افزایش تولید از سوی خودروسازان پیش بینی می شود که تعادل بازار دوباره از دست برود و قیمت ها با افزایش روبرو شود.

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
نظرات شما
hamid
-
۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۶:۳۸
تحريمو ادامه ميديم. ما برنده هستيم اگه باور داشته باشيم.درود بر ايراني با غيرت
2
0
پربازدیدترین آخرین اخبار