به گزارش خبرنگار اقتصادی «خبرگزاری دانشجو»، در حالی هفته گذشته قیمت برخی خودروها توسط شورای رقابت مشخص شد که هنوز برخی خودروها در انتظار قیمت گذاری هستند؛ در این میان، 206 و ال-90 جزو دسته دوم بوده و متقاضیان و خودروسازان منتظر نظر شورای رقابت هستند.
بنا بر اخبار رسیده، بر سر قیمت گذاری این خودروها بین خودروسازان و شورای رقابت اختلاف نظر وجود دارد و طرفین در مورد فاکتور ارز بری این خودروها مشغول گفت و گو هستند.
شورای رقابت فرمولی مانند فرمول قبلی در نظر دارد که در آن میزان تورم بخشی عامل تعیین کننده قیمت است، اما خودروسازان می گویند در دستورالعمل قیمت گذاری خودروهایی مانند 206 و ال-90 که میزان ارز بری بالایی دارند، باید فاکتور ارز بری به صورت یک فاکتور جداگانه از تورم بخشی محاسبه شود تا قیمت نهایی منطقی و معقول باشد، در غیر این صورت تولید این محصولات توجیه اقتصادی نخواهد داشت و احتمالاً خط تولید آنها متوقف می شود.
در صورت پذیرش نظر خودروسازان از طرف شورای رقابت که پیش بینی می شود، تایید شود، قیمت خودروهای مونتاژی نسبت به خودروهای داخلی میزان افزایش قیمت بیشتری خواهند داشت و گران تر عرضه می شوند.
جدای از 206 و ال-90، خودروهای دیگر مانند مگان و سوزوکی گرند ویتارا نیز شامل این بحث هستند که همگی این خودروها به دلیل محبوبیت و تقاضای بالا برای خودروسازان اهمیت دارند.
ظاهراً خودروسازان قیمت های مورد نظرشان را برای شورای رقابت ارسال کرده اند و منتظر نظر نهایی این شورا هستند.
شنیده ها حاکی از آن است که قیمتی که برای 206 تیپ 2 توسط ایران خودرو پیشنهاد شده حدود 31 میلیون است و ال-90 نیز 33 میلیون قیمت گذاری شده است.
به نظر می رسد در این مرحله نیز خواسته خودروسازان با اندکی تغییر تامین می شود و به احتمال زیاد قیمت های فوق قیمت نهایی این دو خودروی پر طرفدار تا دو هفته آینده باشد؛ چون خودرو سازان نشان داده اند که توان اقناعی بالایی در برخورد با نهادهای دولتی دارند و در تمام اختلاف نظرات از ابتدا که با اصطکاک با وزارت صنعت شروع شد و بعد به سازمان حمایت و کمیسیون اصل 90 و شورای رقابت کشید، نهایتاً نظر خودروسازان توسط همین نهادها تامین شده است.