به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از مشهد، سید مهدی علیزاده موسوی امروز در جریان شناسی معاصر در سالن برگزاری همایشها و نمایشگاه های آستان قدس رضوی در بیان عقاید سلفیها گفت: سلفیگری نگاهش به گذشته است و به کارهای برخاسته از عقل توجهی ندارد، بلکه میگوید آنچه که نقل شده مهم است.
وی افزود: سلفیها مخالف تکنولوژی و مدرنیزم هستند؛ به طوریکه هر چه تکنولوژی رشد پیدا کند، مرزهای سلفی گری هم در جهان اسلام گسترش می یابد و با تمامی مذاهب به مخالفت بر میخیزد.
رئیس پژوهشکده سازمان حج و زیارت کشور بیان کرد: سلفیها به مادیات توجه دارند و نگاهشان به گذشته است؛ به طوری که اعتقاد دارند استفاده از صابون، خوردن یخ، گل بردن برای بیمار، استفاده ازوسایل سرمایشی و کارهایی که در زمان پیامبر وجود نداشته حرام است و میگویند که باید به قرن های گذشته بازگشت، آنها حتی قرآن کریم را بعد از حدیث قبول دارند.
علیزاده موسوی به وجود گرایش های متنوع سلفی از جمله سلفی تنویری، سلفی جهادی، سلفی تبلیغی و سلفی تکفیری اشاره کرد و گفت: سلفی تنویری افرادی روشنفکر هستند که با عقل به اصول گذشته می پردازند کسانی مانند محمد عبدو و علامه مراغی در این گرایش هستند؛ گرایش دیگر سلفیهای جهادی هستند مانند سید قطب که معتقدند باید با حاکم های فاسد و مذاهب شرک جنگید که متاسفانه این دو گرایش توسط وهابیون مصادره شده است.
وی در این خصوص ادامه داد: سلفی گری تبلیغی که یک مجموعه از آنها در منطقهای از پاکستان و دیگری در بنگلادش فعالند ابتدا با شعار اینکه باید به مشکلات مردم رسیدگی کرد وارد شدند و بعد به فعالیت تکفیری پرداختند و مهمترین روش های تبلیغی آنان ایجاد جماعت تبلیغ است. سلفیهای تکفیری که در راس آنان شخصی به نام عرعور قرار دارد مسلمانان را تهدید میکند که گوشتشان را با چرخ گوشت چرخ میکند و به سگ می دهد تا بخورد.
رئیس پژوهشکده سازمان حج و زیارت کشور بیان کرد: سلفیها از همان ابتدا به کودکان آموزش کشتن علویان را میدهند، به طوری که در ابتدا به آنان قرآن میآموزند سپس در آنان ایجاد تهیج کرده و بعد به آنها آموزش نظامی میدهند و گردان های انتحاری را از کودکان تشکیل میدهند و به آنان یاد میدهند که علویان سوریه را تهدید کنند که سرشان را با چاقو میبرند.
علیزاده موسوی گفت: در حوزه معناشناسی فقط به ظاهر الفاظ قرآن توجه دارند و به تفسیر آن بی اعتنا هستند، در حوزه هستی شناسی معتقدند که وقتی فردی بمیرد غیر قابل لمس است؛ بنابراین دیگر وجود ندارد و میگویند در زمان حیات پیامبر(ص) می توان به ایشان متوسل شد، ولی با فوت ایشان دیگر وجود ندارد و توسل یک امری بیمعناست.
وی از حضور 3000 سلفی در تونس خبر داد و گفت: در این جریان فاحشه هایی وجود دارند که برای کسب درآمد فعالیت میکنند و عربستان از آنها رسما حمایت می کند؛ ولی دولت تونس که میداند سلفی ها درصدد ویرانی تونس و الحادی گری هستند 200 نفرآنان را تاکنون زندانی کرده است.
رئیس پژوهشکده سازمان حج و زیارت کشور بیان داشت: سلفی های تکفیری معتقدند که تا وقتی چیزی دیده می شود وجود دارد ولی وقتی از حالت حس خارج شد دیگر وجود ندارد؛ آنان معتقدند تا وقتی پیامبر(ص) زنده است می توان توسل کرد؛ ولی با فوت ایشان دیگر وجود ندارد و توسل کردن فایده ای ندارد و نبش قبر و تخریب قبور از جمله نبش قبر حجر بن عدی در سوریه و امام زاده سیدی عبداسلام ریشه در این اعتقادشان دارد.
علیزاده موسوی گفت: در حوزه معناشناسی آنان صرفا به ظاهر الفاظ و کلمات قرآن توجه میکنند و در آیه « الله علی العرش الستوی» برای خدا جسم قائل میشوند و میگویند که خدا در عرش ایستاده است.