حفظ حکومت دینی یک امر واجبی است و مقدمات آن نیز از قبیل انتخابات امری واجب است. بر این اساس در طول سه دهه عمر نظام مقدس اسلامی در ایران بیش از 30 انتخابات برگزار شد که ...
گروه سیاسی «خبرگزاری دانشجو»،سید حسین حسینی کارنامی؛ ضرورت وجود حکومت دینی در عصر غیبت در فلسفه سیاسی اسلام و اندیشه سیاسی امام خمینی(ره) بدین گونه است که احکام اسلامی اعم از آنچه مربوط به مسائل سیاسی، حقوقی و اقتصادی است، نسخ نشده و تا قیامت برقرار و استوار است و اجرای این احکام بدون تاسیس حکومت امکان پذیر نیست. برقراری امنیت و حفظ نظام اجتماعی از واجبات موکد اسلامی است همچنان که اختلال و ناامنی در جامعه اسلامی، مبغوض و ناپسند شرع مقدس است.
با توجه به این نکته وجود حکومت اسلامی در عصر غیبت یک ضرورت عقلی و واجب دینی است و به عبارت دیگر حکومت دینی در اصل با رهبری معصوم (ع) انجام می گیرد که نقطه آغازین آن «امامت و رهبری» پیامبر عظیم الشان اسلام و سپس ائمه اهل بیت (ع) است و در عصر غیبت نیز «ولی فقیه»؛یعنی کسی که جامع شرایط فتوا و رهبری جامعه است، از جانب معصومان به رهبری امت اسلامی نصب گردیده است و با وجود شرایط لازم، بر او است که به نیابت از ائمه اطهار(ع) «زعامت و رهبری» امت را بدست گیرد.
«جمهوریت» و دموکراسی به مفهوم بیعت شرعی و به معنای مشارکت عمومی نیز هیچ گونه تعارضی با حکومت دینی ندارد و چه بسا حکومت دینی نتواند بدون این گونه دموکراسی پدید آید و یا به حیات خود ادامه دهد. به تعبیر فقهی و اصولی که می گویند: مقدمه واجب، واجب است، حفظ حکومت دینی که یک امر واجبی است مقدمات آن نیز از قبیل انتخابات امری واجب است و بر این اساس در طول سه دهه عمر نظام مقدس اسلامی در ایران بیش از 30 انتخابات برگزار شد.
از شاخصه های مهم انتخابات شایسته در نظام اسلامی آن است که فرایند انتخابات به نحوی باشد که در نهایت شایستگان و اصلح ها بر مسند قدرت تکیه زنند که این مسئله رمز ارتقا و پیشرفت نظام اسلامی است. رهبر معظم انقلاب در تمامی انتخاب های گذشته همواره بر ضرورت دو اصل مشارکت حداکثری و انتخاب اصلح تاکید داشته اند.
معظم له تلاش برای گزینش اصلح را یکی از شاخصه های تمایز بخش نظام مردم سالاری دینی و نظام های دموکراتیک دانسته و می فرمایند:«نگاه کنید،تشخیص بدهید،اصلح را بشناسید و برای ادای تکلیف، اسم او را به صندوق رای بیندازید.
ایشان همچنین می فرماید: هر کسی می آید باید پایبند به انقلاب و نظام اسلامی و ارزش ها و پایبند به منافع ملی باشد. بهترین از لحاظ ایمان، بهترین از لحاظ اخلاص و امانت، بهترین از لحاظ دینداری، بهترین از لحاظ آمادگی برای حضور در میدان های انقلاب و ساده زیست باشد و درد کشور را بفهمد، بامردم یگانه و صمیمی باشد و از فساد دور باشد، دنبال اشرافی گری خودش نباشد و قدر مردم را بداند و برای مردم کار و تلاش کند، پایبند به عقل جمعی باشد، مصمم، کاردان، توانا، پیگیر و با حوصله باشد. اصلح یعنی برای ریشه کنی فقر و فساد عزم جدی داشته باشد، یعنی کسی که به حال قشرهای محروم و مستضعف دل بسوزاند، حق مردم شهرهای بزرگ و کوچک در نظر او یکسان باشد، بتواند برای رفع تبعیض و پر کردن شکاف میان ثروتمندان و فقرا تلاش و کار کند.
نکته دیگر در این باب آن است که همانگونه که برهمگان آشکار است رسانه های استکباری با به کار گیری معاندان خارجی و فریب خوردگان داخلی به طراحی سناریوهایی دست می زنند که حماسه حضور مردم در انتخابات را کم رنگ سازند. به تعبیر مقام معظم رهبری مخالفان نظام اسلامی هفت شیوه و برنامه عملیاتی را برای انتخابات ریاست جمهوری 1392 در حال اجرا دارند: 1. ناامیدکردن مردم از طریق مانعتراشی و کتمان پیشرفت ها. 2. ایجاد تردید و دودلی در دل مردم تا همت آنها را کوتاه و ضعیف کنند. 3. ایجاد اختلاف بین مسئولان. 4. برهم زدن ثبات و آرامش کشور. 5. پرت کردن حواس مردم از انتخابات با یک ماجرای سیاسی، اقتصادی یا امنیتی. 6. سعی در اخلال در برگزاری انتخابات. 7. تشکیک در سلامت انتخابات.
از این روی لازم است تمامی آحاد جامعه بخصوص قشر روشنفکر و فهیم و عالم جامعه دانشگاهی که به تعبیر معمار کبیر انقلاب مبداء تمام تحولات کشور هستند، با مروری بر دیدگاه ها و آرای امام راحل (ره) و مقام معظم رهبری، در خلق و ظهور حماسه سیاسی پرچمداری و فرماندهی خود را به اثبات رسانند.