به گزارش گروه اقتصادی «خبرگزاری دانشجو»، علیرضا چشمجهان ضمن اعلام این خبر افزود: با قطع تردد هر 30 خطوط کشتیرانی و عدم همکاری آنها با بندرشهید رجایی، حمل محمولهها و کالاهای این بندر از طریق شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و والفجر صورت میگیرد.
چشمجهان با بیان اینکه قطع همکاری چهار خطوط کشتیرانی باقیمانده زودهنگام بوده است، افزود: از قبل اعلام شده بود که تمامی خطوط از تاریخ اول جولای 2013 یعنی 10 تیرماه امسال همکاری خود را با این بندر قطع خواهند کرد و این امر به منظور افزایش تحریمها بر علیه کشورمان بوده است.
وی با تایید این که تمامی 30 خط معتبر کشتیرانی جهان ارتباط خود را با بندرعباس قطع کردهاند، بیان کرد: از خطوط معتبر کشتیرانی که با بندر شهید رجایی همکاری داشتند، 26 خط قطع ارتباط کرده بودند که طی روزهای اخیر و قبل از موعد مقرر چهار خط دیگر هم تصمیم به قطع این همکاری گرفتند.
معاون امور کانتینر و لجستیک شرکت تایدواتر عدم تعامل خطوط بینالمللی با بندر شهیدرجایی را در جهت ایجاد تحریمهای بیشتر بر علیه کشور دانست و عنوان کرد: این که بگویند علت عدم همکاری آنها اپراتور اول بندر شهید رجایی بوده که به صورت یکجانبه تحریم شده و در فهرست سیاه قرار گرفته صحت ندارد، زیرا هر نام دیگری نیز در بندر شهید رجایی وجود داشت باز هم این اتفاق صورت می گرفت.
وی با بیان اینکه اینگونه تصمیمات که منجر به قطع روابط شده، ارتباطی با مدیریت مدیران مجموعه بنادر کشور ندارند افزود: این تحریمها در پی تحقق خواستهی آنان که همان تبادل نفت به ازای غذا و دارو میباشد صورت گرفته و با این شیوه کار خود را دنبال میکنند.
چشمجهان خاطرنشان کرد: هرچند متولیان امر میتوانستند با تصمیمات متدبرانه از سرعت ترک خطوط بینالمللی از بندرعباس نقش به سزایی داشته باشند، اما این تدبیراندیشی از سوی آنان مشاهده نشد.
تردد خطوط کشتیرانی خارجی به بندر شهید رجایی بطور کامل قطع شد و به دنبال تحریمهای ظالمانه غرب تنها 4 خط کشتیرانی خارجی باقیمانده بود که به بندر شهید رجایی بعنوان بزرگترین بندر تجاری ایران تردد داشتند و از ابتدای هفته جاری با تغییر مسیر از حضور در این بندر خودداری کردند.
پیش از این نیز 26 خط کشتیرانی خارجی در این بندر تردد داشتند که به این ترتیب همکاری و تردد هر 30 خط کشتیرانی خارجی با ایران قطع شده است.