به گزارش گروه فرهنگی«خبرگزاری دانشجو»، مرکز آفرینشهای فرهنگی، هنری کانون روز 16 تیر شاهد برگزاری مراسمی بود که در آن از مربیان و کارشناسانی تقدیر میشد که مسوولیت اصلی کشف و پرورش خلاقیتهای کودکان و نوجوانان ایرانی را در بیش از 870 مرکز فرهنگی، هنری کانون سراسر کشور بر عهده دارند.
در این آیین با اهدای لوح سپاس و هدیهای نقدی از 11 مربی هنری پاره وقت، 2 مربی ادبی پاره وقت، 22 مربی فرهنگی، 33 مربی مسوول، 6 کارشناس استانی، 2 کارشناس ستادی و 2 کارشناس پیشکسوت و بازنشسته قدردانی شد.
این مربیان و کارشناسان موفق طی فرآیند مشخصی مرحله به مرحله مورد ارزیابی شغلی طی یک سال قرار میگیرند و در نهایت به عنوان نمونه معرفی میشوند.
در این میان نرمافزاری نیز برای ساماندهی روند معرفی مربیان نمونه به صورت برخط(آنلاین) در همین مراسم رونمایی شد تا از این پس مراحل ارزیابی مربیان کانون دقیقتر و منسجمتر از پیش صورت بگیرد.
معاون فرهنگی کانون در آیین معرفی این مربیان نمونه کانون، مربی را شاه کلید انجام رسالتهای کانون دانست و تاکید کرد که این مربیان به انگیزههای کافی نیازمند هستند.
محمد باقر آدوسی افزایش ارتباطات انسانی و امنیت شغلی و تامین حقوق کارکنان را از جمله نتایج معرفی مربیان نمونه برشمرد.
وی توضیح داد که شاخصهها و مولفههای ارزیابی این مربیان تغییر کرده است و این امر بر اساس ساختار یا روابط سازمانی صورت میگیرد و نظر پایانی را مدیران ستادی تخصصی یا مدیران استانی خواهند داد.
معاون فرهنگی کانون به تغییر دیگری در این روند نیز اشاره کرد و گفت در گذشته هریک از مربیانی که به عنوان نمونه انتخاب میشدند، تا سه سال از گردونهی این ارزیابیها خارج میشدند ولی در شیوه جدید با اعتقاد به ایدهی بهبود مستمر، این امر تغییر کرده و یک فرد ممکن است چند سال پیاپی نیز به عنوان مربی یا کارشناس نمونه معرفی شود.
در این آیین مدیرعامل کانون نیز طی سخنانی به اهمیت ارایهی الگو به کودکان و نوجوانان تاکید کرد و گفت: انسان هم مایل است که خود الگو باشد و هم از الگوهایی در زندگی تبعیت کند این مهم باعث تنظیم روابط فرد با افراد و در نهایت تنظیم شیوهی زندگی خواهد شد.
سیدصادق رضایی میل به الگوپذیری را کششی درونی دانست که جنبهی تربیتپذیری انسان را تقویت میکند و از همین راه است که میتوان دست به تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان زد.
وی با اشاره به اهمیت توجه به فطرت پاک کودکان یادآور شد که اگر الگوهای مناسبی به کودکان ارایه شود و موانع و مزاحمتهایی در این مسیر ایجاد نشود بیتردید این پاکی در وجود آنان باقی خواهد ماند و امیال الهی و فطری شکوفا خواهد شد.
رضایی خاطر نشان کرد که مربیان کانون به صورت دقیق و مشخص با همین جنبهی فطری کودکان سرو کار دارند و مجموعه عوامل برای پرورش فکر مخاطبان در اختیار آنهاست.
در این آیین، قصهگویی یک مربی کانون با زبان اشاره (ویژه ناشنوایان) مورد توجه جمع قرار گرفت.
طاهره بشیر مربی کانون تهران که سالهاست به عنوان یکی از مربیان مراکز فراگیر به کودکان دارای نیازهای ویژه خدمت میکند در پایان قصهگویی خود اظهار امیدواری کرد که روزی تمامی کتاب خانههای کانون در سراسر کشور فراگیر شوند.
مراکز فراگیر در کنار دیگر اعضای کانون به کودکان نابینا، ناشنوا و معلول جسمی حرکتی نیز خدمات فرهنگی، هنری ارایه میدهد.
این مربی کانون در پایان گفت برای ارتباط با کودکان ناشنوا نیازی به زبان اشاره نیست بلکه باید با رویی گشاده از آنان در کتابخانههای کانون استقبال کنیم.
در این آیین سامانه ارزیابی و انتخاب مربیان و کارشناسان نمونه کانون توسط مدیرعامل کانون رونمایی شد.
به گفتهی مهدی عظیمیپور کارشناس کانون استان آذربایجان شرقی و طراح این سامانه، دریافت امتیازها، جدول پستهای سازمانی، استفاده به صورت تک کاربر یا چند کاربر، تبادل اطلاعات درمحیط وب و به روز رسانی آن، تهیه خودکار نمودار و بررسی آماری و ضریب امنیتی بالا از جمله ویژگیهای این سامانه است.
مراسم بیستمین دوره معرفی مربیان و کارشناسان نمونه کانون سراسر کشور همزمان با برگزاری شانزدهمین جشنواره کتاب کودک و نوجوان برگزارشد.
در همین زمینه به تمامی برگزیدگان علاوه بر لوح سپاس یک عنوان کتاب از سوی معاونت فرهنگی کانون و یک کتاب از سوی دبیرخانه جشنواره کتاب اهدا شد.
در این مراسم همچنین از دو عنوان کتاب جدید کانون با نام «آذریاد» مجموعهای از 10 قصه زنده یاد مهدی آذریزدی و «درآمدی بر بازنویسی و بازآفرینی» نوشته اسدالله شکرانه رونمایی شد.
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دارای بیش از 870 مرکز فرهنگی، هنری ثابت، سیار شهری و روستایی و کتابخانهی پستی در سراسر کشور است.