به گزارش گروه اقتصادی «خبرگزاری دانشجو»، بر اساس آماری که روز سهشنبه از سوی انجمن خودروسازان اروپا منتشر شد، ماه ژوئن امسال یک میلیون و 175 هزار و 363 خودرو در اروپا به فروش رفت در حالی که این رقم در دوره مشابه پارسال یک میلیون و 254 هزار و 22 دستگاه بود.
در شش ماه نخست سال 2013 فروش خودرو در 27 کشور عضو اتحادیه اروپا بهعلاوه کشورهای عضو انجمن تجارت آزاد اروپا با شش و هفت دهم درصد کاهش به 6 میلیون و 436 هزار و 743 دستگاه رسید.
بازار اروپا بدین ترتیب هیچ نشانهای از احیا از خود نشان نمی دهد. بازار خودرو اروپا سال 2012 بدترین سال خود را در 17 سال اخیر تجربه کرد.
بازار آلمان که در سال 2012به نسبت بقیه کشورهای اروپایی وضعیت بهتری داشت، ماه ژوئن چهار و هفت دهم درصد کاهش فروش داشت و فروش خودرو در فرانسه و ایتالیا به ترتیب هشت و چهار دهم و پنج و پنج دهم کاهش پیدا کرد.
اما بازار انگلیس که دومین بازار خودرو اروپاست، بر خلاف دیگر بازارهای اروپایی در ماه ژوئن 13 و 4 دهم درصد افزایش فروش داشت که برای ششمین ماه پیاپی اتفاق افتاد.
کاهش فروش خودرو در بازار اسپانیا هفت دهم درصد بود.
فروش خودروهای تولیدی فیات و پژو نیز ماه گذشته در اروپا به ترتیب 13 و 6 دهم درصد و 10 و 9 دهم درصد کاهش پیدا کرد.
این کاهش برای فروش اروپایی خودروهای جنرال موتورز مالک اوپل نه و نه دهم درصد و برای فولکس واگن شش و شش دهم درصد بود.
فورد با فروش 90 هزار و 629 دستگاه خودرو در اروپا شش و نه دهم درصد افزایش فروش را در ماه ژوئن به ثبت رساند اما در مجموع شش ماه نخست سال فروش فورد 10 درصد کاهش پیدا کرد.
در بین مارکهای لوکس، مرسدس ماه ژوئن دو درصد افزایش فروش داشت اما ب ام و هفت و هفت دهم درصد و آئودی هشت و نه دهم درصد کاهش فروش را به ثبت رساندند.
در بین خودروسازان آسیایی، فروش خودروهای تازه تولید هیوندای موتور کره جنوبی در ماه ژوئن هشت و دو دهم درصد و در شش ماه نخست سال سه و شش دهم درصد کاهش پیدا کرد. هیوندای سال 2012 یکی از پرفروشترین شرکتهای خودروسازی بود.