کد خبر:۲۵۲۳۰۹
ربط میان عدالت و رشد فرهنگ و هنر، با هنرمند آینده؛

مسئولیت مرگ خلاقیت و هنر برعهده کیست؟

پرسش این است که مسئولیت مرگ خلاقیت و هنر و مرگ مداوم و همراه با شکنجه مدام روح و اندیشه، مرگی سخت‌تر از مرگ جسمانی، برعهده کیست؟

به گزارش خبرنگار فرهنگی «خبرگزاری دانشجو»، محمد علی علومی، نویسنده کتاب «دیو سپید» در یادداشتی به تحلیل رابطه میان عدالت و فرهنگ پرداخته و آن را در اختیار «خبرگزاری دانشجو» قرار داده است.

 

ربط میان عدالت و رشد فرهنگ و هنر، با هنرمند آینده!


الف- جمله مشهوری از برشت است که: «آن که حقیقت را نمی‌داند نادان و آن که می‌داند و انکار می‌کند، تبهکار است.» و حقیقت آن است که وضع غالب بر فرهنگ و هنر ما، سال هاست که به حال احتضار درآمده است.

 

وضعیتی که جدا از دیگر بحران‌ها نیست و بخشی از آن به سبب رویکرد مسلط در مدیریت رسمی فرهنگی است؛ چنان رویکردی که متعلق به دوره‌های تاریک و زمان غلبه سلاطین غیرایرانی نظیر سلطان محمود و سلطان مسعود غزنوی است که انگشت در جهان می کرد، قرمطی می‌‌جست و بر دار می‌کرد!

 

در آن دوران هنرمندان اصیل و اندیشمندان خردگرا مانند حکیم ابوالقاسم فردوسی و حکیم ناصرخسرو، آواره و مطرود بودند و در همان حال عده‌ای چاکران خانه‌زاد «دیگران از زر می‌زدند!»

 

و بی‌تردید باعث حیرت هر انسان آزاده دلسوز میهن و بخصوص هنرمندان وطن است که پس از صدها سال باز چاکران خانه‌زاد، امکانات و بودجه‌های میلیاردی می‌گیرند تا چند صفحه کپی تحویل دهند و به هر حال چنین رویکردهای شبه مافیایی در عرصه فرهنگ و هنر، اسباب تاسف و حتی هراس است؛ چون که ...

 

ب- آشکارا، بیشتر هنرمندان جوان، توانایی پرداخت بودجه کلاس‌های خصوصی را ندارند و متکی به آموزشگاه‌های هنری وابسته به مراکز رسمی هستند و افسوس که هر بار با هنرمندان بومی و محلی در بلوچستان و کردستان و خوزستان و ... ارتباط داشته‌ام، شنیده‌ام که کلاس‌های آموزش هنر تعطیل شده‌اند و هنرمندان اصیل و کهنه‌کار در معرض بی‌عدالتی‌ها عزلت گزین گشته‌اند و همه این فجایع به این بهانه بوده که بودجه نیست!

 

پرسش این است که مسئولیت مرگ خلاقیت و هنر و مرگ مداوم و همراه با شکنجه مدام روح و اندیشه، مرگی سخت‌تر از مرگ جسمانی، برعهده کیست؟


پ- در بخش ناشران دولتی و نیمه دولتی باز وضع از همین قرار است. یک ناشر قدرتمند بخش خصوصی با مبلغی بسیار پایین‌تر از آن چه اینک به هر نور چشمی و با هر گرایشی از این یا آن جناح داده می‌شود، کارهای عظیم چون فرهنگ چندجلدی معین را منتشر می‌کرد و الان فاجعه هولناکی است که انبوه هنرمندان جوان در گوشه و کنار میهن عاطل و باطل مانده‌اند و به سبب رویکردهای پلید و شبه مافیایی بعضی از مسئولان رسمی فرهنگی به مرگ تدریجی افتاده‌اند و هنرمندان قدیمی و اصیل و نجیب نیز خون دل می‌خورند و خاموشند.

 

ت- ابعاد فاجعه وقتی عظیم‌تر می‌شود که عده‌ای خاموشند؛ چون که از این شرایط به وفور بهره‌مند می‌شوند و عده‌ای دیگر از جماعت، مطابق مد و پسند زمانه، هر نوع آرمانگرایی را طرد می‌کنند؛ چون که در جهالت و بلاهت، میان آرمان‌هایی نظیر عدالت و .... با ایدئولوژی تفاوتی قائل نیستند.

 

این گروه جز خود و دو سه اثر بی سر و ته و مزخرف خود چیزی نمی‌بینند و از یاد برده‌اند که برای چه کسانی و چرا می‌نویسند؟ یعنی آن اصل اساسی که راهنمای خلق آثار بزرگانی چون فردوسی، مولانا، عطار و حافظ و سعدی.... بود تا روزگار معاصر و دهخدا و بهار و نیما و اخوان ثالث و فروغ و ...


ث- بشریت در جهت عدالت و آزادی کوشیده است تا از شرایط جنگل و خورده شدن ضعیف توسط قدرتمند بدرآید. دولت‌های مدرن در بخش‌های مختلف و از آن جمله در فرهنگ می‌کوشند تا شرایط  و امکانات مساوی در اختیار همه بگذارند و نه چاکران و همپالگی‌های میان مایه را سیر سازند و فربه و چشم به روی استعدادهای درخشان هنر و فرهنگ، خاصه در مراکز دور از پایتخت ببندند. چنین است که مثلاً دودوک، ساز ارمنی در سطح جهانی می‌درخشد.


سرانجام: صدها چون این مقاله ناقص و نارسا هیچ فایده‌ای ندارند؛ آن را برای نسل‌های آینده نوشته‌ام تا بدانند که پدرانشان چه عذابی را تحمل می کردند تا انسان را رعایت کنند و آن معدود قلندرانی بودند که بی هیچ ادعایی، از جهانی چنین پلید و آغشته به بوی تعفن دلالی در عرصه هنر و آل کاپون‌های قلم به دست، گذشته بودند تا شرف آزادگی را پاس بدارند و باری به هر حال و به قول فرانتس فانون: «این بیان آدمی است که از جهان خود به تنگ آمده است.»

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار