حجت الاسلام روح الله بیگی در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی «خبرگزاری دانشجو»، در ارتباط با موضوع خودرو و گرانی های اخیر گفت: صنایع خودروسازی کشور به جهت پوشش حجم قابل توجه از نیروی کار بصورت مستقیم و غیر مستقیم و همچنین به دلیل تامین بخش بزرگی از نیازهای مردم و نیاز صادرات محدود مورد حمایت دولت ها بوده اند از طرفی بحث قیمت مناسب خودرو نیز همیشه مورد توجه بوده است فلذا لازم است قیمت گذاری خودرو و حمایت از خودروسازان و توانمند سازی صنایع خودروسازی در هر برنامه ای بصورت یکجا دیده شوند.
نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: بی شک بهبود وضعیت خودروسازان و ایجاد شرایط رقابتی خودبخود باعث بهبود کیفیت و کاهش قیمت ها خواهد شد. ایجاد تناسب بین قیمت خودرو ،هزینه ها و سود منطقی و انتظارات قیمتی مردم بسیار ضروری است. چرا که موفقیت خودروسازان یا عدم موفقیتشان ،کل کشور را تحت تاثیر قرار میدهد.
وی افزود: افزایش هزینه های خودروسازان بخشی مربوط به افزایش قیمتهای مواد اولیه و سایر هزینه های ناشی از نوسانات ارزی است و بخش دیگر مربوط به ضعف برنامه ریزی و مدیریت در صنایع خودروسازی و کل اقتصاد کشور و بخش اساسی دیگر مربوط فشارها و هزینه های تکلیفی دولت می باشد.
نماینده مردم میاندوآب گفت: ساخت کارخانه در یک کشور یا استان که توجیه اقتصادی ندارد ، تحت فشار دولت صورت می گیرد و باعث کاهش سود آوری و زیان دهی واحدهای خودروسازی می شود . فشار در جهت جذب نیروهای جدید در شرایطی که تولید به سمت اتوماسیون و رباتیک حرکت می نماید ، باعث کاهش بهره وری و افزایش هزینه ها ست. بدون تردید نیروهای جدید بایستی در پروژه ها و خطوط تولید جدید با توجیه اقتصادی مناسب جذب شوند.
بیگی افزود: رویکردهای غیر واقع بینانه باعث شده است خودروهای ملی مورد پرده برداری قرار بگیرند اما در تحریم ها تمام ملی نبودن آنها ثابت شود یا اینکه خودروسازان بعنوان حیاط خلوت دولت فرض شده و فشارهای مختلف مالی و نیروی انسانی به آنها وارد شود.
نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان خاطرنشان کرد: لازم است دولت جدید ضمن انتخاب رویکرد منطقی و عالمانه به حمایت از خودروسازان بپردازد و این حمایت می تواند انتخاب مدیران مستقل و توانمند و یا کاهش منطقی تعرفه های واردات در جهت ایجاد رقا بت و یا عدم دخالت و فشارهای تکلیفی باشد. نهایتا این که قیمت گذاری از طریق شورای رقابت زمانی می تواند موثر باشد که فشار هزینه ها و تنگناها باعث کاهش تولید نشود و برای تولید توجیه اقتصادی مقبولی وجود داشته باشد. بعبارتی حمایت منطقی از خودروسازان به معنی افزایش قیمتها نیست بلکه سازو کاری است در جهت افزایش تعداد تولید با کیفیت و نهایتا کاهش هزینه ها و قیمتها در جهت رفاه حال خودروسازان وخریداران خودرو.