به گزارش خبرنگار فرهنگی «خبرگزاری دانشجو»، روز گذشته خبرنگاران چند خبرگزاری مشهور برای بازدید از پشت صحنه سریال کارا و کوشا راهی اتوبان کرج شدند. از زمانی که روابط عمومی شبکه دو سیمابه ما خبر داد، چنین بازدیدی را غریب دیدم. نه کارا و کوشا سریال معروفی است، نه کارگردان مشهوری دارد و نه شخصیت های چندان اسم و رسم داری در آن حضور دارند. وقتی به جمع دوستان دیگر خبرگزاری ها رسیدیم، آن ها نیز نه از موضوع و محتوای سریال و نه از عوامل تولید آن اطلاعی نداشتند.
به هرحال از مقابل ساختمان شبکه دو واقع در میدان آرژانتین به وسیله مینی بوسی که برایمان تدارک دیده بودند راهی استودیوی ضبط کارا و کوشا شدیم. البته به سبب نام کارا و کوشا، حدس هایی می زدیم که این سریال مخصوص کودکان است. اما پس از ورود به محل فیلمبرداری متوجه شدیم با سریال برای بچه ها روبرو هستیم.
اصلاً راستش را بخواهید چنین بازدیدی از پشت صحنه فیلم ها، سریال ها و دیگر برنامه های سینمایی و تلویزیونی معمول نیست. یعنی خبرگزاری ها و سایت ها خودشان با عوامل آن برنامه یا با روابط عمومی شبکه ها هماهنگ می کنند و به تنهایی از پشت صحنه آن ها گزارش تهیه می کنند. نه آنکه هیچ گونه بازدید گروهی انجام نگیرد، اما چندان هم زیاد نیست.
اما تمام این مقدمه ها را نوشتیم تا بگوییم چرا نوشتن چنین گزارشی در حال حاضر اهمیت دارد. و سوال اول آنکه چرا شبکه دو چنین بازدیدی را ترتیب داد و خبرنگاران را پای ضبط این سریال برد.
پاسخ ساده و کوتاه است. کودک و اهمیت دوران کودکی. ماحصل دیدار دیروز همین است که کودکان برای مردم جامعه و همچنین مسئولان اهمیت پیدا کرده اند. این جمله خبر خوبی است که البته لبه تیزی نیز دارد؛ نکند این اهتمام مسئولان و جامعه به ناکجا آباد برود. حوزه کودکان حوزه حساسی است. اگر قدری پا کج بگذارند معلوم نیست (یا شاید معلوم و عیان باشد) که چه می شود.
در دیداری که دیروز از سریال کارا و کوشا داشتیم همین مسئله را درک می کردیم. ترجیع بند تمام حرفها و مصاحبه های دیروز اهمیت و اهتمام به فرهنگ سازی مناسب برای کودکان بود.
سریال کارا و کوشا 130 قسمت است. موضوع اصلی این سریال کارآفرینی است. محوریت این برنامه دو عروسک کارا و کوشا هستند. دو عروسک دیگر نیز وجود دارد که همسایه های آنها هستند و روابط اجتماعی داخل محله از طریق آن ها صورت می گیرد. دو عروسک دیگر که رادیو و ساعت هستند از دیگر شخصیت های این مجموعه به حساب می آیند. رادیو که با نام رادی او را خواهیم شناخت نمادی از اطلاعات مفیدی است که باید به موقع دست افراد کارآفرین برسد.
به جز این 6 عروسک، شش بازیگر نیز وجود دارد. پدر و مادر کارا و کوشا، فروشنده هایی که داخل بازار هستند و یک نفر هم پیر مرد گل فروش است. مریم وطن پور، هومن رمضانی، امیر عطرپرور، باقری، مینا شجاعیان و کوشا ساعی بازیگران این سریال هستند.
روز گذشته که به محل ضبط برنامه رفتیم، پنجمین روز ضبط سریال بود. به گفته عطیه فلاح شهیدی، تهیه کننده دارا و کوشا، دو هفته پس از ضبط نیز پخش خواهد شد. البته کریمی، روابط عمومی شبکه دو می گفت این خبر چندان دقیق نیست و زمان پخش این سریال به کنداکتور شبکه بستگی دارد.
این سریال اولین برنامه در زمینه کارآفرینی کودک است که از سال 89 آغاز شده است. سال 89 یک بسته آموزشی طراحی شد که محتوای آموزشی این برنامه نیز براساس همان بسته آموزشی طراحی شد. شهیدی که از طراحان این بسته بود می گفت: ویژگی های کارآفرینی در بزرگسالان را گرفتیم و تبدیل به ویژگی کارآفرینان در کودکی کردیم. این کار برای اولین بار در جهان انجام گرفت و از اقبال خوبی نیز برخوردار شد. سپس این بسته آموزشی را محور برنامه های تلویزیونی قرار دادیم. تلاش می کنیم در تمام قسمت های برنامه این ویژگی های کارآفرینی را در کودکان افزایش دهیم. مثلاً در بزرگسالی یک کارآفرین باید ریسک پذیر باشد. ما در کودکی نمی توانیم بگوییم ریسک پذیر باش اما طبق نظریات روانشناسی یک کودک باید حس امنیت درونی و میل به تغییر داشته باشد.
سریال کارا و کوشا کودکان 4 تا 6 سال را پوشش می دهد. چون کودکان بزرگتر تا به حال برنامه های کارآفرینی را دریافت نکرده اند، کودکان تا سن 9 سال هم می توانند مخاطب این برنامه باشند. به همین جهت دو عروسک پریا و پوریا که سنشان بالاتر است را قرار داده اند تا مخاطبانی با سنین بالاتر را داشته باشند. پریا نماد کسی است که به نظم پاکیزگی توجه می کند و پوریا نیز اهل شخصیتی است که اهل همکاری است و دوست دارد به دیگران کمک کند.
فیلمنامه را نویسندگان بسیاری نوشته اند و سرپرستی نویسندگان را خود شهیدی بر عهده دارد.
دکور یک فضای محلی است و یک محله را نشان می دهد. خانم شهیدی می گفت هدفمان این بود که نشان دهیم اگر دنبال کارآفرینی هستید فرصت ها از شما خیلی دور نیستند.
به عقیده شهیدی محتوای این برنامه به گونه ای است که قطعاً بزرگسالان نیز می توانند از آن استفاده کنند. آن ها دو طول چند سال گذشته که این بسته را در مهد کودک ها اجرا کرده اند تماس های متعددی از والدین داشتند و سوال می کردند که رفتار کودکان ما عوض شده است. این تغییر رفتار خوب است یا نه؟
حین بازدید از لوکیشن کارا و کوشا زارعان، مدیر گروه کودک و نوجوان شبکه دو را دیدیم. فرصت را غنیمت شمردیم و از او در خصوص این برنامه و برنامه های کودک شبکه دو سوالاتی کردیم.
زارعان خودش مقدمتاً گفت: طبیعتاً باید برنامه ریزی و سرمایه گذاری خارق العاده ای در سه بخش خردسال، کودک و نوجوان انجام گیرد زیرا اثر پذیری این سه بخش 20 برابر بزرگسال است. فصل کارهای مقطعی و لحظه ای تمام شده و ما باید از شخصیت اسفنجی کودکان که هر مایع محتوایی را به خود جذب می کند استفاده کنیم.
زارعان ادامه داد: سریال کارا و کوشا از جمله برنامه هایی است که با همین نگاه به کارآفرینی می تواند بخشی از حماسه اقتصادی باشد. دیگر برنامه هایی که در شبکه دو تولید می شوند با همین رویکرد یعنی توجه بیشتر بر محتوا، توجه بیشتر بر خلاقیت و توجه بیشتر به کیفیت پیش می روند.
مدیر گروه کودک و نوجوان شبکه دو در پاسخ به این سوال که چرا مفهومی همچون کارآفرینی را در برنامه های خردسال گنجانده اید، گفت: در همه دنیا مباحث مربوط به کارآفرینی را از سنین خردسال آغاز می کنند. زیرا در این سن هر چیزی در سن کودک نهادینه شود، در بزرگسالی نیز از همان استفاده می کند. تصور من این است که این توجه ویژه به کارآفرینی در سن کودکی دقیقاً به هدف نزدیک است. اگر تمام کارها برای بزرگسال را تعطیل کنیم و فقط به خردسال بپردازیم اتفاقات بهتری می افتد. من دیروز در جمعی گفتم مشکل طلاق یا بزه اجتماعی را باید در خردسالی حل کنیم نه در جوانی.
احتمالاً مشهورترین بازیگر این سریال مریم وطن پور است که کودکان او را با نام خاله قاصدک می شناسند. او در خصوص کارا و کوشا می گفت: ما همواره فکر می کنیم کارآفرینی مخصوص بزرگسالان است اما در این برنامه نشان داده می شود موضوع کارآفرینی می تواند مورد توجه کودکان نیز باشد.
روابط صمیمانه و خوب گروه با یکدیگر مهمترین دلیل وطن پور برای موفقیت کار بود. به نظر او صمیمیت گروه موجب می شود انرژی بگیرد و کار را به خوبی پیش ببرند. آن ها از ساعت 3 بعد از ظهر تا 3 شب کار می کنند بنابراین همین روابط خوب گروه موجب می شود سختی کار را فراموش کنند.