به گزارش خبرنگار فرهنگی «خبرگزاری دانشجو»، علی اصغر شیرزادی در مراسم رونمایی از کتاب فصل جوانی که عصر روز گذشته در بنیاد ادبیات داستانی برگزار شد، گفت: من تقریبا تمام داستان های کوتاه و رمان های همینگوی را خوانده ام. دایره و گستره فعالیت این نویسنده متنوع است و این به وضوح در کتاب هایش دیده می شود. همینگوی درباره نوشتن با مضمون جنگ معتقد است اگر نویسنده جنگ را لمس نکرده باشد، داستانش زنده نیست و طبیعتا تاثیری هم بر روی مخاطب نخواهد گذاشت.
وی ادامه داد: برخی از نویسندگان با گذشت سالیان زیادی از جنگ جهانی توانسته اند داستان های خوبی بنویسند که البته این امر به واسطه پژوهش و اسناد و امکاناتی که در اختیار دارند، اتفاق می افتد.
شیرزادی در ادامه گفت: من با مطالعه کتاب فصل جوانی به نکات اساسی رسیدم. به عقیده من نویسنده حقیقی در مرحله اول دارای شناخت است،شناختی که اساسی، همسو و جزئی نگرانه باشد که این موضوع به میزان قابل توجهی در نویسنده این رمان وجود دارد.
نویسنده کشورمان با بیان اینکه آنهایی که شفارش نویس هستند، نتوانسته اند بدرخشند، ابراز داشت: نظرگاه، انگیزه روایت و زاویه دید از پایه های اصلی یک رمان به شمار می آیند که البته در رمان فصل جوانی به وضوح دیده می شود.
وی اظهار داشت: پی رنگ یکی از اساسی ترین عناصر داستان است که دراین رمان به صورت قدرتمند به کار برده شده است. درواقع نویسنده کتاب در به کار گیری سایر عناصر داستانی ا زجمله شخصیت پردازی، گفت وگو، کشمکش و ایجاد صحنه دقت بالایی را به کار برده که نشان از تجربه و مهارت وی دارد.
شیرزادی در همین زمینه افزود: نویسنده کتاب فصل جوانی از مهارت لازم و کافی در به کارگیری عناصر داستانی برخوردار است، وقتی نویسنده به این درجه از مهارت برسد طبیعتا میتواند به اقتضای فضای داستان از عناصر استفاده کند.
این نویسنده کشورمان ابراز داشت: رمان فصل جوانی نشان می دهد نویسنده از کسی الگو نگرفته است؛ درحالی که تعداد انگشت شماری از داستان نویسان در کشور از چنین جایگاهی برخوردار هستند. معتقدم قاسمعلی فراست به توانایی ها و محدودیت های خود واقف است.
وی ادامه داد: در گستره دنیای داستانی نویسنده رمان فصل جوانی هستی شناسی درحال شکل گیری است که متعلق به خود نویسنده است که البته فکر می کنم تعداد کمی از نویسندگان به این هستی شناسی رسیده باشند. سادگی زبانی در این رمان به وضوح دیده می شود و به خوبی می توان دریافت نویسنده از زبان چند ظرفیتی و حسی در رمان استفاده کرده است. معتقدم قاسمعلی فراست به نوعی خودبنیادی در نویسندگی رسیده؛ درواقع برای اولین بار است که می بینم یک نویسنده چند تابوی تحمیلی را با ظرافت و چاشنی های طنز شکسته باشد.
در ادامه بلقیس سلیمانی نویسنده کشورمان گفت: در تمامی کارهای این نویسنده یک ویژگی اصلی به چشم می خورد؛ در واقع داستان این کتاب از آغاز جنگ شروع شده و تا به امروز به صورت مداوم ادامه دارد.
وی با بیان اینکه نویسنده رمان فصل جوانی از روی التزام ادبی مینویسد، اظهار داشت: بیشتر کتاب هایی که تاکنون در زمینه ادبیات جنگ نوشته شده از روی تعهد بوده است. این اثر به لحاظ فرم و زمان پخته تر شده و فکر می کنم وی از معدود نویسندگانی باشد که این پختگی در اثرهایش دیده می شود.
سلیمانی با اشاره به اینکه رمان فصل جوانی خوشخوان است، افزود: به نوعی میتوان این رمان را رمان رشد تلقی کرد. رمانی که از کودکی تا لحظه مرگ یک انسان را دربر می گیرد. همچنین اگر قرار باشد رمان فصل جوانی را میان شخصیت و عمل قرار دهم درحد وسط قرار می گیرد وبه نوعی هر دو ویژگی در این اثر دیده می شود.
این نویسنده کشورمان با بیان اینکه نثر نویسنده فصل جوانی ساده و پرتحرک است، اظهار داشت: در واقع نثری که مبتنی بر ماجرا باشد پرتحرک است. البته این موضوع در اثرهای این نویسنده جریان دارد؛ خوشبخاته آقای فراست نشان داده است که در داستان هایش شخصیت ها در ماجرای داستان، واقعیت وجودی خود را به مخاطب نشان می دهند.
در بخش دیگری از این مراسم سید ابوالفضل کاظمی، راوی کتاب کوچه نقاش ها به ذکر خاطراتی از شهید چمران پرداخت و هادی خورشاهیان، نویسنده کشورمان خاطرنشان کرد: قاسمعلی فراست برای من برند نویسنده جنگ است و من افتخار میکنم که درباره جنگ می نویسم.
گفتنی است، در پایان مراسم از رمان «فصل جوانی» باحضور سید ابوالفضل کاظمی، علی خلیلی، بلقیس سلیمانی و علی اصغر شیرزادی رونمایی شد.