مجید ابهری در گفتوگو با خبرنگار فرهنگی «خبرگزاری دانشجو»، گفت: رسانه ها به عنوان ابزار اطلاع رسانی و پل اتصال مخاطبان با مراکز تولید و اقتصادی محسوب می شوند در حالی که متأسفانه در جوامع مصرفی رسانه ها نقش خود را بسیار بیشتر از یک پل ارتباطی ایفا می کنند به گونه ای که کاملاً به تسخیر سرمایه داران و تولید کنندگان درآمده و مردم را به مصرف گرایی کاذب سوق می دهد.
وی افزود: اصولاً از نگاه رفتار شناسی برخی از رسانه های تصویری و نوشتاری برای مردم نیاز کاذب ایجاد کرده و به عبارت دیگر اقلامی را که مورد نیاز اساسی جامعه نیست تبلیغ می کنند که البته این موضوع باعث می شود براساس تبلیغات و تکرار مصرف آن کالا برای مخاطب ملکه ذهنی شده و وی را به خرید و مصرف این گونه اقلام تشویق نماید.
ابهری با اشاره به اینکه نقش رسانه ها در آشناسازی مخاطبان با تولید و مصارف مختلف تاثیر گذار است، افزود: البته رسانه باید این نقش را فقط در حد اطلاع رسانی ایفا نماید و تا حدی باشد که منجر به القای مصرف، تشریفات و ایجاد مصرف گرایی نشود.
وی مصرف گرایی را یکی از عوارض رفتاری رسانه ها و تبلیغات رسانه ای دانست و ابراز داشت: در هر جامعه ای به ویژه جامعه ما تبلیغ کالاهای بیگانه میان فیلم ها و سریال ها رواج یافته است، البته این تبلیغات به دو نوع مستقیم و غیرمستقیم صورت می گیرد در تبلیغات مستقیم با نام و مشخصاتی یک کالا را به مخاطب معرفی می کند و در نوع غیرمستقیم برخی از اقلام در فیلم ها و سریال ها به صورت مکرر مورد استفاده قرار می گیرد تا در ذهن مخاطب ملکه شده و او را به سمت مصرف این گونه کالا هدایت کند.
استاد دانشگاه شهید بهشتی گفت: اساسی ترین رسانه برای تبلیغ در جامعه تلویزیون است در واقع به علت هزینه بالای تبلیغات در تلویزیون و از طرفی اعتماد مردم به این رسانه ملی کالاهای که در تلویزیون تبلیغ می شوند از جایگاه قابل توجهی در فروش برخوردار خواهند شد البته ممکن است در میان آنها کالاهای تقلبی، غیرقابل مصرف و زیان آوری وجود داشته باشد.
ابهری در پایان خاطرنشان کرد: معتقدم تلویزیون و رادیو نباید تنها به واسطه درآمد دست به تبلیغ کالا بزنند بلکه باید در مقابل کالاهای تبلیغاتی و جامعه احساس مسئولیت کنند.