نویسنده و پژوهشگر ادبیات داستانی گفت: متاسفانه در حال حاضر تعدادی از نویسندگان حرفهای فقط دغدغه مالی دارند و به دلیل حمایت برخی نهادها ...
به گزارش خبرنگار فرهنگی «خبرگزاری دانشجو»، زهرا زواریان در نشست عصر تجربه که عصرروز گذشته در بنیاد ادبیات داستانی برگزار شد گفت: طی سالهایی که دبیر بودم احساس کردم در کتابها به ویژه رمان دارای خلاهایی هستیم در آن زمان بیشتر آثار وارداتی بودند و فکر میکردم رمانهای موجود در بازار کتاب برای افراد جامعه به ویژه دختران جوان و نوجوان بدآموزی به همراه دارد با این دغدغه وارد کلاسهای حوزه هنری شدم و در جلسات استادانی که نویسندگی را با انقلاب شروع کردند پذیرفته شدم نجوای حریر به عنوان اولین داستانم محسوب میشود.
زواریان با اشاره به انیکه در حال حاضر کارگاههای داستان نویسی جای خود را به کلاسهای داستان نوسی داده است گفت: متاسفانه هنر داستان نویسی در حال حاضر درگیر فرم و تکنیک شده است ما ملاحظات تکنیکی را که به هنرجویان داستاننویسیمان دیکته میکنیم در ادبیات دنیا مشاهده نمیشود نویسنده باید از جسارت برخوردار باشد و این جسارت به معنای شجاعت و نترسیدن از بیان افکار و احساسات خواهد بود.
وی ادامه داد: سختترین کاری که یک نویسنده باید بدان پایبند باشد این است که به یک موضوع از چه زاویهای نگاه کند و چه طور نگاه کند تا تاثیرگذار باشد و داستان از ساختار قوی برخوردار شود من همیشه خلا حضور استاد را در زمان خودم حس کردم شاید اگر نسل ما استادان جدیتری داشت وضعیت داستان نویسیهای انقلاب در حال حاضر بهتر بود.
نویسنده کشورمان یکی از آسیبهای جدی حوزه ادبیات تقلید از آثار سایر نویسندگان دانست و ادامه داد: خواندن آثار دیگر برای نویسندگانی که به تازگی شروع به نوشتن کردهاند به نوعی کمک خواهد بود اما به شرط اینکه از آثار آنها تقلید نشود متاسفانه در حال حاضر بسیاری از آثار شبیه به هم هستند و از طرفی در سالهای اخیر بیشتر روی فرم تاکید میشود که بر مبنای آن شخصیتها و فضاها شبیه به هم قرار میگیرند این موضوع باعث شده شاهد افت خلاقیتها و زمینه بروز خلاقیت در جامعه باشیم.
زواریان عنوان کرد: یکی از مشکلات هنرمندان روزگار ما این است که عالم مشخصی برای خود ندارند در واقع نویسنده باید به خودآگاهی و آگاهی از جهان پیرامونش رسیده باشد در حال حاضر شر ایط جامعه و روزگار به گونهای است که با هجوم رسانهها روبرو هستیم و اطلاعات مدام ذهن مخاطبان را بمبباران میکند درحال حاضر متاسفانه تعدادی از نویسندگان حتی نویسندگان حرفهای فقط دغدغه مالی دارند و به دلیل حمایت برخی از نهادها سفارشی نویسی رواج یافته اخلاص در نوشتن کم رنگ شده و در نهایت اشتیاقی برای خواندن کتاب ایرانی وجود ندارد.
نویسنده خاتون عشق ادامه داد: در حال حاضر مثل همه چیزهایی که شکل بازاری به خود گرفته برخی از نویسندگان هم بازاری شدهاند البته این موضوع در میان نویسندگان دنیا همه دیده میشود معتقدم نویسنده باید حرفی برای گفتن داشته باشد و براساس آن بنویسد به عنوان مثال در جشنواره داستان نویسی که در کردستان برگزار شد حضور داشتم هنرجوهای جوان به ویژه دختران شرکت کرده به صورت حرفهای داستان مینوشتند داستانهایشان برگزیده جشنواره میشد و امکانات مالی در اختیار آنها قرار میگرفت آنجا بود که با پدیدهای به اسم داستاننویسیهای جشنوارهای آشنا شدم فکر میکنم در این صورت درد و احساس نیازی برای نوشتن حس نشود و داستان از وجه تاثیرگذاری برخوردار نگردد.
زواریان با اشاره به اینکه جریانات سیاسی و اجتماعی تاثیرات زیادی بر روی نویسندگان میگذارد گفت: همیشه سعی کردهام با شخصیتهای کتابم نسبت وجودی ایجاد کنم و گاهی خودم را به جای شخصیتهای داستان بگذارم یک نویسنده هنگام نوشتن از زندگی روزمره خود فاصله میگیرد و فکر میکنم این موضوع طبعاتی را در زندگی وی به همراه داشته باشد به همین خاطر همیشه سعی کردهام کمتر بنویسم.
نویسنده و پژوهشگر ادبیات داستانی تصریح کرد: زبان در داستان نویسی خیلی مهم است و به عنوان اولین عاملی محسوب میشود که با مخاطب ارتباط برقرار میکند استفاده از زبان مناسب یکی از سختترین کارهایی است که باید در رماننویسی رعایت شود در حال حاضر نویسندگان خوش فکری داریم که از قلمهای خوبی برخوردار نیستند و در مقابل نویسندگانی داریم که از نثرهای خوبی برخوردارند اما داستان خوبی ندارند.
وی با بیان اینکه شخصیت و ماجرا در یک داستان باید با یکدیگر پیش روند ادامه داد: یکی دیگر از آسیبهایی که متاسفانه در حال حاضر حوزه ادبیات داستانی را تهدید میکند عوض شدن جایگاه زن و مرد است معتقدم تفاوتهای جدی میان زنان و مردان وجود دارد پس اگر قرار باشد زنان مانند مردان حضور داشته باشند هویتهای زنانه فراموش خواهد شد.
زواریان با بیان اینکه پس از گذشت چندین سال از انقلاب اسلامی هنوز به نتیجهای نرسیدهایم که چه قدر در بیان حریمهای خصوصی آزاد هستیم ابراز داشت: متاسفانه در حال حاضر جامعه ما در این زمینه تندروی میکند افراط و تفریط زیاد است یکسری از حرمتها باید حفظ شود و نباید با به کار بردن چنین موضوعاتی داستان به سمت ابتذال حرکت کند.
وی افزود: گاهی اوقات برخی از کتابهای اروپایی از کتابهای ما خواندنیتر میشوند فکر میکنم شاید به این خاطر باشد که فرهنگ ما انسانهای پیچیدهای را تربیت میکند که اگر بخواهیم این پیچیدگیها را وارد داستان کنیم قطعا با مشکل مواجه خواهیم شد.
پژوهشگر ادبیات داستانی با بیان اینکه نویسنده محصول جامعه خودش است گفت: اگر نویسندهای افت کند دلیلش این است که جامعه افت کرده معتقدم نویسندهای که به تازگی در این راه گام برداشته باید نوشتن را از داستانهای کوتاه شروع کند تا در مهارت ساختار و نثر روان شود.
وی در پایان خاطر نشان کرد: نویسندهای که از سبک و سیاق خاص خود برخوردار باشد زمانه خود را درک کند و به عبارتی از سایر نویسندگان تقلید نکند قطعا موفق خواهد بود جلال آل احمد در زمره نویسندگانی است که زمانه خود را درک کرده بود از این رو کارهای وی ماندگار شد در نهایت باید بگویم شناخت زمانه فرم و مخاطب کتاب مجموعا باعث خواهد شد اثر ماندگاری خلق کنیم.