گروه فرهنگی «خبرگزاری دانشجو»؛ «کوله پشتی»، راهنمایی برای زندگی دانشجویی به شمار می رود؛ این کتاب یک هند بوک است، هندبوکی برای انتقال مهارت های دانشجویی.
در طول سالیان گذشته برنامه ریزی برای انتقال مهارت ها به دانشجویان جدیدالورود به انحاء مختلف صورت گرفته است؛ اما حقیقت آن است که مهم ترین مهارت و البته دور از نظر مانده ترین مهارت در این سالها، اصلی ترین مهارت مورد نیاز یک دانشجو یعنی «دانش جویی» یا مهارت درس خواندن بوده است. مهارت درس خواندن و پوهش را باید به دانشجویان جدیدالورود انتقال داد.
این کتاب ذیل چند فصل به آموزش قدم به قدم مهارت های دانشجویی به جدیدالورودها می پردازد:
دانشگاه با دبیرستان چه تفاوتی دارد؟!
1. برعکس دبیرستان که احتمالا در آنجا شما یک فرد شناخته شده با توانمندی های خاص و ویژگی های گاها منحصر به فرد بودید و همه همکلاسی ها و مسئولان دبیرستان را می شناختید و آنها هم متقابلا شما را می شناختند؛ در روزهای اول دانشجویی شما معمولا هویتی به غیر از یک عدد که به آن شماره دانشجویی می گویند، ندارید.
2. در دانشگاه نسبت به دبیرستان آزادی بیشتری را تجربه می کنید. برنامه های درسی و ساعات حضور شما در دانشگاه به اندازه مدرسه برنامه ریزی شده نیست . حال آیا برای مدیریت این آزادی بیشتر برنامه ای دارید؟
3. اساتید دانشگاه معمولا برعکس معلم های شما به شما نمی گویند چه چیز را و چطور بخوانید و فقط کلیات را می گویند؛ لذا نقش دانشجو بسیار برجسته تر از دوره دبیرستان خواهد بود. نیاز به تغییر را بپذیرید و این تغییر را فعالانه مدیربت کنید.
1. هر ترم برای گرفتن حداقل یک نمره بالای 17 (الف) برنامه ریزی جدی کنید.
2. گرفتن حتی یک نمره خیلی خوب در ترم در حفظ روحیه شما بسبار موثر خواهد بود.
3. از مهم ترین توانمندی های امروز یک دانشجو تسلط به زبان انگلیسی و کامپیوتر است.
4. سحرخیز باشید.
سیستم مطالعه سازمان یافته
یکی از موثرترین روش های کاربردی مطالعه، استفاده از سیستم سازمان یافته چند مرحله ای است که شامل مراحل زیر است: 1.آشنایی مقدماتی_مطالعه اجمالی 2. طرح سوال 3. خواندن_مطالعه تکمیلی _ خواندن سریع و با انعطاف برای تامین هدف 4. ثبت کردن درخت حافظه 5. تجزیه و تحلیل_تعمق_فیدبکهای ااطلاعاتی 6. مرور و رفع اشکال 7. تعریف کردن 8. بازبینی کردن
شرکت در کلاس، گوش دادن موثر
محققان مدعی اند که حتی در سطوح اطلاعاتی خاص وقتی که شنونده برای کسب معلومات گوش می دهد تا75درصد شنیده ها نادیده گرفته می شوند ، اشتباه درک می شوند، و یا به سرعت فراموش می شوند؛ در نتیجه توانایی گوش دادن موثر و یادداشت برداری در کلاس یکی از مهمترین مهارتهای دانشجویی است. دانشجو اگر خوب گوش نکند، آنچه را که می شنود نخواهد فهمید. گوش کردن موثر، کلید فهم تعقل است و در فرآیندهای آموزشی و یادگیری نقش تعیین کننده ای دارد. همیشه عیب از بی توجهی نیست، گاهی اوقات مشکل در بیش از اندازه گوش کردن است. آنگاه که به هریک از لغت های گوینده چنان توجه می کنیم که گویی تمام کلماتش به یکسان اهمیت دارند، نکته اصلی گوینده گم شده و درک آن ناممکن می شود. ضمنا نتیجه گیری های عجولانه از صحبتهای استاد باعث قطع ارتباط ذهنی می گردد. گوش دادن موثر وقتی اتفاق می افتد که شما کاملا با استاد و مطلب او درگیر شوید و میان تان یک گفتگوی درونی شکل بگیرد . لازمه یادگیری از سخنرانی وفق دادن خود با سبک استاد است. درحالی که استاد در تدریس است می توانید در ذهن خود به پرسشهای زیر پاسخ دهید یا پاسخهای خود را طی صحبت های او، یا به محض اینکه صحبتش را تمام کرد، یادداشت کنید. ( استاد قصد دارد با صحبتهایش به چه سوالی پاسخ دهد؟ چه جوابهای دیگری برای این سوال وجود دارد؟
... ) یادداشت برداری صحیح ، راهی درست برای تقویت تمرکز فکر و دنبال کردن عقاید و افکار گوینده است. این روش شما را وادار می کند تا شنونده ای ماهر و خلاق شوید.
یادداشت برداری موثر
بیشتر وقت خود را صرف گوش دادن و یادداشت برداری از نکات مهم و اصلی کنید. ابتدا بفهمید سپس بنویسید. کوتاه، خودمانی، تداعی کننده، عجیب و غریب بنویسید. پس از اتمام کلاس یادداشتهایتان را با یکی دو نفر از همکلاسی هایتان مقایسه کنید و تفاوت های جزوه تان را تحلیل کنید. ضمنا تاریخ هر جلسه و شماره هر صفحه جزوه را معلوم کنید. هر روز حتی الامکان پس از کلاس چند دقیقه به مرور یادداشتهایتان و تکمیل آنها اختصاص دهید. و اینکه به یادداشتها و جزوات دیگران وابسته نباشید و حتی به ضبط کردن صدای استاد عادت کنید.
و اما از هرچه بگذریم سخن دوست خوشتر است: آمدگی برای امتحان
گاه میل به پژوهش و خلاقیت باعث میشود که دانشجو تصور نماید خواندن دروس در طول تدم برای گرفتن نمرات خوب، نمی تواند هدف جالبی برای تحصیل در دانشگاه باشد. از همین جو مشکل شکل می گیرد. این قببل دانشجویان پس از گذشت یک با دو ترم و عدم توانایی در کسب نمرات خوب دچار سرخوردگی شده و خود را در برابر دانشجویان دیگر ناموفق ارزیابی می کنند. واقعیت این است که گرفتن نمرات خوب به اندازه ابداع و خلاقیت مهم است.
بدانید که اساتید از آنچه روی آن تکیه می کنند امتحان می گیرند. پس برای موفقیت در امتحانات پایان ترم: 1. بطور منظم از ابتدای هر ترم درس بخوانید 2. رفع اشکال کنید 3. شادابی در جلسه امتحان، حافظه را فعال میکند 4. در آزمون مهم این است که از معلومات خود استفاده کنیدو توانایی فراخوانی مطالب خوانده شده را داشته باشید 5. از اصول مربوط به مدیریت زمان در جلسات آزمون استفاده کنید 6. شب های امتحان تا دیر وقت بیدار نمانید!!!!!!!
حسن ختام این یادداشت، برشماری 6 عادت دانشجویان موفق است:
1.از آمدن به دانشگاه هدف دارند ،برای رسیدن به هدف نقشه دارند و آهسته و پیوسته قدم بر می دارند.
2. در صورت عدم فهم مطلب در کلاس سوال می پرسند.
3. برای یادگیری درسها و سایر مهارتها برنامه ریزی دارند.
4.قبل از شروع ترم خود را به ابزار خوب یاد گرفتن مطالب آن ترم ( اطلس، نقشه، کامپیوتر و....) مسلح می کنند.
5.بجای در رفتن از درس های سخت، آنها را به کارهای کوچک تبدیل کنند.
6. و مهم تر ار همه، دوستان خوبی دارند که خوب بوون و خوب درس خواندن را و شادی حاصل از موفقیت را مسخره نمیکنند.