به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از مشهد، حجت الاسلام عباسی عصر امروز در سلسله نشست های سبک زندگی اسلامی با عنوان انحرافات و جریان شناسی غدیر در بستر زمان در بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی این شهر بیان کرد: برخی معتقدند کلمه مولا در حدیث معروف غدیر به عنوان دوست آمده و نه به معنای سرپرست و زعامت و در اینجا این پرسش مطرح می شود که آیا چنانچه این رویداد برای یکی از خلفا رخ می داد باز هم این گونه برداشت می شد و کمله مولا به معنوان دوست به کار می رفت.
وی با بیان اینکه خلافا معتقد بودند در کلمه مولا معنای خلافت و زعامت استخراج نمی شود ادامه داد: فرهنگ روایت دوره پیامبر بعد از پیامبر به این شکل بود زیرا خلیفه دوم از همین حدیث جهت پیشبرد اهداف خود بهره برد و در اینجا این سوال مطرح می شود که چگونه این حدیث هنگامی که برای حضرت علی (ع) به کار رفت معنای دوست می داد اما برای خلفا به معنای رهبری و زعامت به کار می رفت.
کارشناس شبکه جهانی ولایت تصریح کرد: در حال حاضر اساس سخنان وهابیان به معنی کلمه مولا در حدیث غدیر و شکایت لشکر یمن هنگام تقسیم غنایم برمی گردد.
این استاد حوزه و دانشگاه با طرح این پرسش که این اختلاف معنا چه تأثیری در زندگی امروز دارد خاطرنشان کرد: دو مبنای غدیر و سقیفه ایجاد شده. مبنای غدیر مبنای خلافت الهی بر روی زمین است و انسان برای رسیدن به این اوج باید هدایت کننده ای داشته باشد.
وی ادامه داد: براساس این مبنا ما اهل سنت را تکفیر نکرده ایم و این یک مرام مشخص دارد که از غدیر شروع شده و تا ظهور امام عصر به طور کامل تحقق می یابد.
حجت الاسلام عباسی با اشاره به اینکه نقطه مقابل قضیه غدیر ثقیفه است ابراز کرد: غدیر به معنای برنامه ای برای هدایت است و سقیفه مالیت انسان را بر زمین می شناساند.
وی افزود: در حال حاضر با توسل به همین مبنا و عقیده اتفاقاتی سوریه رقم می خورد وهابیان تنها به هدف می اندیشند نه به وسیله و آنگاه است که شما جهاد نکاح را در بین وهابیون مشاهده می کنید.
کارشناس نهاد رهبری در دانشگاه ها ادامه داد: این آیین دشمنی که با حضرت علی (ع) در رفتار این وهابیون مشاهده می کنید از همان دوره وجود داشته و امروز نیز مشاهده می کنید که قبور صحابه به چه شکل تخریب می شود و منطقه زینبیه را به نام منطقه یزیدیه تغییر داده اند.
این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه موضع حضرت علی (ع) در جریان غصب خلافت موضع روشنی است گفت: اینکه مشاهده می کنید حضرت علی (ع) در جریان غصب خلافت پافشاری نکردند به دلیل جلوگیری از جنگ بود.
حجت الاسلام عباسی تصریح کرد: اهل سنتی که درایران زندگی می کردند به خصوص بعد از آمدن امام رضا (ع) به ایران کم کم به سمت شیعه کشیده شدند و قالبا گرایش های اهل بیتی پیدا کردند.
کارشناس شبکه جهانی ولایت خاطرنشان کرد: در دوره موخر مسائلی را مشاهده می کنید که متأثر از جریانات افراطی خارج از کشور هستند به خصوص هنگامی که برخی از اهل سنت های ایران برای ادامه تحصیل به خارج از ایران سفر می کنند تحت تأثیر عقاید افراطی قرار می گیرند.
وی با تأکید بر اینکه اولین دشمنان وهابیت اهل سنت هستند بیان کرد: با وجود دشمنی سنت با وهابیان مسائلی سبب شده است که این طیف منتقد کمرنگ شوند.
این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه فشار بر روی اهل سنت بسیار زیاد است تصریح کرد: هنگامی که اهل سنت سخنی بگویند به راحتی سانسور می شود بنابراین اهل سنتی که پیشگام در رد سخنان وهابیون بودند درحال حاضر ترجیح می دهند سکوت کنند زیرا جان و مال و مسجدشان را در خطر می بینند.
حجت الاسلام عباسی در ادامه با اشاره به اینکه سوریه یک دروازه ورود برای رسیدن به شیعه ایران است گفت: سوریه یک محمل برای ضربه زدن به ایران است وهابیون از تمامی نیروی خود چه داخل و چه خارج استفاده می کنند تا در ابتدا دولت سوریه در حزب الله و بعد از آن عراق و در نهایت به ایران وارد شوند.
وی در پایان در خصوص علت شکست های وهابیان در سوریه بیان کرد: تشتت و برخورد بین وهابیون اقدامات بسیار هولناک تروریستی توسط آنان و کنار کشیدن دیگر کشورها از آنان و هزینه بسیار بالایی که دیگر کشورها مجبور بودند به وهابیان بدهند از جمله علت های است که باعث شکست وهابیان در سوریه شده است.