محمد صادقی در گفتوگو با خبرنگار فرهنگی «خبرگزاری دانشجو»، درباره سینمای امید گفت: ایوبی، رئیس سازمان سینمایی در صحبت هایش از یک لفظ کلی و بسیار مثبت صحبت می کند که قاعدتاً حاکی از خصوصیات سازنده و مثبت در بستر فیلمسازی کشورمان است؛ فکر می کنم این روشن ترین استنباطی است که می توان از حرف های ایوبی داشت.
بازیگر کشورمان افزود: البته اگر بخواهیم وارد جزئیات شویم، طبیعتاً ایوبی نظرات سازنده ای را ابراز خواهد کرد، ولی من تصور می کنم سینمایی می تواند در یک بستر امیدوارکننده پیش برود که متخصصان، متولیان، کارگزاران و مسئولان امر فیلمسازی وارد کار شوند؛ چرا که فیلمسازی مسئله ای بسیار تخصصی است و کاری نیست که در واقع هر کسی ولو با حسن نیت بتواند از عهده آن بربیاید، البته داشتن حسن نیست یک وجه قضیه است و داشتن تخصص در این زمینه وجه بسیار مهم دیگر.
وی افزود: فکر می کنم در مرحله اول، سینمای امید باید در یک چارچوب تخصصی به فیلمنامه های خوب بپردازد، اصولاً اشاعه یک فیلمنامه خوب، تربیت فیلمنامه نویسان خوب، آموزش و جذب آنها و نیز فراهم کردن شرایط کاری مناسب برای آنها می تواند سنگ اول و خشت اصلی فیلمسازی در کشور را در قالب بسیار مؤثر نهادینه کند، البته نویسندگان باید به شکل تخصصی فیلمنامه بنویسند که طبیعتاً در این زمینه باید از آزادی عمل برخوردار باشند تا بتوانند به موضوعات بکر و نو بپردازند، البته باید به موضوعاتی پرداخته شود که برای مخاطب تازگی دارد، معتقدم این مسائل باید در فیلمسازی نهادینه گردد.
صادقی ابتکار را اصلی ترین مسئله در هنر، بویژه هنر فیلمسازی دانست و اظهار داشت: ابتکار در هنر، بویژه هنر فیلمسازی که مجموعه ای از هنرها را در کنار هم قرار می دهد باید مورد توجه قرار گیرد، نباید در معنای واژه سینمای امید به دنبال مسائل مبهم، استعاره ای و نمادین باشیم، به عقیده من سینمای امید در یک کلام به معنای فیلم خوب است؛ به عبارتی دیگر سینمای امید چیز پیچیده و معدن عجیبی که در جایی کشف شود، نیست؛ سینمای امید در واقع به معنای سینمای تخصصی و فیلمنامه ای است که توسط افراد کارآمد نوشته شده باشد.
بازیگر کشورمان در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا تا کنون از سینمای امید برخوردار بوده ایم، گفت: بله، تا به حال فیلم های زیادی داشته ایم که خوب بودند؛ به عنوان مثال فیلم هایی که به سایر کشورها ارسال می شود و تا کنون از تعداد مخاطبان بالایی برخوردار بوده است؛ فیلم های که در جشنواره ها منتخب مردم هستند، جوایز دریافت می کنند یا به جشنواره های خارجی ارسال می شوند از این دسته اند، البته شاید تعداد این فیلم ها درصد بالایی نداشته باشد و تعداد فیلم هایی که دارای ضعف آشکاری هستند، بیشتر باشد، اما باید گفت تا کنون فیلم خوب هم داشته ایم.
وی ادامه داد: فکر می کنم اگر ایوبی بخواهد سینمای امید را زنده کند، در واقع باید حاشیه ها را از فیلمسازی حذف کند، متاسفانه در حال حاضر فیلمسازی ما کاملاً تسلیم هجمه بسیار زیادی از مسائل حاشیه ای است، اصولاً ما ملت حاشیه پروری هستیم؛ در فضای مجازی به حاشیه هایی پرداخته می شود که باعث اتلاف حجم زیادی از فضای فکری و وقت خواهد شد، به عنوان نمونه در حال حاضر موضوع اخیر خانه سینما و مسائل مربوط به آن هجمه زیادی از حاشیه ها را به دنبال داشته که هیچ کدام از آنها، موضوعاتی مؤثر، مفید و سازنده نیست، در نهایت باید بگویم سینمای امید باید عاری از حاشیه باشد و متولیان بر روی قالبی از فیلم سازی متمرکز باشند که تخصصی، خوش بینانه، توأم با خیرخواهی و سازنده باشد.
صادقی در همین زمینه افزود: طبیعتاً هر مدیر شایسته و کارسازی به این مسئله فکر می کند و با من هم عقیده است، فکر نمی کنم کسی از حاشیه استقبال کند و علاقه مند باشد سینما را به دست افرادی بسپارد که به شکل تخصصی در این زمینه وارد نیستند.
این بازیگر کشورمان در پایان خاطرنشان کرد: سینمای امید، مترادف با سینمای خوب است؛ به عبارتی دیگر سینمایی که در آن ابتکار باشد و در یک چارچوب اصیل ایرانی حرفی برای گفتن داشته باشد سینمای امید تلقی می شود.