به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از مشهد، حسن رحیمپور ازغدی در همایش «امر به معروف، هدف نهضت حسینی» که در آمفیتئاتر دانشگاه پیام نور مشهد برگزار شد، با اشاره به مسئولیت مسلمانان در قبال موضوع امر به معروف و نهی از منکر، گفت: مسئولیتپذیری اجتماعی یا به تعبیر قرآن، امر به معروف و نهی از منکر، مسئله موضعگیری اجتماعی در برابر فساد، ستم و بیعدالتی است.
ازغدی افزود: امام حسین (ع) در این خصوص فرمودند، این سر قیام عاشورا در کربلاست است که باید به مخاطبان بیطرف و کل تاریخ منتقل شود که ما برای ثروت و قدرت قیام نکردیم، هدف ما قدرتطلبی، جاهطلبی و باندبازی نبود و برای منافع دنیوی حرکت نکردیم، هدف، دفاع از ارزشهای اسلامی و انسانی و امر به معروف و نهی از منکر بود.
همه نسبت به بروز بیعدالتی و ظلم مسئول هستیم
وی ادامه داد: اگر به زبان اجتماعی امروز توجه کنیم، نظارت و مسئولیتپذیری اجتماعی، یعنی همه چیز به همه مربوط میشود. یعنی هیچ مسلمانی نمیتواند بگوید هر اتفاقی افتاد به من ارتباطی ندارد، خدا به عنوان مسلمان به همه ما فرمان و ولایت داده که نسبت به ستم و بیعدالتی، حمله به خطوط قرمز انسانیت، ارزشهای عقلانی و آنچه که منکر دانسته میشود، بیتفاوت نباشیم زیرا همه ما مسئولیم.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، معروف را امری دانست که از طرف خداوند،عقل و فطرت انسان خوب شناخته میشود و بیان داشت: هر چه که عقل و وحی آن را انکار میکند، امری نادرست و غیر انسانی است که منکر خوانده میشود.
وی افزود: قرآن میفرماید: فرد مؤمن، جامعه دینی و حکومت دینی، هر سه مسئولند که فضای اجتماعی را برای نظارت، نقد مسئولانه و اخلاقی به روش صحیح، به دور از شانتاژ و دروغپردازی، فراهم آورند.
رحیمپور ازغدی به تعریف آزادی بیان در تفکر لیبرال اشاره و تصریح کرد: در فرهنگ اسلامی وقتی از آزادی بیان صحبت میشود، در قالب آزادی بیان برای چه چیزی و چه کسی موضوعیت پیدا میکند؛ آیا این آزادی، نشر یک گزاره دروغ و یک سری دیدگاههای نژادپرستانه است یا نه؟ دروغی که میتواند فتنه و درگیری داخلی ایجاد کند.
جهان مادی اعتقادی به ارزشهای اخلاقی ندارد
وی به تعریف جهان مادی از آزادی اشاره کرد و اظهار داشت: در جهان مادی، هرکسی معروف و منکر خود را دارد، شما حق نداری عمل من را منکر بدانی و من نیز نمیتوانم عمل شما را نقد کنم، در واقع، منکر اجتماعی یا معروف عام اجتماعی وجود ندارد. این تفکر که آزادی برایش هدف است، بدون توجه به قیود اخلاقی و این که این عمل به نفع بشر است یا نه، ادامه حیات میدهد.
عضوشورای عالی انقلاب فرهنگی، هدف قیام عاشورا را امر به معروف و نهی از منکر دانست و خاطرنشان کرد: امام حسین (ع) در خصوص قیام خود فرمودند: «اگر من هیچ تکلیفی برای قیام نداشتم، همین بس که میبینم که ارزشها را تحقیر میکنند و منکرها را به جای معروف در پیشانی جامعه قرار میدهند، ضد ارزش را جای ارزش قرار میدهند، من باید اعتراض کنم و میدانم کشته میشود»، این یعنی نهی از منکر.
وی ادامه داد: حکومتها تنها مسئول سیر کردن شکم مردم نیستند بلکه مسئول شعور و امنیت اخلاقی آنان نیز هستند، حکومت باید بر مردم نظارت داشته باشد همانگونه که مردم نیز باید بر عملکرد حکومت، خود و شبکههای اجتماعی موجود در جامعه نظارت داشته باشند.
مردم در حکومت شیعی باید مراقب نظام خود باشند
ازغدی با اشاره به حق مردم نظام شیعی در نظارت از حکومت، بیان داشت: در جامعهای که مردم آن نسبت به ضد ارزشها و طرفداران آن بیتفاوت شوند، دو اتفاق میافتد؛ اگر این حالت پیش بیاید ولو اینکه مناسک دینی خود را نیز انجام دهند، دعای آنان مستجاب نمیشود.
وی ادامه داد: این افراد به جای عمل در جهت رفع مشکلات، تنها به دعا کردن بسنده میکنند و تلاشی از خود نشان نمیدهد، خداوند دعای این افراد را گوش نمیدهد؛ دعای به جای عمل نمینشیند بلکه دعا، حامی عمل است.
جدایی دین از سیاست باعث تسلط شرارت بر دین میشود
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به اعتقاد برخی در طرح موضوع نه غزه، نه لبنان اشاره کرد و اظهار داشت: اگر جامعه اسلامی نسبت به تحولات کشورهای اسلامی دیگر بیتفاوت باشد، شرارت بر آن امت مسلط میشود. اگر بگویید دین به سیاست ربطی ندارد و خود را کنار بکشید، اینگونه نیست که سیاست نیز به دین شما کاری نداشته باشد، کسانی رسانهها، دانشگاهها و حکومت را بدست میگیرند که انسانهایی فاسد هستند.
وی بیان داشت: مسئله مهم در این موضوع، دقت عقلی در این مسائل است که لزومأ نفر آخری که منکر را انجام میدهد، شخص اصلی باشد بلکه همه افرادی که به نحوی در این امر مشارکت داشتهاند نیز مسئول هستند؛ در زیارت عاشورا میخوانیم: «نفرین بر کسانی که کشتند و ظلم کردند و کسانی که اسب ایشان را زین کرده و بر اسب آنان لجام زدند» زیرا هرکدام به نوعی مشکلی از آنان را حل کرد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به مثالی که بین مردم رواج یافته، «چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است» اشاره و تصریح کرد: چه کسی این مثال را مطرح کرده؟ از کجا آمده؟ اگر سازنده آن در شرایط مربوط، این مثال را بیان کرده، ما در موقعیتهای نادرست از آن استفاده میکنیم. چه کسی گفته چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است؟ اتفاقأ گاهی باید چراغ خانه را باز کرد و به مسجد برد.
وی ادامه داد: این امر، مصداق بارز ایثار است و ایثار، یکی از مظاهر رشد است، یعنی ترجیح دیگران به خود که انجام این عمل را از سوی امام علی (ع) و حضرت فاطمه (س) شاهد بودیم و آیهای نیز دز شأن این عمل نازل شد.
رحیمپور ازغدی به زمینههای به وقوع پیوستن واقعه کربلا اشاره و اظهار کرد: در رسیدن حکومت به دست افرادی به ظاهر دین نما و آغاز تغییر در احکام دینی، مردم تنها نظارهگر بوده و اعتراضی نکردند تا آنجایی که معاویه، نماز جمعه را چهارشنبه میخواند و مردم نیز اقتدا میکنند.
حجاب، حفظ حریم مجرای خلقت انسان است
وی، گریزی به احکام خانواده و انحرافات وارد شده به آن زد و گفت: بدن زن نسبت به مرد قداست دارد و به همبن لحاظ است که پوشش زن باید دقیقتر باشد. دلیل این امر این است که بدن مادر، مجرای خلقت انسان است، خداوند انسانهای جدید را در بدن زن خلق میکند، این بدن باید حریم داشته باشد.
ازغدی به دلیل نامگذاری فامیل فرزندان به نام پدر اشاره کرد و بیان داشت: در برخی جوامع، 75درصد فرزندان نمیدانند پدرشان کیست؛ نامگذاری فرزند به نام پدر، نشان دهنده مسئولیت داشتن پدر نسبت به آن فرزند است.
وی به جنایات بنیامیه و معاویه نسبت به امت مسلمان اشاره و تصریح کرد: یکی از جنایاتی که بنیامیه مرتکب شد، جعل گسترده احادیث، علیه حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) بود، برخی اصحاب در مقابل این کار مقاومت کرده و ترور شدند اما برخی نیز تن به این کار دادند و احادیثی موازی با احادیث بیان کننده شأن علی (ع)، برای معاویه جعل کردند که امروز باعث انحرافات فکری امت اسلام نسبت به حقانیت این احادیث شده است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد، جدایی دین از سیاست را برای اولین بار معاویه مطرح کرد که هر کسی هر دینی که میخواهد داشته باشد و با آن زندگی کند اما نباید به حکومت و حکومتداری او کاری داشته باشند، در واقع، اولین حکومت سکولار توسط معاویه تشکیل شد.