به گزارش گروه اجتماعی «خبرگزاری دانشجو»، محمد حقانی گفت: از نظر آلودگی هوا در اوضاع بدی قرار داریم و به جای راهکارهای اصولی و پایدار به یک سری کارهای ابتدایی و ضربتی مانند طرح زوج و فرد و تعطیلی مدارس می¬پردازیم که حتی در کوتاه مدت هم موثر نیستند در صورتی که برنامه¬ها باید بر اساس اولویت، اجرا شوند.
وی با اعلام این که استانداردسازی تولید سوخت و ساخت خودرو از جمله این راهکارها محسوب می¬شود، تاکید کرد: البته فراموش نکنیم که بسیاری از عوامل آلاینده، فرا بخشی و فرا منطقه¬ای هستند که به عنوان نمونه می¬توان به پدیده ریزگردها که از خارج از مرزها وارد کشورمان می¬شوند، اشاره کرد.
رییس کمیته محیط زیست شورای شهر با اشاره به این که تنها با شعار نمی¬توانیم از مردم انتظار مشارکت در کاهش آلودگی هوا را داشته باشیم، اظهار کرد: تا جایی می¬توانیم از مردم توقع همکاری داشته باشیم که به مشکل بر نخورند و به عنوان نمونه وقتی می¬توانیم از مردم بخواهیم با خودروی شخصی تردد نکنند که حمل و نقل عمومی مناسب در اختیار آن¬ها گذاشته باشیم.
حقانی با بیان این که اقدامات اصلی به منظور کاهش آلودگی هوای تهران باید با مرکزیت دولت صورت گیرد، تصریح کرد: خوشبختانه در حال حاضر بین شورای شهر و مدیریت شهری تهران با سازمان حفاظت محیط ریست تعامل خوبی وجود دارد.
وی با تاکید بر این که قرار بود از سال 91 بنزین با استاندارد یورو 4 و از سال 92 نیز با استاندارد یورو 5 ارائه شود، اضافه کرد: علاوه بر این قرار بود تولید خودروهای داخلی بر مبنای استاندارهای جهانی صورت گیرد، معاینه فنی الزام¬آور شود، خودروهای فرسوده از رده خارج گردند و تجهیزات فنی و کاتالیست تاکسی¬¬ها تعویض شوند اما کدام یک از این کارها انجام شده است؟
رییس کمیته محیط زیست شورای شهر با اشاره به این که حتی پلیس نیز ابزار قانونی لازم به منظور برخورد با متخلفانی که آلودگی تولید می¬کنند را در اختیار ندارد، اظهار کرد: نتیجه این می¬شود که هر روز شاهد تردد هزاران هزار خودرو و موتورسیکلت¬ آلاینده و دودزا هستیم که در سطح شهر تردد می¬کنند و کسی هم با آن¬ها هیچ برخوردی نمی¬کند.
حقانی با بیان این که مهم¬ترین مشکل این است که پیش از این مسئولان برای حل مشکل آلودگی هوا عزم راسخ نداشتند، تصریح کرد: اگر به همان ترتیب سابق پیش برویم، همین طور که امسال آلودگی هوا نسبت به سال گذشته بدتر شده، در سال آینده نیز نسبت به امسال بدتر خواهد شد.
وی با تاکید بر این که هم قوانین لازم را داریم و هم امکانات لازم را، اضافه کرد: آلودگی هوا را به شوخی گرفته¬ایم و با مردم در این خصوص تعارف می¬کنیم، چرا که در حال حاضر بسیاری از اقداماتی که مسئولان از روی ناچاری انجام می¬دهند، از جمله تعطیلی مدارس یا طرح زوج و فرد، صرفاً مسکّن¬های موقتی هستند که اثر آن¬ها آنی است و در نتیجه زود از بین می-روند.
رییس کمیته محیط زیست شورای شهر با اشاره به این که برای رفع مشکل آلودگی هوای تهران مدیریت شهری به تنهایی نمی¬تواند اقدام کند، اظهار کرد: به عنوان نمونه، موضوع ریزگردها، موضوعی است که در سطح ملی مطرح است و 20 استان کشور درگیر آن هستند و لذا هر اقدامی باید با محوریت دولت انجام شود و دولت محور برنامه¬های کاهش آلودگی هواست.
حقانی با بیان این که مردم نیاز به آب و هوای سالم دارند در صورتی که هوای آلوده تهران، زندگی سالم را از شهروندان تهرانی گرفته، تصریح کرد: این در حالی است که در بسیاری از موضوعات، از جمله استانداردسازی تولید سوخت و ساخت خودرو یا برنامه¬ای اجرا نکرده¬ایم و یا اگر هم برنامه¬ای اجرا شده، آن را ناقص اجرا کرده¬ایم.
وی در پایان با تاکید بر این که برنامه¬ریزی برای رسیدن به شهر الکترونیک از جمله راهکارهای کاهش آلودگی هوای تهران است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر اصلی¬ترین و مهم¬ترین راهکار کاهش آلودگی هوای تهران، تقویت و توسعه مترو است.