به گزارش خبرنگار اجتماعی «خبرگزاری دانشجو»، رحمت الله حافظی در میزگرد بررسی چالش ها و راهکارهای مربوط به آلودگی هوا با اشاره به تشکیل کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری در شورای چهارم شهر تهران گفت: برای اولین بار طی 30 سال گذشته در شورای شهر چنین جایگاهی تعریف شد تا ما بتوانیم به عنوان نماینده مردم، مطالباتی را در این حوزه از دولت داشته باشیم.
وی در ادامه به ارائه آماری از وزارت بهداشت پرداخت و گفت: طبق آمار ارائه شده در تهران سالانه بالغ بر 2700 مورد مرگ منتسب به آلودگی هوا، 2500 بستری ناشی از بیماریهای قلبی و 4525 بستری ناشی از بیماریهای تنفسی داریم.
عضو شورای شهر تهران ادامه داد: در سال گذشته 321 روز آلودگی با ذرات کمتر از 2.5 میکرون داشتیم و تعداد روزهای با هوای پاک تنها یک عدد بود!
حافظی با انتقاد از اتخاذ یکجانبه تدابیر ترافیکی بیان کرد: در تهران 88 درصد آلودگی هوا ناشی از خودروها و موتورسیکلت هاست.
وی ادامه داد: ما با اجرای طرح ترافیک تردد مردم را در مرکز شهر محدود کرده ایم، ولی غافل از این هستیم که با این کار تردد موتورسیکلت ها را رواج داده ایم.
این عضو شورای شهر افزود: یک موتور سیکلت معادل هشت خودروی یورو2 آلودگی ایجاد می کند که طبق آمار هدف از استفاده از این وسیله 32 درصد برای رفت و برگشت به محل کار، 30 درصد برای جا به جایی مسافر و 18 درصد برای حمل بار بوده است.
حافظی با انتقاد از واردات بی رویه موتورسیکلت های با کیفیت کم گفت: موتورسیکلت های ما اکثراً دوزمانه و کم کیفیت هستند که این پدیده در هیچ کجای دنیا دیده نمی شود.
وی اظهار داشت: معمولاً هر سال از اواسط آبان تا اواسط دی ماه آلودگی هوا داریم که این آلودگی به دنبال کاهش دمای هوا و روشن شدن شومینه ها و موتورخانه ها ایجاد می شود و تا به حال برای کنترل آلودگی این گونه آلاینده ها هم تدبیری اندیشیده نشده است.
عضو کمیسیون سلامت شورای شهر تهران ادامه داد: از طرف دیگر مشوق لازم برای تعویض خودرو وجود ندارد؛ برای مثال الان سه میلیون و 500 هزار تومان وام به یک فرد با خودروی فرسوده تعلق می گیرد و یک میلیون و نیم هم بابت تعویض خودرو به او اختصاص داده می شود و این فرد باید یک خودروی 25 میلیون تومانی بخرد که این ظرفیت برایش وجود ندارد.
حافظی با اشاره به اقدام اخیر ستاد حمل و نقل و سوخت در جهت افزایش وام به 12 میلیون تومان گفت: با افزایش این مبلغ به 12 میلیون تومان باز هم مشکل حل نمی شود؛ اگر این موضوع یک موضوع حاکمیتی است باید 80 درصد هزینه خودرو را پرداخت و برای تعویض خودروی فرسوده کمک کنیم.
وی گفت: در حال حاضر 50 هزار سواری غیراستاندارد در تهران تردد می کنند که 20 هزار دستگاه از آن، تاکسی است و تعداد اتوبوس های غیراستاندارد هم به 2000 اتوبوس می رسد.
این عضو شورای شهر ادامه داد: ناوگان اتوبوسرانی به علت عدم حمایت دولت افزایش عمر دارد، به طوری که در سال 88 میانگین سنی اتوبوس ها 4.6 سال بود که این عدد به 5.1 رسیده است.
حافظی گفت: در حال حاضر ناوگان اتوبوسرانی با 50 درصد ظرفیتش فعالیت می کند که طبق مصوبه مجلس برای ناوگان اتوبوسرانی 50 درصد هزینه ها به عهده دولت بود، اما دولت تعهدات خود را انجام نداد.
وی ضمن انتقاد از تعطیل بودن ستاد حمل و نقل طی سال های 91 و 92 گفت: در حال حاضر مراکز معاینه فنی غیراستاندارد هستند و حتی شاهد خرید و فروش برچسب های معاینه فنی غیرقانونی هستیم.
عضو کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران مداخله قوه قضائیه به این بحث را خواستار شد و این گونه اقدامات را قتل شبه عمد و بازی کردن با جان مردم دانست.
حافظی معاینه فنی پنج ساله را برای خودروهای تهرانی نامناسب دانست و گفت: در شهری که پنج میلیون خودرو در آن تردد می کند، معاینه فنی پنج ساله خیلی زیاد است و باید آن را به یک سال کاهش داد.
این عضو شورای شهر تهران ابراز امیدواری کرد که با فعال شدن شورای عالی محیط زیست به ریاست رئیس جمهور، از هم گسیختگی بین دستگاه های اجرایی از بین برود و جزیره ای عمل کردن آنها به حداقل برسد.