به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از یاسوج، مناظره ستار هدایتخواه، نماینده اصولگرای مجالس هفتم و هشتم و محمد علی وکیلی، مدیرمسئول روزنامه اصلاح طلب ابتکار شب گذشته در دانشگاه یاسوج برگزار شد.
هدایتخواه در این مناظره که با موضوع مبانی اصول گرایی و اصلاح طلبی برگزار شد، به قید قرعه آغازگر مناظره شد.
وی در ابتدای این جلسه بیان داشت: علاقه مند بودم کسی در این مناظره شرکت می کرد که قائل به حیات اصلاحات باشد؛ اما وکیلی در سرمقاله هایی تیتراژ پایانی فیلم اصلاحات را نواختند و عنوان کردند که اصلاحات به صورت یک جنین مرده متولد شد. پس اینجا برای فاتحه خوانی و مجلس ترحیم برای اصلاحات جمع شدیم.
عضو جبهه پایداری به اصول حاکم بر تفکر و اندیشه اصول گرایی اشاره کرد و گفت: اصولگرایان حداقل به چهار اصل در عرصه نظر باور دارند و تلاش می کنند که در عرصه عمل نیز این باور را نشان دهند و جریان اصلاحات در عمل و در نظر این اصول را قبول ندارند.
هدایتخواه افزود: اصل اسلام اصل اول است که به معنای نماز و روزه صرف نیست و برادران اصلاحات همه این موارد را دارند و به این اداب پای بندند؛ بلکه گفتمان امام و انقلاب می گوید اسلام در همه عرصه های زندگی بشر نقش دارد و باورمندی به این اصل جزو مبانی اندیشه امام(ره) است و امام بارها فرمودند که فقه تئوری کامل اداره جامعه از گهواره تا گور است و همچنین در وصیتنامه تاکید کردند که اسلام برای همه عرصه های زندگی بشر برنامه دارد.
وی ادامه داد: نظریه پردازان اصلاحات مانند دکتر سروش قایل به این اسلام نیستند و سعی کردند تا سکولاریزم را به عنوان یک مبنای فکری و عملی در جامعه تئوریزه کنند و جریان اصلاحات آنها را به عنوان مرجع خودش می داند. سعید حجاریان سکولار شدن جامعه را یک فرایند دانست که حتما باید طی شود. حسین مرعشی می گفت که اسلام برای سیاست و اقتصاد و این گونه مسایل برنامه ای ندارد و آقای آقاجاری دین را نه تنها افیون توده ها که افیون حکومت ها هم می داند.
عضو جبهه پایداری به اندیشه های خاتمی در این خصوص اشاره کرد و گفت: خود خاتمی می گوید: توسعه به معنای امروزش، میوه و یا شاخ و برگ درخت تمدن جدید است. اگر آن تمدن آمده، توسعه هم خواهد آمد و به این معنی سخن کسانی که می گویند ابتدا باید خرد غربی را پذیرفت تا توسعه بیاید، سخن بیراهی نیست و این سخن را کامل کنم که علاوه بر خرد و بینش غربی، باید منش غربی متناسب با این بینش را نیز پذیرفت.
محمد علی وکیلی در ابتدای این مناظره با انتقاد از شیوه بحث گفت: پس از سه دهه حکومت کردن و دیالوگ رسمی داشتن امروز سخن از باید و نبایدهای نظری گفتن موجه نیست؛ بلکه امروز باید کارنامه هر کدام را بالای سر بگیریم و مردم آن را به محک بگذارند.
وی افزود: امروز مثل دهه 60 بر اصول نظری و انتزاعی پای فشردن صورت مسئله را پاک کردن است و چیزی را عوض نمی کند.
مدیرمسئول روزنامه ابتکار به کارنامه مدیریتی کشور اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه اصولگرایی ظرف سه دهه گذشته بخش اصلی بدنه حاکمیت را از آن خود داشته؛ اما آیا حالا باید از داشته ها یا اندیشه ها گفت؟ زمان اجازه نمی دهد که از اندیشه ها بگوییم و در گذشته ها ذیل یک تابلویی بایستیم که از واقعیت فاصله ها دارد.
وکیلی به تعریف اصلاح طلبی پرداخت و گفت: اصلاح طلبی گوهر ماموریت پیامبران است و پایه مسلمانی است و مسلمانی همان گونه که مرحوم مطهری و قرآن هم فرمودند، به اصلاح طلبی اش است.
وی ادامه داد: اصلاح طلبی بدون مبنا و اصول ممکن نیست و اصولگرایی نیز بر آنچه تا حالا ادعا کرده، دچار پارادوکس کامل است.
این اصلاح طلب به یادداشت های خود بعد از فتنه 88 اشاره کرد و گفت: در آن یادداشت ها نوشتم که این عرصه را این چنین پیش آوردن حتما مرگ مغزی برای جریان اصلاح طلبی است؛ اما معنایش این نیست که جریان اصلاح طلب رو به مرگ است؛ بلکه معنایش این است که صحنه برای مرگ مغزی اصلاح طلبی مهندسی شده است.
وکیلی با اشاره به شور و هیجان دانشجویان و غیردانشجویان حاضر در سالن گفت: قبل از اینکه بالا بیایم، خدمت هدایتخواه عرض کردم آقای دکتر همیشه این جلسات این گونه پر شور برگزار می شود یا اکنون.
وی با اشاره به سخن قبلی خود در مورد وضعیت دانشگاه گفت: اگر ظرف این هشت سال دیوارهای آهنین دانشگاه شکسته می شد و دانشگاه کارکرد دانشگاه پیدا می کرد و دانشجو فرصت اظهار نظر پیدا می کرد، حتما این انرژی تخلیه شده بود و دوستان این چنین با اشتها و هیجان به خودشان زحمت نمی دادند. اما باز مبارک است و این از سحر است.
مدیرمسئول روزنامه ابتکار اسلام را برنامه جامع برای اداره زندگی دانست و گفت: اسلام برنامه جامع برای اداره زندگی و قابلیت پاسخ به نیاز بشر از بدو تا ختم را دارد اما کدام اسلام؟
وکیلی ادامه داد: ما در مغرب زمین در روزگارانی اندیشه کاتولیکی ساحت زندگی را از مردم صلب کرد و آنچنان بر روح و جان مردم غلبه کرد و فرصت اندیشه و خرد را از مردم گرفت؛ به گونه ای که انفجار خردمندی علیه کلیت دین رخ داد.
وی افزود: آنچه که در مغرب زمین اجرا شد، مسیحیت حقیقی نبود و انفجار هم علیه مسیحیت حقیقی نبود؛ بلکه علیه قراِئتی بود که همچون شمشیر سلاطین در نقطه مقابل حقوق بشر و حقوق انسانی قرار داشت.
وکیلی افزود: با چه ضمانتی ما باید قرائت آقای مصباح از اسلام را عین اسلام ناب قلمداد کنیم؛ اما قرائت آقای خاتمی را قرائت سکولار؟
وی به بیان تعریفی از سکولاریسم پرداخت و گفت: معنای رویه سطحی سکولار جدایی دین از سیاست است؛ اما رویه خطرناک و تاثیرگذار و امروزی سکولار ناتوانی دین در اداره جامعه و فدا کردن دین به پای قدرت و سیاست و دنیا است.
این روزنامه نگار اصلاح طلب افزود: ایستادن پشت تابلو اسلام سیاسی و اسلام پاسخگو ادعایی است که هر کسی می تواند چنین ادعایی کند؛ اما ملاک برای صحت و توانمندی این ادعا میدانی است که ملت به بهای انقلاب و خون های پاک داده است.
وکیلی با اشاره به شیوه بحث خود در مورد اصلاح طلبی تصریح کرد: روی اسامی به هیچ وجه بحث ندارم؛ چون ملاک اصلاحطلبان نیست و ملاک اصلاح طلبی است.
وی افزود: گفتمان اصلاح طلبی از ابتدا قائل به توانمندی اسلام در اداره جامعه بود و مبنای آن هم فقه پویا بود و ریشه تقسیم بندی سیاسی جامعه ما از آنجا بود.
این اصطلاح طلب ادامه داد: جریانی به نام جریان خط امام بر اساس اندیشه امام با مدل فقه حکومتی و توانمندی فقه حکومتی در احکام ثانویه این جریان شکل گرفت و در نقطه مقابل جریان فقه سنتی و فقه جواهری شکل گرفت و به مرور در ساحت سیاست به روی هم چنگ انداختند و بعدها نام عوض کردند و جریان خط امام شد اصلاح طلبان و جریان مقابل اصولگرایان.
وکیلی ادامه داد: آنچه را اصلاح طلبان از ابتدا خلق کرند، امروز شما به نام خود مصادره کردید و پای عملکردش نماندید.
وی افزود: ملاک نمره افکار عمومی است و هرگاه فرصت فراهم شده، افکار عمومی موضع خودش را اعلام کند، موضع خودش را اعلام کرد که 24 خرداد آخرین امضایی بود که ابلاغ شد.
ایجاد محدودیت در برگزاری مناظره در دولت جدید
هدایتخواه در وقت سوم مناظره با گلایه از وکیلی بیان داشت: در رابطه با این جلسه اقای وکیلی رعایت امانت نکردند و پاسخ مرا نگفتند، من جواب دادم هرگاه مناظره بوده همین جور بود و چندین مناظره فقط شخص بنده با چهره های اصلاح طلبی از جمله آقایان زیباکلام و کواکبیان در یاسوج و جاهای دیگر کشور داشتم.
وی ادامه داد: مناظرات پیش از این وجود داشت و شلوغ تر نیز برگزار می شد؛ البته انتظار داشتیم که مکان وسیع تری برای مناظره در نظر گرفته می شد که دانشجویان علاقه مند اذیت نمی شدند.
این نماینده سابق مجلس افزود: شواهد و قراین حاکی از این است که آقایان وقتی برای اجرای برنامه به مسئولان فعلی مراجعه کردند، آنها شرط و شروطی گذاشتند که محدودیت هایی ایجاد کردند.
هدایتخواه با انتقاد از برخی سخنان وکیلی گفت: آقای وکیلی فرمودند به عملکرد بپردازیم، کاری به مبانی نداشته باشیم. از نظر منطقی هر عملکردی ریشه در مبانی دارد؛ موضوع مناظره هم همین است و باید به احترام برگزار کننده به موضوع بپردازیم.
وی به دولت های بعد از انقلاب اشاره کرد و گفت: بعد از انقلاب پنج دولت (به جز دولت های اولیه انقلاب مثل دولت شهید رجایی) داشتیم که هشت سال اول میر حسین موسوی، هشت سال دوم آقای هاشمی رفسنجانی و هشت سال سوم آقای خاتمی است که هر سه از چهره های اصلی جریان اصلاحات هستند و فقط هشت سال قدرت اجرایی در طول بعد از انقلاب به دست اصول گراها افتاد.
عضو جبهه پایداری افزود: در 24 سال یک طبقه برخورداری شکل گرفته بود که دست انداخته بودند به منابع قدرت و ثروت و اطلاعات که در مقابل جریان اصول گرایی و دولت احمدی نژاد نتوانستند، تحمل کنند و در آخر فتنه 88 را ایجاد کردند، برای اینکه بتوانند این حرکت را با کندی مواجه کنند.
هدایتخواه ادامه داد: من از کارنامه شش سال اول دولت اصول گرایی دفاع می کنم و کارنامه همین شش سال را در مقابل 24 سال آقایان بیان می کنم.
وی افزود: اگر کسی باید جوابگو باشد، اصلاح طلب ها هستند که دولت ها در دست آنها بود و حتی هیچ استاندار اصول گرایی تا شروع دولت احمدی نژاد در استان ما نیامد.
این نماینده اصولگرا به برخی موضع گیری های وکیلی اشاره کرد و گفت: این حرف هایی که آقای وکیلی می زند، نظرات شخصی وی است و ربطی به جریان اصلاحات ندارد؛ چون باید مستند باشد. اصلاح طلبی چیزی روی هوا نیست و مبانی اصلاح طلبی را سران اصلی فکری و سیاسی آن بیان می کنند.
فاصله گرفتن وکیلی از اصلاحطلبان را به فال نیک می گیریم
هدایتخواه افزود: اگر وی می گوید که اصلاح طلبان قائل به اسلام برای اداره جامعه هستند، ادعای شخصی خودشان است و ما به فال نیک می گیریم که نوعی فاصله گرفتن از مبانی فکری اصلاح طلبان امروز است.
وی ادامه داد: اصلاح طلبی شعار همه انبیا بود؛ اما قرآن می فرماید برخی ادعای اصلاح طلبی می کنند؛ اما افساد می کنند.
نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی با اشاره به افکار و اندیشه های امام بیان داشت: امام در مورد فقه سنتی و پویا فرمود که فقه جواهری ما خودپویا است.
هدایتخواه به برداشت برخی از پویایی فقه اشاره کرد و گفت: معنای پویا کردن فقه این است که ما فقه را جوری تبیین کنیم که با مبانی فکری سکولاریزم و لیبرالیزم سازگار باشد که به معنای بی محتوا شدن فقه است و اینگونه هم شد و طرفداران فقه پویا سر از سکولاریسم در آوردند و در فتنه 88 اعلام کردند که این نظام پاسخگو نیست و به دنبال براندازی این نظام بودند.
وی دومین اصل اصولگرایی را انقلاب اسلامی و حوزه ماموریت آن برشمرد و گفت: ما انقلاب اسلامی را نقطه کانونی تحول در جهان امروزی و آغاز حرکتی می دانیم که می خواهد با زمینه سازی در سراسر جهان، جهان را به نفع اسلام تغییر هد.
این فعال سیاسی ادامه داد: ما بر اساس اندیشه امام انقلاب اسلامی را نقطه آغازین ظهور امام زمان می دانیم و امام فرمود: مسئولان ما باید بدانند که انقلاب ما محدود به ایران نیست. انقلاب مردم ایران نقطه شروع انقلاب بزرگ جهان اسلام به پرچمداری حضرت حجت (عج) است که خداوند بر همه مسلمانان و جهانیان منت نهد و ظهور و فرجش را در عصر حاضر قرار دهد.
هدایتخواه افزود: اصلاح طلبان بارها عنوان کردند که ما به دنبال صدور انقلاب نیستیم و می خواهیم مشکلات داخلی مردم را حل کنیم و کاری به کار صدور انقلاب نداریم و نباید به دنبال صدور انقلاب باشیم.
نامه ذلت بار دولت اصلاحات برای آمریکا
وی تصریح کرد: دولت اصلاحات در سال 2003 نامه به دولت آمریکا می نویسد که نقطه اوج ذلت و خواری بود، نامه به صورت غیرعلنی از طریق سفارت سویس از طرف صادق خرازی ارسال شده بود و ایران تعهد کرده بود که در مقابل خارج شدن موضوع هسته ای از دستور کار حتی از حمایت فلسطین و لبنان نیز دست بردارد و با آمریکا در عراق نیز همکاری بکند و کاری به کار صدور اندیشه انقلاب نداشته باشد.
نماینده دور هفتم و هشتم مجلس اصل سوم اصولگرایی را استکبار ستیزی و نوع نگاه به غرب و امریکا دانست و گفت: ما بر اساس مبانی انقلاب اسلامی و امام سرستیز با ظالمان عالم داریم.
هدایتخواه افزود: اما در جای دیگری فرمود: همه توطئه های جهانخواران علیه ما از جنگ تحمیلی گرفته تا حصر اقتصادی و غیره برای این بوده است که ما نگوییم اسلام جوابگوی جامعه است و در مسائل و اقدامات خود از آنان مجوز بگیریم و بعد می فرماید: ضرورتی نیست که در چنین شرایطی ما به دنبال ایجاد روابط و مناسبات گسترده باشیم؛ چرا که دشمنان ممکن است تصور کنند که ما به وجود آنان چنان وابسته و علاقه مند شدیم که از کنار اهانت به معتقدات و مقدسات دینی خود ساکت و آرام میگذریم.
وی ادامه داد: آنان که هنوز بر این باورند و تحلیل میکنند که باید در سیاست و اصول و دیپلماسی خود تجدید نظر کنیم و ما خامی کردهایم و اشتباهات گذشته را نباید تکرار کنیم و معتقدند که شعارهای تند یا جنگ سبب بدبینی غرب و شرق نسبت به ما و نهایتاً انزوای کشور شده است و اگر ما واقعگرایانه عمل کنیم، آنان با ما برخورد متقابل انسانی میکنند و احترام متقابل به ملت ما و اسلام و مسلمین میگذارند.
حمایت خاتمی از تشکیل اسرائیل
هدایتخواه ادامه داد: امام راحل آمریکا را شیطان بزرگ می داند؛ اما آقای خاتمی وقتی به واشنگتن سفر می کند، در مصاحبه با روزنامه واشنگتن پست می گوید: من هرگز نمی گویم شیطان بزرگ و از تشکیل دو کشور اسرائیل و فلسطین حمایت می کند که خلاف اندیشه های امام است که می فرماید اسرائیل باید محو شود.
وی با اشاره به غربزدگی بزرگان فکری اصلاحات گفت: دکتر وکیلی در کتابشان یکی از دلایل مرگ اصلاحات را نگاه آنها به غرب و الگوهای غربی می داند.
ابراز تاسف آیت الله خاتمی و شهید مطهری از غرب زدگی خاتمی
این فعال سیاسی افزود: وقتی آقای خاتمی به عنوان وزیر ارشاد انتخاب شد، یکی از روحانیون می فرماید که خدمت پدر آقای خاتمی برای تبریک رسیدیم، ایشان خیلی ناراحت بودند و گفتند: خطرناک است پسر من غرب زده است.
هدایتخواه ادامه داد: استاد مطهری هم وقتی از سفر آلمان برگشت، اظهار تاسف کردند که خاتمی متاثر از اندیشه غربی شده و غرب زده شده است.
در ادامه وکیلی به اصول اصلاح طلبی اشاره کرد و گفت: از جمله اصول مهم اصلاح طلب و اصولگرایی در این تفاوت معرفتی است که ما معتقدیم که ممکن است اشتباه کنیم و هیج احدی جز 14 معصوم از خطا مصون نیست.
وی با اشاره به جریان غالین در تاریخ گفت: ما متعلق به دینی هستیم که معصوم غالین را برتر از کفار قلمداد می کرد و امروز جریان غلو تا جایی رسید که سایه سنگین جریان اصول گرایی شد.
این فعال سیاسی اصلاح طلب ادامه داد: غلو در فهم از مناسبات دینی، تقدیس آنچه می فهمد و ترد آنچه نمی پسندد. این غلو ترجمان شعار بوش بود که در بحث محور شرارت گفت: یا بر ما یا با ما.
جریان چپ بانی ولایت فقیه بودند
وی به ولایتمداری اصلاح طلبان اشاره کرد و گفت: ولایت فقیه اصل مترقی بود که جریان چپ خط امامی در خبرگان اول بانی آن بود و لیدر های امروز جریان اصول گرایی که آن روز در خبرگان اول بودند جزو مخالفین اصل ولایت فقیه بودند و ما همچنان به ان اصل مترقی ولایت فقیه معتقدیم؛ اما فهممان از ولایت فقیه نافی حقوق شهروندی نیست.
این فعال سیاسی اصلاح طلب به درگذشت ماندلا اشاره کرد و گفت: اگر امروز جهان در مقابل ماندلا سر تعظیم فرو آورد، به خاطر این بود که گذشت کرد و عفو و بخشش داشت. اگر اجازه می دادیم علی موزون عرضه شود، جهان بیش و پیش از ماندلا در مقابل علی تعظیم می کرد؛ اما لای این تفسیرهای ناموزون و من در آوردی نگذاشتیم.
وکیلی با انتقاد از هدایت خواه گفت: دکتر هدایت خواه را به تقوای کلام می شناختم؛ اما در این جلسه به من نسبتی داد که می شود به عنوان قضاوتی باشد برای نسبتی که به دیگران می دهد. در همین جلسه که شما ها شنیدید فرمود: فلانی می گوید که اسلام کارش معیشت است؛ بنابراین انقلاب اسلامی نباید صادر شود، من کجا این حرف را زدم؟ در همین جلسه ایشان این را به من نسبت داد.
وی ادامه داد: مگر می شود انقلاب در قامت جمهوری اسلامی و در جغرافیای ایران محبوس شود؟ باید صادر شود؛ اما کدام انقلاب و در کدام نظام؟ در نظامی که بعد از هشت سال حاکمیت مطلق اصول گرایی آن هم نه اصول گرایی عادی از احمدی نژاد شخصیتی ساختند که باورش شد که در مجمع عمومی سازمان ملل هاله نور دید؟
این فعال سیاسی با انقاد از احمدی نژاد گفت: پیش از اینکه احمدی نژاد به این باور برسد، او را به این باور رساندند. آنچنان هندوانه زیر بغل او گذاشتند و از دین و قرآن و امام زمان مظلوم برای این آدم خرج کردند و تمام نیروهای انقلاب طی 30 سال اخیر را به مسلخ این آدم بردند که اخرش این شد که یا احمدی نژاد را بر نتابیدند که نشان می دهد سقف تحمل اصول گرایی برای تحمل ناب ترین نیروی خودشان کجاست و یا اینکه احمدی نژاد را به جایی رساندند که او نیز اصلاح طلب شد.
وکیلی به لزوم صدور انقلاب اشاره کرد و گفت: انقلاب باید صادر شود؛ اما باید اول فرزندان خودش را مطابق آنچه که وعده داده بود، تعمین کند، باورشان را بالا بیاورد، ایمانشان را به دستاوردهای انقلاب به حدی برساند که تک ایرانی ها سفیران انقلاب اسلامی شوند.
اگر ملت ایران سیر شد، به عزت رسید، اشتغال جوان ایرانی به جایی رسید که سر به زیر نباشد، اگر شرایط جامعه به جایی رسید که جرم و فسا و اعتیاد نمره و نرمش سیاهه ای بشود که باعث آبروریزی شود، جهان از چه چیز ما الگو بگیرد؟
وی گفت: اگر قرار باشد ما جمعیت فشل، تنبل، بیکار، بیحال، سرخورده و تحقیر شده بسازیم، کدام جامعه باید از ما الگو بگیرد. اول باید انقلاب اسلامی در درون مرزهایش در درون ملت نهادینه شود و در درون ملت پذیرفته شود و و ماشاهد جامعه بالنده ای باشیم، در فرایند جهانی سازی انقلاب ما صادر می شود.
همزمان با شروع دور بعدی سخنان هدایتخواه برای چندمین بار عده ای که در میان آنها یکی از برادر زاده های وکیلی نیز مشاهده میشد، سعی در بر هم ریختن جلسه را داشتند.
دعوا و کتک کار و اغتشاش در جلسه همراه با هو و جنجال هنگام صحبت های هدایتخواه وقت زیادی از جلسه را به خود اختصاص داد.
هدایتخواه با اشاره به این حرکات گفت: برخی دوستان احساس کردند نتیجه بحث به نفعشان نیست، می خواهند جلسه را به هم بزنند، تقاضا می کنم نظم جلسه را به هم نزنید و تا آخر گوش دهید.
وی با انتقاد از برخی اظهارات وکیلی گفت: آقای وکیلی گفتند که نسبت دروغ به ایشان دادم من اصلا نسبتی به ایشان ندادم حرف من روی جریان اصلاح طلبی بود و ایشان هم این نگاه اصلاح طلبان را قبول دارند.
عضو جبهه پایداری در پاسخ به وکیلی گفت: من توفیق شاگردی آقای مصباح را نداشتم؛ اما این به این نسبتی که به من دادند افتخار می کنم؛ چون کسی است که به تعبیر مقام معظم رهبری جای استاد مطهری و علامه طباطبایی را پر کرد؛ اما بعضی از مطالبی که آقای وکیلی بیان کردند نشان می دهد که شاگرد آقای سروش هستند.
هدایتخواه در پاسخ به این ادعا که اصل ثابتی نداریم، گفت: آقای وکیلی می گوید: ما هیچ اصل ثابتی در سیاست نداریم، سوال اینجاست که آیا خود این اصل ثابت هست یا نه؟ این تفکر نسبی گرایی ریشه در غرب گرایی دارد، اختلاف در سطوح برداشت از حقیقت است. ایمان یعنی باور جزمی و یقینی به یک اصل که خدا یگانه است و آیا تفاوت برداشت در اصل یگانگی خدا وجود دارد؟
وی گفت: آقای احمدی نژاد از آقای وکیلی به عنوان روزنامه نگار تجلیل کردند و موقعی که معاون اول آقای مشایی مورد نقد ما قرار داشت، وی از معاون اولی مشایی حمایت کرد و آن را حق احمدی نژاد دانست.
این نماینده اصولگرا با اشاره به برخی ادعاهای وکیلی گفت: وی از لیدر جریان اصول گرایی در خبرگان اول که با ولایت فقیه مشکل داشت سخن گفت که انتظار داریم اسامی آنها را عنوان کند. این یک نسبت دروغ است.
هدایتخواه اصل چهارم اصول گرایی را اصل ولایت فقیه دانست و گفت: موسوی خوئینی ها پدر معنوی اصلاحات گفت: من زمان امام(ره) هم ولایت مطلقه را قبول نداشتم؛ اما از آنجایی که امام جاذبه فوقالعادهای داشت و ما نیز از شاگردان ایشان بودیم، رویمان نمیشد که جلوی امام مخالفت کنیم؛ اما حالا که این شرایط نیست، من میگویم که از ابتدا هم این مسئله را قبول نداشتهام.
وی افزود: محور اصلی این فتنه حلقه کیان بود که از بیست سال پیش با همکاری حزب مشارکت و جمعیت توسعه و تعاون اسلامی طراحی کردند؛ چون کم کم احساس می کردند که دستشان از قدرت و ثروت خالی می شود؛ بنابراین باید نظام را استحاله کنند و در دوره هشت ساله اصلاحات این ها را عملیاتی کردند و بعد که مردم با انتخابات 84 آنها را از گردونه بیرون انداختند، برای سال 88 برنامهریزی کردند.
این فعال سیاسی ادامه داد: در دوره اصلاحات نسخه فروپاشی به سیک شوری سابق را طراحی کردند که در این عرصه عملکرد اصلاح طلبان در عرصه فرهنگ، سیاست و اقتصاد نشان دهنده این است که آنها به دنبال فروپاشی بودند؛ اما وقتی که به دلیل هوشیاری مردم و بیداری رهبر نتوانستند موفق شوند برای سال 88 برنامه ریزی کردند.
هدایتخواه گفت: خاتمی و فاتح و مهدی هاشمی رفسنجانی میگفتند که برنده شدن در این انتخابات خیلی با انتخابات گذشته فرق میکند. در این صورت جریان اصولگرایی دیگر نمیتواند سرشان را بلند کند و این معنای یکسره کردن کار است.
وی افزود: خاتمی در جای دیگری گفت: اگر در این انتخابات احمدینژاد سقوط کند، عملاً رهبری حذف میشود، اگر به هر قیمتی و به هر شکلی اصلاحات دوباره به قوه اجرایی بازگردد، دیگر رهبری اقتداری در جامعه نخواهد داشت. سقوط اصولگرایی به معنای پایان اقتدار رهبری تلقی میشود و با شکست اصولگرایان باید قدرت رهبری را مهار کرد.
این نماینده اصولگرا ادامه داد: بهزاد نبوی می گوید: باید سعی کنیم که احمدی نژاد را کاندید رهبری معرفی کنیم که اگر شکست خورد رهبر شکت خورده است و موسوی خوئینی ها نیز گفت: ما باید بیاییم و توان بگذاریم تا به هر قیمتی رهبری را از تخت پایین بکشیم او باید بفهمد که این مملکت آنطور نیست که ایشان هر جور بخواهد به هر سمت بکشد. خاتمی و یارانش اکنون کلی تجربه دارند.
وی به اظهارات متناقض اصلاح طلبان اشاره کرد و گفت: اصلاح طلب ها لفظ اکبر شاه را برای هاشمی به کار می بردند، قتل های زنجیرهای و فوت مرحوم احمدخمینی را به هاشمی رفسنجانی نسبت می دادند؛ اما امروز رهبر اصلاحات به شمار می رود.
وکیلی در دفاع از خود بیان داشت: مقاله ای در روزنامه ابتکار با عنوان احمدی نژاد به قرائت مصباح یا مشایی نوشتم که در آنجا گفتم اگر احمدی نژاد به قرائت مشایی درست باشد یعنی سقف جریان لیبرال و برای مشارکتی ها نوشتم که اگر گمان بنده در این خصوص درست باشد، برخی مشارکتی ها به جای سینه زدن پشت سر خاتمی نجیب که هیچگاه به رغم این همه تهمت ها و نسبت ها هیچگاه در مخلیه اش ذهنیت عبور از رهبری نیامد و من شهادت می دهم که تا کنون این ذهنیت در مخیله این آدم به رغم اینکه این همه ظلم و بی محبتی به او زدند ایجاد نشد، همچنان چنگ زده به ریسمان جمهوری اسلامی و هر چه که آقایان با لگد، پا، شمشیر، به نام سورس و به نام آمریکا و چیز های من درآوردی حسین شریتمداری می زنند؛ اما او همچنان به ریسمان جمهوری اسلامی و قانون چنگ می زند.
وی افزود: در ادامه نوشتم اگر احمدی نژاد به قرائت مصباح درست باشد، مدل کاتولیک ترین قرائت از اسلام در ایران خواهد بود.
این روزنامه نگار ادامه داد: من از این گوشهایم از احمدی نژاد پیرامون رهبری و ساختار های نظام چیزهایی شنیدم که از زبان اپوزوسیون ترین افراد بر نظام جمهوری اسلامی تا حالا نشنیدم.
وی به تفسیر اصلاح طلبان از قانون اشاره کرد و گفت: اصلاح طلبان تفسیر موسع از قانون و نقش مردم سرنوشتشان قایل هستند؛ اما اصولگرایان می گویند که مردم بلوغ فکری ندارند و ممکن است به اشتباه بروند.
بگذارید دولت حمال عملگی اش را بکند
وکیلی به پرونده 100 روزه دولت جدید اشاره کرد و گفت: امروز در این 100 روز در صحنه سیاست خارجی رفتند تا آنچه که در این هشت سال آب به آسیاب دشمن به نام مدیریت جهانی ریختند، در این 100 روز با تدبیر و حکمت و اعتماد رهبر معظم انقلاب رفتند و گام اول را در گره گشایی از این همه گره و بحران و بن بست ایجاد کردند، برداشتند.
ادامه داد: هشت سال هرچه خواستید کردید، اجازه بدهید هشت سال یک دولت حمال حمالی و عملگی اش را بکند، شاید توانست این همه شکافی را که به نام اصول گرایی بار آوردید ترمیم کند.
همزمان با سخنان هدایتخواه اغتشاش در سالن شروع شد.
هدایتخواه بیان داشت: در دوره ای که دوره اصول گرایی بود ده ها مورد از این جلسات برگزار کردیم اما این اتفاقات بوجود نیامد که نشان دهده این است که با وجود ادعاهایی که دارند بردباری لازم را ندارند، این برنامه ها ادامه دارد؛ اما با غوغا سالاری و هو زنی به جایی نمی رسد.
وی به تفاوت های اصول گرایی و اصلاح طلبی اشاره کرد و گفت: تفاوت ما با اصلاح طلبان در عرصه عمل این است که اگر دیدیم نزدیکترین کسان ما از اصول گرایی عدول کردند، مثل امام ابایی نداریم. آقای مصباح تا موقعی که آقای احمدی نژاد در مسیر اصول گرایی حرکت می کرد از او حمایت کرد؛ اما وقتی عدول کرد اولین کسی که با او به مخالفت برخاست ایت الله مصباح بود و تعبیر تند خبر نفوذ فراماسونرها را مطرح کرد.
هدایتخواه به توبه خاتمی اشاره کرد و گفت: آقای خاتمی اگر توبه کرد، باید نشان دهد. اینکه کسی با جورج سورس بنشیند و برنامه براندازی نرم را طراحی کند و بعد از ملک عبدالله کمک مالی بگیرد و بعد مکررا جریان فتنه را حمایت کند، و از فتنه و فتنه گران برائت نجوید توبه نیست، توبه موقعی قبول است که برائت بجوید از فتنه گران.
ما هم علاقه مندیم که آقای خاتمی و دیگران از فتنه گران توبه کنند و خسارات هایی که به نظام وارد شده را جبران کنند.
این فعال فرهنگی و سیاسی اصول گرا ادامه داد: بزرگترین اتفاق در انتخابات 88 این بود که حدود 85 درصد مردم در انتخابات شرکت کردند و پایگاه مردمی نظام تقویت شد، فتنه گران در راستای خوشحالی دشمنان انقلاب این حماسه عظیم را زیر سوال برده و چهره مردم سالارانه نظام جمهوری اسلامی را خدشه دار کردند که جبران شدنی نیست.
وی در پاسخ به ادعای وکیلی در مورد قضاوت مردم گفت: کسی که 24 خرداد سر کار آمد خودش را اصلاح طلب نمی داند و بر اساس تقسیم بندی شما راست سنتی تلقی می شود و عضو جامعه روحانیت مبارز است. دولت احمدی نژاد از نظر توان انرژی هسته ای ما را به جایی رساند که الان دنیا ناگزیر است که با ما مذاکره کند
هدایتخواه به قرارداد هسته ای اخیر کشورمان اشاره کرد و گفت: ما در مذاکرات حدود 20 امتیاز نقد دادیم و چند امتیاز نسیه گرفتیم که امیدواریم امریکایی ها این صداقت را داشته باشند تا این امتیازات نسیه را به ما بدهند.
وی افزود: اگر امروز مذاکره کنندگان ما با عزت افتخار می کنند به پیشرفت هسته ای ما و مقاومت ملت، نتیجه عملکرد دولت احمدی نژاد است که 160 سانتریفیوژ را به 19 هزار تارساند و تعلیقی را که آقایان تعهد داده بودند که دانشمندان هسته ای ما حتی اگر خواستند فکر کنند در مورد مسائل هسته ای باید از آنها اجازه بگیرند و حتی به تولید کیک زرد هم نرسیده بودیم، این را شکستند. دولت احمدی نژاد از نظر توان انرژی هسته ای ما را به جایی رساند که الان دنیا ناگزیر است که با ما مذاکره کند.
این فعال اصولگرا به نقش مردم در اندیشه اصول گرایی اشاره کرد و گفت: ما معتقدیم که مردم و خواست مردم باعث تحقق، تداوم و توانمندی حکومت است؛ اما شعار دموکراسی به سبک غربی که نتیجه اش مردم سواری و فراموشی مردم است و وقتی از آنها در دوران اصلاحت در مورد مردم پرسیده می شد، می گفتند ما شعار توسعه سیاسی دادیم.
وکیلی در پاسخ به سخنان هدایتخواه هاشمی را پدر معنوی جریان راست در دوران ریاست جمهوری اش دانست و گفت: اگر من نوشتم که دوم خرداد اعتراض به دوران سازندگی بود؛ یعنی اعتراض به تفکر راست سنتی بود که آن روز در چهره آقای هاشمی تبلور داشت. آقای هاشمی ممکن است در چرخه تحولات دچار تحول شده و اصلاحطلب شده باشد
وی افزود: هر دولتی در ایران شروع شد، راست شروع کرده و اصلاحطلب تمام شده است.، راست بودند؛ اما واقعیت های جامعه آنها را اصلاح طلب کرد.
دفاع تمام قد وکیلی از سران فتنه
مدیر مسئول ابتکار در پایان به دفاع از خاتمی و سران فتنه پرداخت و گفت: این همه صحبت که علیه آقای خاتمی گفته می شود، اولا ایشان سید اولاد پیغمبر است. هشت سال رئیس جمهور این مملکت بود، شما می توانستید خاتمی را نیز مثل خیل عظیمی از آدمهای صاحب نامی که شاید خدمتشان کمتر از خاتمی نبود؛ اما سرنوشتشان الان پشت میله های زندان است، ببرید ولی دادگاه تشکیل دهید.
وی با اشاره به حصر سران فتنه گفت: بدون دادگاه و استناد به رای محاکم رای قانونی در جمهوری اسلامی مصداق آنارشیسم در جامعه است و عدول از قوانین موضوعه جمهوری اسلامی ایران است و قانون مداری آینه ولات مداری است، خلاف قانون مرتکب شدن یعنی ضدیت با ولایت در کشور.