کد خبر:۲۸۱۴۴۷
سرشار در نشست خبری طرح «فرصت برابر»:

مشکلات نشر، حوزه تألیف را کم رمق کرده است/ زمان آغاز طرح سراسری آموزش

در نشست خبری طرح سراسری «فرصت برابر» به موارد گوناگونی، از انتقاد به مسئله نشر و تألیف کتب کودک و نوجوان گرفته تا زمان آغاز طرح سراسری آموزش ...
مشکلات نشر، حوزه تألیف را کم رمق کرده است/ زمان آغاز طرح سراسری آموزش

به گزارش خبرنگار فرهنگی «خبرگزاری دانشجو»، نشست خبری طرح ملی گسترش آموزش داستان، شعر و مبانی ادبیات کودک و نوجوان در سراسر کشور با عنوان «فرصت برابر» ظهر امروز با حضور محمد سرشار، رئیس حوزه هنری کودک و نوجوان؛ راضیه تجار، دبیر انجمن قلم ایران و محسن پرویز، سخنگوی انجمن قلم برگزار شد.


در ابتدای این نشست سرشار به تشریح کامل طرح پرداخت و بیان کرد: آفرینش آثار هنری و فرهنگی مناسب برای کودکان و نوجوانان، نیازمند وجود آفرینشگرانی است که توانمندی لازم را برای تسلط بر قالب های هنری دارا باشند؛ این تخصص در هم‌افزایی با تعهد درونی به مبانی و ارزش‌های هنر انقلاب اسلامی، منجر به خلق آثاری خواهد شد که قله‌های هنر و ادبیات کودک و نوجوان را شکل خواهند داد.


سرشار به آسیب‌شناسی هنر و ادبیات کودک و نوجوان اشاره و چند نکته اساسی را مطرح کرد و افزود:


1. برای آموزش هنر و ادبیات کودک و نوجوان به افراد صاحب ذوق، دوره‌های علمی چندانی طراحی نشده است.


2. استادان هنرمند و ادیبی که توانایی آموزش این عرصه را به هنرجویان داشته باشند، به شکل قابل قبولی، شناسایی و بسیج نشده‌اند.


3. مرکزگرایی و تمرکز دوره‌های آموزشی در شهر تهران، فرصت پرورش استعدادهای ساکن در دیگر نقاط کشور را گرفته است.


رئیس حوزه هنری کودک و نوجوان ادامه داد: شناسایی این سه آسیب، حوزه هنری کودک و نوجوان را بر این داشت که با کمک سازمان ها و گروه های متخصص در عرصه‌های مختلف هنری، اقدامات مشترکی را برای کاهش این آسیب‌ها و تغییر وضعیت موجود طراحی کند؛ امروز نخستین و یکی از مهمترین اقدامات مشترک طراحی‌شده برای آموزش استعدادهای تازه در عرصه هنر و ادبیات کودک و نوجوان، با عنوان «طرح ملی فرصت برابر» آغاز می‌شود. این برنامه ملی به شکل تخصصی در عرصه ادبیات کودک و نوجوان با حمایت علمی و مالی «انجمن قلم ایران»، مدیریت «حوزه هنری کودک و نوجوان» و توسط تشکل ها و انجمن های غیردولتی فعال در عرصه ادبیات اجرا خواهد شد.


وی طرح فرصت برابر را این گونه توصیف کرد که دوره‌های طراحی‌شده شامل سه دوره «آموزش مبانی ادبیات کودک و نوجوان»، «آموزش داستان‌نویسی برای مخاطبان کودک و نوجوان» و «آموزش شعرسرایی برای مخاطبان کودک و نوجوان» است که برای هر دوره، سرفصل‌های آموزشی و منابع علمی مورد نیاز، شناسایی و تدوین گردیده است. استادان دوره‌ها، استادان مجرب و متعهدی هستند که توسط انجمن قلم ایران شناسایی، و برای شرکت در این برنامه ملی، دعوت به همکاری شده‌اند.


به گفته سرشار اجرای این دوره‌ها توسط کلیه گروه‌های غیردولتی شامل انجمن‌های ادبی، کانون های ادبی، تشکل های دانشجویی، تشکل های طلبگی، کانون های فرهنگی-هنری مساجد و ... سراسر کشور خواهد بود که در عرصه ادبیات فعالیت دارند و توانایی برگزاری این دوره‌ها را دارند.


رئیس حوزه هنری تهران با بیان اینکه تنها محدوده جغرافیایی برگزاری این دوره‌ها، شهر تهران نیست و در کلیه استان های کشور و دیگر شهرهای استان تهران، امکان برگزاری دوره‌ها وجود دارد، گفت: گروه‌های متقاضی اجرای این دوره‌ها می‌توانند با مراجعه اینترنتی، تلفنی یا حضوری به دبیرخانه طرح ملی «فرصت برابر»، با آیین‌نامه برگزاری دوره‌ها آشنا شوند. نشانی دبیرخانه تهران، خیابان شهید احمد قصیر، کوچه 12، شماره 3 می باشد و تلفن های 88504616 تا 20 و همچنین شماره تلفن همراه 09128192318 پاسخگوی متقاضیان است. در پایگاه اینترنتی artehran.ir نیز جزئیات این طرح قرار خواهد گرفت.


سپس راضیه تجار در سخنان کوتاهی گفت: پس از گذشت سه دهه از انقلاب اسلامی نویسندگان و شاعرانی آثار خلق کرده‌اند، اما برای پر کردن جای خالی کسانی که عدم حضورشان احساس می‌شود باید افرادی آموزش ببینند تا ادامه راه آنهایی باشند که در دهه 60 آثار گران‌سنگی عرضه کردند.


وی افزود: در اقصی نقاط کشور باید این آموزش گسترش یابد؛ این خلأ در تهران حس نمی شود؛ زیرا کلاس های گوناگونی وجود دارد، بنابراین انجمن قلم ایران با همکاری حوزه هنری اقدام به برگزاری این دوره ها در سراسر کشور کرده است.


دبیر انجمن قلم ایران در پاسخ به سوالی در خصوص حضور نداشتن انجمن نویسندگان کودک و نوجوان گفت: ما نویسندگان کودک و نوجوان بسیاری داریم. به هر حال این خلأ را ما احساس کردیم و پیشقدم شدیم. اگر انجمن نویسندگان کودک و نوجوان نیز علاقه مند به این مسئله است، جای کار برای آنان نیز وجود دارد.


محسن پرویز نیز در این خصوص گفت: باید از انجمن نویسندگان کودک و نوجوان بپرسید که چرا در این طرح همکاری نکرد، اما تا جایی که بنده اطلاع دارم فعالیت‌های خوبی صورت می‌گیرد، انجمن قلم به شکل فراگیر در تمام حوزه‌ها فعالیت دارد، اتفاق مهم این است که احساس نیاز به پرورش استعدادها در همه حوزه‌ها از سایر نقاط کشور یک احساس واقعی و طولانی است، یعنی این احساس جدید نیست و از قبل هم وجود داشته است.


سخنگوی انجمن قلم عنوان کرد: انجمن قلم خود را موظف می‌داند در این راستا اقداماتی انجام دهد، از این رو پیشنهاد همکاری با حوزه هنری ارائه شد و حوزه آن را پذیرفت که در نهایت اتفاق کنونی شکل گرفت.


وی این طرح را محصول پرورش استعدادها دانست و خاطرنشان کرد: تنها در پی پرورش حوزه کودک و نوجوان نیستیم، بلکه طرح ملی «فرصت برابر» تمام حوزه‌ها را در بر می‌گیرد؛ به این دلیل که انجمن قلم یک نهاد اجرایی نیست، برای اجرای سایر قسمت‌ها نیازمند مشارکت مراکزی است که فعالیت اجرایی دارند و می‌توانند کمک کنند، از این رو این درخواست را از سایر قسمت‌ها نیز داریم که اگر آنها کمک و همراهی کنند این طرح قابل انجام‌تر خواهد بود.


پرویز در خصوص انتشار کتاب های تألیفی و تأثیر طرح «فرصت برابر» بر این زمینه گفت: مشکلاتی که در حوزه نشر داریم، موجب شده رمق محدودی که حوزه تألیف داشت، محدودتر نیز شود. این مسئله دلایل مختلفی دارد. یکی از این دلایل مربوط به کمبود نویسندگان کودک و نوجوان است، بنابراین با طرح فرصت برابر کمک می کنیم تعداد نویسندگان در این حوزه بیش از گذشته شود. مشکل بعدی این بود که نویسندگان مؤلف نمی دانستند کتاب های خود را کجا چاپ کنند. انجمن قلم در گذشته مجری طرح 100 اثر 100 نوقلم بود که تعداد زیادی از آثار نوقلمان در این طرح چاپ شد. بر این اساس در پی تداوم این طرح هستیم و دوره جدید آن را آغاز می‌کنیم، اگر این گونه باشد انجمن از چاپ و تألیف آثار حمایت می‌کند.


سخنگوی انجمن قلم در توضیح تفاوت این طرح با دیگر طرح های آموزش ادبیات کودک و نوجوان تصریح کرد: ایجاد فرصت برابر برای ساکنان شهر تهران و سایر نقاط کشور از اهداف طرح ملی فرصت برابر است؛ زیرا متأسفانه حوزه امکانات پرورش استعدادها در تهران متمرکز است، از این رو در پی برطرف کردن این نقص هستیم.


سرشار همچنین در خصوص چگونگی استفاده از هنرجویان گفت: ما باید نگاه سنتی به ادبیات کودک و نوجوان را کنار بگذاریم. محصولات ادبیات محدود به کتاب چاپی نیست. درست است عرصه نشر با مشکلاتی روبرو شده، اما عرصه های جدیدتری مانند کتاب های دیجیتال، بازی های رایانه ای، انیمیشن و ... وجود دارد؛ این عرصه نیازمند افراد متخصص در این زمینه هاست.


وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه طرح ملی «فرصت برابر» از چه زمانی آغاز خواهد شد و چند هنرجو را تحت پوشش قرار می‌دهد، بیان کرد: تعداد دوره‌ها برای یک سال آینده طراحی شده و امیدواریم با اعتبارات طراحی شده حدود 3000 نفر هنرجو را در این عرصه آموزش دهیم؛ از زمستان 92 این کار آغاز خواهد شد و در پایان دوره سه ماهه عملکرد اجرا شده بررسی می‌شود و در ادامه نظرات گروه‌های مجری که تجربه برگزاری داشته‌اند، نظرات هنرجویان و استادان احصا می‌گردد تا برای سال 93 ادامه طرح با اصلاح اشکالات احتمالی باشد.

 

سرشار افزود: دوره یک ساله تا پایان سال 93 است که امیدواریم در پایان این دوره 3000 نفر آموزش دیده باشند.


در پایان این مراسم، اسامی استادانی که قرار است با طرح ملی فرصت برابر همکاری کنند، اعلام شد؛ افرادی چون محمدرضا سرشار، ابراهیم حسن بیگی و شهرام شفیعی در حوزه داستان و بابک نیک‌طلب، محمود پوروهاب، محمد عزیزی و یحیی علوی فرد در حوزه شعر.

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار