رئیس دانشگاه مازندران گفت: جایگاه پژوهش و تحقیق در توسعه همه جانبه کشور غیر قابل کتمان است و در حقیقت تحقیق و پژوهش شاهراه ورود به خودکفایی و استقلال همه جانبه است.
به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از ساری، احمد احمدپور ظهر امروز در مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر دانشگاه مازندران با تبیین نقش و اهمیت تحقیق و پژوهش گفت : جایگاه پژوهش و تحقیق در توسعه همه جانبه کشور غیر قابل کتمان است و در حقیقت تحقیق و پژوهش شاهراه ورود به خودکفایی و استقلال همه جانبه است .
وی افزود : تحقیق و پژوهش از اهمیت ویژه ای برخوردار است و به جرات می توان گفت که همه پیشرفت های کشور بر پایه تحقیق و پژوهش علمی استوار است.
رئیس دانشگاه مازندران در ادامه سخنانش گفت: فصل 4 سند چشم انداز کشور که یک سند راهبردی و بالادستی محسوب می شود به توسعه دانایی محور اختصاص یافته که در واقع مفهوم شعار امسال «پژوهش و فناوری، کلید توسعه پایدار» هم بر آن اساس است.
احمد پور با ارائه آماری از تولید ناخالص ملی کشور و سهم هر یک از بخش ها در این شاخص تصریح کرد: در کشورهای توسعه یافته سهم 40 تا 50 درصدی به پژوهش و تحقیق اختصاص دارد؛ از این رو، محصولات تولیدی آنها جهان را تسخیر کرده و با ایجاد رقابت، روز به روز در حال افزایش و کاربرد فناوری های نو هستند.
وی با اشاره به سهم 20 درصدی صنعت در تولید ناخالص ملی خاطرنشان کرد: در صورتی که پژوهش در صنایع جدی گرفته شود، می توان امیدوار بود که محصولات با تکنولوژی پیشرفته تولید و آینده روشنی داشته باشیم.
رئیس دانشگاه مازندران در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد : تحقق ارزشها و آرمانهای متعالی انقلاب اسلامی مستلزم تلاش همهجانبه در تمام ابعاد فرهنگی، علمی، اجتماعی و اقتصادی است و احراز عرصه تعلیم و تربیت از مهمترین زیرساختهای تعالی پیشرفت همهجانبه کشور و ابزار جدی برای ارتقای سرمایه انسانی شایسته کشور در عرصههای مختلف است.
احمد پور با اشاره به سخنان گرانبهایی از بنیانگذار انقلاب اسلامی که دانشگاه مبدا همه تحولات است، مقدرات این مملکت دست این دانشگاهی هاست و از دانشگاه باید سرنوشت یک ملت تعیین شود، بیان داشت: تحقق اندیشه های بلند حضرت امام (ره) درباره دانشگاه، نیازمند ترسیم نقشه راهی است که در آن نحوه طی مسیر با بهرهگیری از ارزشهای بنیادین انقلاب اسلامی چشمانداز و اهداف تعلیم و تربیت در افق 1404 تبیین شود.
وی با بیان سخنی جامع از مقام معظم رهبری که فرمودند: توسعه غیرهدفمند آموزش عالی موجب اتلاف بودجه و نیروی انسانی است، تصریح کرد : خوشبختانه دانشگاه ها با درک ضرورت و اهمیت این امر و در پاسخ به ندای هوشمندانه رهبری معظم انقلاب که در نقشه جامع علمی کشور و بندهای 18 و 19 فصل دوم قانون برنامه پنجم توسعه کشور متجلی گردیده است، اوامر معظم له را در دستورکار خود قرار دادند.
رئیس دانشگاه مازندران در پایان با اشاره به تدوین طرح آمایش آموزش عالی استان مازندران با هدف تعیین وضعیت موجود و تبیین وضعیت مطلوب بیان داشت: در حال حاضر بیش از 250 هزار دانشجو در 130 مرکز دانشگاهی استان مازندران مشغول به تحصیل هستند و طراحی الگوی سهمی گروههای عمده تحصیلی هدف اعم از علوم پایه، فنی و مهندسی، کشاورزی و منابع طبیعی، علوم انسانی و هنر، طراحی الگوی سهمی زیرنظامهای آموزش عالی استان و طراحی الگوی سهمی مقاطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکترای حرفهای و دکترای تخصصی در رشتههای تحصیلی مختلف ، وضعیت مطلوبی است که باید در راستای رسیدن به این وضعیت گامهای بلندی برداشته شود.