به گزارش خبرنگار فرهنگی «خبرگزاری دانشجو»، احمد شاکری در نشست آسیبشناسی پرداخت مضامین دینی و انقلابی در سینما که عصر امروز در چهارمین جشنواره فیلم مردمی عمار برگزار شد، گفت: به نظرم باید جشنواره عمار را فراتر از یک جشنواره وکارکردهای آن دانست در حوزه سینما و ادبیات داستانی در دهههای اخیر سیاستهای به وجود آمده که در این سیاست جشنواره نقش مهمی در گفتمانسازی ایجاد میکند به نظرم جشنواره عمار باید حد، اندازه و غالب خود را بیشتر از برگزاری جشنواره بداند.
شاکری افزود: اگر کارکردها و وظایف هنر به ویژه هنر ا نقلابی و اسلامی توجه کنیم برخواسته از جریان انقلاب حمایتکننده و پشتیبانی کننده جریان انقلاب است زبان هنر این قدرت را دارد با زبان عمومی همه فهم که احساسات و عواطف را مورد خطاب قرار میدهد یک عزم ملی ایجاد کند من قطعا هنر را پشتیبان و حمایتکننده جریان پیشرفت میدانم و معتقدم هنر ما باید همگام و پیشگام باشد.
وی ادامه داد: ما در عرصه سیاست، اقتصاد، فناوری و... به مرحلهای از پیشرفت رسیدهایم که هنوز وارد موضوعات هنری نشده است در حالی که در سینما و ادبیات داستانی جهان گونههای هنری پیشتاز هستند این یک هشدار برای جامعه هنری ما است.
نویسنده کشورمان در ادامه به اهمیت ایجاد یک هندسه معرفتی در هنر و معضلات نادیده گرفتن آن اشاره کرد و گفت: جشنواره در ذیل جنبه حمایت و سازمان دهی قرار میگیرد در واقع جشنواره نمود ویترینی از داشتههای ما است که منتهی برای رسیدن به دستیافتهها تنها جشنواره کافی نیست.
شاکری دربخش دیگری از سخنانش تولید متن در ادبیات، سینما و تلویزیون کشور یکی از معضلات موجود دانست و اظهار داشت: جشنواره برنامهای است که صاحت واکنشی به معقولات هنری دارد و واکنشی به تولیدات هنری.
وی در ادامه با اشاره به چهار ویژگی و کارکردهای جشنواره تصریح کرد: جشنوارهها برنامههای موقت و با زمانبندی مشخصی هستند و حیات جشنوارهها عموما در زمان برگزاری آنها جلوه دارد در حالی که سینما و سایر هنرها در تمامی ماههای سال جاری هستند از این رو سازوکار جشنواره به لحاظ برد تبلیغایت موقت است.
وی در ادامه ذائقهسازی و پرسشگری جهتمند در حوزه فیلم را یکی دیگر از ویژگیها و کارکردهای جشنواره دانست و افزود: جشنواره به دو نحوه بر روی مخاطب تأثیر میگذارد در درجه اول روی مخاطبین عام و در درجه دوم تأثیر جشنواره برروی هنرمندان است.
شاکری عنوان کرد: بنابراین هنر روایی از مجرای زائقهسازی مخاطب خود را به شناخت و درک بالاتری میرساند در واقع سینما میخواهد دست مخاطبان عام را بگیرد و آنها را به مقامی یک هنرمند ارتقا دهد در حقیقت سینما از دریچه ذائقه طلب و خواهش، بینش مخاطب را ارتقاء میدهد.
وی در ادامه با بیان اینکه جشنواره باید ابزارهای نقد و سنجش را در اختیار مخاطب قرار دهد گفت: مخاطب باید به درجهای رسیده باشد که بتواند فیلمهای خوب را از بد و یا فیلمهای دینی را از غیردینی تشخیص دهد.
شاکری گفت: غایط هنر این است که وقتی حضرت زینب (س) نگاه هنرمندانهای با عاشورا دارد مخاطب هم بتواند به آن نوع نگاه برسد اگر به آن رسید و آن نگاه را در انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و حتی تحلیلهای اقتصادی پیاد کرد آن وقت زیبا خواهد دید و چون در راه خدا است زیبا خواهد بود.
وی در ادامه با اشاره به اینکه انسان موضوع هنرهای روایی است و تمام موضوع سینما انسان است افزود: جشنواره عمار یکی از مجرای موخر در آفرینش است هیچ جشنوارههای نمیتواند تنها بر پایه سلایق برگزار شود و چیزی را تغییر بدهد پایه و مایه ایجاد طلب و پرسش در جشنواره که در واقع همان هدف جشنواره است ترسیم هندسه معرفتی است از این رو هر جشنوارهای باید به منابع پژوهشی و ساختار پژوهشی تکیه دهد و تا زمانی که به آن تکیه ندهد نمیتواند به اهداف مشخصی برای مخاطب داشته باشد.
شاکری با بیان اینکه عموما جشنوارههای کارکرد موضوعی، مقطعی و ویترینی دارند افزود: بنابراین جشنواره باید با طرح مجرای خاص حوزه نفوذ خود را به تولید اثر افزایش دهد.
وی عنوان کرد: ما قائله به هنری نیستیم که فقط هنرمند را ارضاء کند رویکرد هنر همیشه به سمت جلو بوده پرسشهای جدید برای منتقدین ایجاد کرده گونههای مختلفی را به وجود آورده و تعاریف مختلفی را ارائه داده است.
این نویسنده در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: نسبتی میان سینما و مبانی دینی وجود دارد که نیازمند نگرش کلان هستیم سنتهای ادبی ما به این قائله نرسیده است به طوری که حتی در زمان مشروطه از ادبیات کپیبرداری میشد در ادبیات غرب ظهور انواع جدید نتیجه تجربههای روایی گذشته است به نظرم اصیلترین هنرها بر ادبیات روایی کشور ما ادبیات مستندنگار است.
وی با بیان اینکه نامگذاری غالبی که قرار است بومی شود اگر به واسطه غرب باشد اشتباه است ابراز داشت: ما باید به هنرمان فرصت زیادی بدهیم در کشورهای غربی رمان 400 سال و داستان کوتاه صد سال و اندی سابقه دارد واقعا در طول این سال ما چه انتظاری از ادبیات و هنرمان داریم البته نباید روشهای خطا را تکرار کنیم بلکه باید اجازه دهیم باز هم کار شود و حوزه تجربه آزادانه و هدفمند پیش رود.
شاکری افزود: در غرب فلاسفه و ایدههای فلسفی ارتباط وسیعی با هنر دارد در حالی که من معتقدم یکی از دلایل کند پیش رفتن هنر ما این است که اهالی حوزه وارد هنر نشدهاند.
نویسنده کشورمان در پایان اقتباس را یک مجرای خوب برای پیوند هنر سینما با سنت روایی دانست و خاطرنشان کرد: البته متأسفانه تا کنون به این امر کم پرداخته شده است فکر میکنم یکی از دلایل آن غربزدگی در سینماگران بهخصوص کسانی که تولید متن میکنند باشد و دلیل دیگر به قهر سینماگران با ادبیاتیهای برمیگردد.